دیوار چین؛ سازه‌ای پر رمز و راز

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دیوار چین با عظمتی باورنکردنی از بزرگترین شگفتی‌های جهان است که با قدمتی ۲۰۰۰ ساله همچون اژدهایی غول پیکر در میان کوه‌ها و مرزهای شمال چین جا خوش کرده است.
دیوار چین

دیوار چین به عنوان طولانی‌ترین سازه ساخت دست بشر، هر سال گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. این دیوار دوران پر فراز و نشیبی را با وجود فرمانروایان بسیار، سپری کرده و همچنان استوار به قوت خود باقی مانده است و توانسته با طول بیش از ۲۱۰۰۰ کیلومتر نام خود را در میراث جهانی یونسکو به عنوان بزرگترین سازه دفاعی به ثبت رساند. با مجله دلتا از راز و رمزهای دیوار چین بیشتر بدانید.

علت ساخت دیوار چین

دیوار چین با طول بیش از ۲۱۰۰۰ کیلومتر تنها جنبه زیبایی و گردشگری ندارد! این دیوار بزرگ را در ابتدا تنها در جهت دفاع از مرزهای شمالی چین در مقابل مهاجمان مغول ساختند. در مرزهای شمالی مغول‌ها زندگی می‌کردند و امپراطور چین تنها برای حفاظت کشور دستور به ساخت دیوار بزرگ چین داد. اما جالب است بدانید که این تصوری کاملا اشتباه بود! در هیچ دوره و در هیچ یورش و جنگی این دیوار حتی با گسترش بیشتر، نتوانست در مقابل یورش مهاجمان شمالی طاقت بیاورد.

مشخصات ظاهری دیوار بزرگ چین

طول دیوار: در بررسی‌های قدیمی و سال‌های گذشته طول دیوار چین را حدود ۸۰۰۰ کیلومتر برآورد کردند. اما به تازگی و با روش های پیشرفته اندازه گیری طول دیوار به همراه تمامی پیچ و خم‌های آن به حدود ۲۱۱۹۶ کیلومتر می‌رسد.

ارتفاع دیوار: دیوار چین حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد. اما این عدد برای تمام بخش ها و قسمت‌های دیوار یکسان نیست. در بعضی مناطق این عدد کم و زیاد شده و گاهی به ۴ متر نیز می‌رسد.

پهنای دیوار: پهنا و عرض دیوار چین در بخش‌های مختلف بین ۴ و ۵ متر متغیر است و به صورتی ساخته شده تا همزمان ۵ اسب بتوانند روی آن راه بروند.

طولانی ترین دیوار دنیا

راهنمای بازدید از دیوار چین

دیوار چین، سازه‌ای بسیاری طولانی‌ است و مناطق مختلفی از کشور چین را دربرمی‌گیرد، به همین خاطر ممکن است ندانید از کدام بخش‌ها بازدید داشته باشید و امکانات کدام قسمت‌ها برای شما مناسب‌تر هستند، در این قسمت از معرفی دیوار چین، چندی از معروف‌ترین بخش‌های این جاذبه را برای‌تان نام می‌بریم که امکان بازدید دارند.

  • بادالینگ Badaling

این بخش از دیوار به عنوان پربازدیدترین منطقه در دیوار بزرگ چین به حساب می‌آید و بلندترین قست آن، بیبالو (Beibalou) نام دارد که تقریبا ۱۰۱۵ متر از سطح دریا مرتفع‌تر است. بادالینگ یکی از بهترین و سالم‌ترین بخش‌های دیوار چین است و به ریل‌های دستی، راه‌آهن برقی و قرقره‌های حرکتی مجهز شده است تا گردشگران رفت‌وآمدی آسان داشته باشند؛ حتی سالمندان، کم‌توانان حرکتی و کودکان هم به راحتی می‌توانند از این قسمت دیوار بازدید کنند. البته ممکن است گردشگران مجبور شوند برای بازدید از این بخش، در صف‌های طولانی استفاده از وسایل نقلیه عمومی منتظر بمانند.

تفریحات: تماشای چشم‌انداز، موزه‌گردی، تماشای فیلم
امکانات: موزه دیوار بزرگ، ماشین‌های کابلی، ریل‌های دستی، راه‌آهن برقی و قرقره‌های حرکتی، سینما با صفحه ۳۶۰ درجه، تعدادی ویلچر برای افراد کم‌توان و ناتوان حرکتی

  • موشانیو Mutianyu

بخش موشانیو از دیوار چین به خاطر شکوه و چشم‌انداز تماشایی‌اش میان گردشگران محبوبیت دارد. در گذشته این قسمت از دیوار، مانع شمالی در دفاع از پایتخت و مقبره‌های امپراتوری بود و نقشی اساسی در امنیت شهر ایفا می کرد. باید اشاره کنیم که قدمت قسمت موشانیو از بادالینگ بیشتر است و همچنین، از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر نقاط دیوار برخوردار است.

برج‌های نگهبانی شناخته‌شده‌ای مانند بیگ کورنر تاورهو (Big Corner Towerhave) و ژنگوآن تریس (Zhengguan Terrace) نیز در این بخش از دیوار واقع شده‌اند. بد نیست اشاره کنیم که از آن جایی که بادالینگ انتخاب اول گردشگران برای بازدید از دیوار است، افراد کمتری از موشانیو بازدید می‌کنند و در اینجا با ازدحام جمعیت مواجه نخواهید شد.

تفریحات: پیمایش، تماشای چشم‌انداز
امکانات: ماشین‌های کابلی برای بالا و پایین‌رونده، ماشین‌های ریلیِ پایین‌رونده

جاذبه های چین

  • جینشانلینگ Jinshanling

این قسمت از دیوار، با طول ۱۰ کیلومتر در سال ۱۵۷۰ میلادی ساخته شد و به خاطر چشم‌انداز مسحورکننده‌اش میان مردم شناخته شده است. در اینجا، برج‌های نگهبانی متعددی به چشم می‌خورد که در فاصله کمی از یکدیگر واقع شده‌اند و هرکدام‌شان از نظر مواد اولیه ساخت، تعداد لایه‌ها و ساختار سقف با دیگری فرق دارد. در آخر لازم است ذکر کنیم برای دسترسی به این قسمت از دیوار، ریل‌های آهنی تعبیه شده است.

تفریحات: پیمایش، عکاسی
امکانات: ماشین‌های کابلی

  • سیمتای Simatai

این قسمت از دیوار در ۱۲۰ کیلومتری پکن قرار دارد و به جینشانلینگ متصل است. سیمتای یکی از بخش‌های دیوار است که در طول بازسازی‌های صورت گرفته، شکل اصیل خود را کاملا حفظ کرده و بازسازی‌های آن فقط در حد تقویت بنا بوده‌ است. این قسمت از دیوار نیز با ریل‌های آهنی قابل دسترس است و همچنین امکان بازدید شبانه نیز دارد.

تفریحات: پیمایش، عکاسی
امکانات: ماشین‌های کابلی، ماشین‌های شارژی، زیپ لاین به سمت دیوار غربی سیمتای، قایق ها به سمت برج شرقی

طولاتنی ترین دیوار دنیا

امکانات تفریحی

اصلی‌ترین دلیل بازدید گردشگران از دیوار چین، تماشای شکوه تاریخی آن است؛ اما در کنار آن، امکانات تفریحی جالبی نیز برای گردشگران فراهم آمده است تا گشت‌و‌گذار را جذاب‌تر کند:

  • کرایه لباس‌های چینی به گردشگران
  • غرفه‌های فروش صنایع دستی و خوراکی‌های سبک
  • گرفتن عکس بر روی دیوار توسط عکاسان آزاد
  • وجود تلسکوپ‌هایی در برخی از مناطق دیوار برای تماشای دوردست و همینطور ستارگان در شب
  • امکان برپا کردن پیک نیک در اطراف دیوار چین

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با مقاصد گردشگری بیشتر می‌توانید “شهرهای توریستی ترکیه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…