پرخوری عصبی و جلوگیری از آن

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاید شما هم این احساس را تجره کرده باشید که وقتی عصبی یا دچار استرس می‌شوید ناخودآگاه اشتهایتان زیاد می‌شود و شروع به خوردن مقدار زیادی مواد خوراکی می‌کنید
پرخوری عصبی

ما یاد گرفته ایم که خیلی وقت‌ها از مواد غذایی برای رفع احساسات خود استفاده کنیم. وقتی دچار استرس می‌شویم بی‌محابا شروع به خوردن خوراکی‌های چرب و شور و حتی شیرین می‌کنیم. در این بخش از مجله دلتا به ۴ نکته اشاره می‌کنیم که کمک می‌کند تا از پرخوری عصبی دوری کنیم.

افزایش وزن

به نشانه‌های بدن خود دقت کنید

اولین قدم برای تنظیم مقدار خوردن مواد خوراکی، تمایز بین گرسنگی بدن و گرسنگی ذهنی است. گرسنگی جسمی علائم جسمی دارد، مانند شکمی که صدا می‌دهد یا احساس ضعف شدیدی که کم‌کم ایجاد شده است. اگر احساس گرسنگی می‌کنید، اما به تازگی غذا خورده‌اید یا علائم جسمی از گرسنگی ندارید، به احساسات خود فکر کنید.

محققان می‌گویند چهار احساس اساسی وجود دارد: خوشبختی، غم، ترس و عصبانیت. به احساس اصلی که تجربه می‌کنید، توجه کنید تا بتوانید آن را با روش‌هایی که باعث خوردن مواد غذایی نمی‌شود، برطرف کنید.

پرخوری

به عنوان مثال اگر عصبانی هستید، انجام دادن کار‌های جسمی ممکن است به شما کمک کند، مانند تمیز کردن، سازماندهی یا مشغول شدن به یک تمرین در خانه. اگر ناراحت هستید، ممکن است گذراندن زمان با یک دوست یا تماشای یک فیلم و رها کردن اشکتان به شما کمک کند.

برنامه غذایی ایجاد کنید

مرحله سوم درباره ساختار زمان شما است. برای بیشتر افراد خطر غذا خوردن عصبی در آخر هفته بیشتر است، زمانی که ساعات آزاد بیشتری دارند. سعی کنید ساختار زندگی خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید.

هر روز تقریباً در یک زمان وعده‌های غذایی خود را بخورید که فاصله بین آن‌ها سه تا پنج ساعت شود. قرار گرفتن در یک روال منظم در خوردن غذا به تنظیم قند خون و انسولین و همچنین هورمون‌های گرسنگی کمک خواهد کرد.

برنامه غذایی

بدون حواس پرتی بخورید

وقتی در حال خوردن یک وعده غذایی هستید، بنشینید و حواستان به غذا خوردن باشد! چند کار را با هم انجام ندهید. به جای اینکه جلوی تلویزیون یا رایانه خود غذا بخورید که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود، بدون مزاحمت موبایل و سایر عوامل، فقط غذا بخورید.

حواس پرتی

اوایل ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید، اما افرادی که حتی یک بار در روز این کار را انجام می‌دهند، متوجه می‌شوند که بهتر می‌توانند نشانه‌های گرسنگی را تنظیم کنند.

با خودتان مهربان باشید

گام آخر این است که با خود مهربان باشید و از گفتگوی مثبت و ملایم با خودتان استفاده کنید. عصبانیت در رفتار با خودتان باعث خوردن عصبی و احساسی بیشتری می‌شود.

به جای اینکه به خودتان بد و بیراه بگویید، فکر کنید زمان به عقب برگردد و دوباره روز شروع شود، حالا چه کار متفاوتی انجام می‌دادید؟ گاهی اوقات یک قدم عقب‌تر به شما اجازه می‌دهد که مرحله به مرحله تغییر را در خودتان ایجاد کنید، تغییرات پایداری که راه‌های جایگزینی به شما می‌دهند که با پرخوری مقابله کنید.

مهربانی با خود

توجه کنید هدف این نیست که خودتان را محدود کنید، بلکه قرار است تعادل ایجاد کنید که بهتر از محرومیت و تحریم بیش از حد است.

پیشنهاد مطالعه: اگر سوالاتی درباره غذاخوردن قبل از خواب دارید، مطلب “خوردن غذا قبل از خواب، مزایا و معایب” را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…