هجوم سرمایه‌گذاران مسکن به شمال پایتخت

۱
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به‌رغم اینکه بازار مسکن در حال ورود به فاز کسادی معاملات است، اما قیمت‌های نامتعارفی در مناطق یک تا سه پایتخت رصد شده است.
نرخ‌های پیشنهادی مسکن

در یک ماه گذشته نرخ‌های پیشنهادی مسکن در مناطق شمالی پایتخت، رشد سرسام‌آوری داشته که با توجه به افت خریدهای مصرفی، این موضوع حاکی از هجوم سرمایه‌گذاران به مناطق شمالی پایتخت است.

به گزارش مجله دلتا اطلاعات بدست آمده از یک سامانه فروش ملک نشان می‌دهد در روزهای اخیر میانگین نرخ پیشنهادی مسکن در منطقه یک متری ۴۹ میلیون تومان، منطقه دو ۴۰ میلیون تومان، منطقه سه ۴۱ میلیون تومان​، منطقه چهار ۱۹ میلیون تومان​ و منطقه پنج ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع شده است. این در حالی است که نرخ قطعی بر اساس معاملات اردیبهشت ماه ۹۹ در منطقه یک ۳۳ میلیون تومان، منطقه دو ۲۶ میلیون تومان، منطقه سه ۳۰ میلیون تومان، منطقه چهار ۱۸ میلیون تومان و منطقه پنج ۲۱ میلیون تومان بوده و این از تفاوت ۱۶ میلیون تومانی نرخ‌های قطعی با قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسکن حکایت دارد.

به نظر می رسد خروج برخی سرمایه‌گذاران از بازار بورس و ورود به بازار مسکن در افزایش قیمت آپارتمان در مناطق شمالی پایتخت تاثیرگذار بوده است. در این شرایط، متقاضیان مصرفی با توجه به رشد بی قاعده قیمت‌های پیشنهادی به طور کامل از بازار مسکن خارج شده‌اند و خرید و فروش‌ها توسط سفته بازان و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود. اکنون نرخ پیشنهادی مسکن نقلی به کانال میلیارد رسیده و این در حالی است که سطح توان متقاضیان مصرفی حدود ۵۰۰ میلیون تومان است. واسطه‌های ملکی از شیفت متقاضیان واقعی به سمت شهرهای اطراف خبر می‌دهند. البته عمده این افراد نیز برای حفظ ارزش پول خود با توجه به تورم بخش ملک اقدام به خرید خانه در شهرهای اقماری می‌کنند و کمتر قصد سکونت دارند.

از طرف دیگر به دلیل افزایش قیمت‌ها در شهر تهران از دو هفته قبل ریتم بازار مسکن در مقایسه با انتهای اردیبهشت ماه کند شده است. با توجه به برداشتن قیمت از آگهی‌های فروش ملک، عمده تماس‌ها نیز برای اطلاع از قیمت‌های روز انجام می شود اما خریدار واقعی جلو نمی‌آید.

در دو منطقه پرتقاضای ۵ و ۲ تقریبا هیچ آپارتمانی با نرخ کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان پیدا نمی‌شود. در منطقه ۴ نیز به عنوان سومین محدوده پر تقاضا اندک واحدهایی با سطح قیمتی کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان یافت می‌شود که البته این آگهی‌ها نیز از نوع نامرغوب و بدون امکانات است.

با اینکه آمار اتحادیه املاک از افزایش ۱۵ درصدی خرید و فروش مسکن شهر تهران در ۲۴ روز ابتدای خرداد ماه در مقایسه با اردیبهشت ماه حکایت دارد، مشاوران می‌گویند که از نیمه دوم خردادماه معاملات به تدریج افت کرده و اگر این روند ادامه پیدا کند، بازار مسکن در تابستان دچار رکود خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش های ملکی “فرار از مالیات خانه‌های خالی کلید خورد!” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۱ تیر ۱۳۹۹ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    عدم مدیریت بازار مسکن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…