اشتباهات قانونی رایج مشاوران املاک

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با رونق بازار معاملات خرید و فروش مسکن، آشنایی با اشتباهات و بایدها و نبایدهای معاملات ملکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
اشتباهات رایج مشاوران املاک

اشتباهات رایج مشاوران املاک

صنف مشاورین املاک شامل تعداد بسیار بالایی از افرادی است که به مشاوره در زمینه خرید و فروش ملک می‌پردازند. در خرید و فروش املاک و مستغلات اغلب اشتباهاتی صورت می‌گیرد که برای صنف مشاوران املاک بسیار مهم است که این اشتباهات را شناخته و از بروز آنها جلوگیری کنند. در این نوشتار در بخش حقوقی مجله دلتا به بررسی اشتباهات رایج مشاوران املاک می‌پردازیم.

  • هرگز  قراردادهای صوری و غیرواقعی را تنظیم نکنید. اگر دوست یا آشنای قدیمی شما به بهانه‎هایی مانند خواستن قرارداد صوری برای ارائه به بانک، اداره‎های دولتی، ثبت نام مدرسه‎ها و… از شما چنین درخواستی داشت؛ قبول نکنید. این معامله خطرناک و در صورت بروز یک مشکل کوچک، تبعات قانونی برای شما خواهد داشت.
  • هرگز در معامله‎های محلل مشارکت نکنید. محلل در معاملات املاک کسی است که به‎عنوان مثال برای خلاص شدن از یک شریک یا چند شریک دیگر با تبانی بنگاه املاک، ملک را به شخص سومی می‎فروشد و بعد از تخلیه ملک، سند مجددا به اسم شریک کلاهبردار برگردانده می‎شود. در صورت هرگونه اتفاق، مشاور املاکی که قرارداد را تنظیم کرده، گرفتار خواهد شد. پس سمت این معامله خطرناک نروید.
  • بایگانی کردن هر سه نسخه قرارداد در آژانس املاک، دفتر فروش سازنده و یا شرکت واسطه معامله پس از تنظیم و امضا نمودن قرارداد به هر بهانه‌ای، حال اخذ کد رهگیری باشد و یا تسویه حساب کمیسیون، اشتباه بزرگی بوده و می‌تواند اعتراض طرف های ذینفع را نسبت به مفاد قرارداد دربر داشته باشد. توجه داشته باشید در صورتی که نسخه های قرارداد قابلیت مبادله ندارند مهم است که از امضای آنها اجتناب کنید، اگر قرارداد امضا شد حتما از نسخه اصلی آن یک کپی تهیه کرده و نزد خود نگه دارید، تا به این شکل امکان هر نوع سوءاستفاده‌ای برطرف شود. به نکته مهم دیگری توجه کنید، در صورت قرارگیری هر سه نسخه از قرارداد نزد افراد واسطه و یا مدیران قرارداد، می تواند این امکان را بوجود آورد که در متن قرارداد شرط و یا توافقی کاسته و یا افزوده شود، این مسئله به خصوص در مورد قراردادهایی که نزد تنظیم کننده باقی می‌مانند صدق می‌کند.

اشتباهات رایج حقوقی

  • یکی دیگر از اشتباهات خطرناک متعاملین مخصوصا فروشنده، موجر و مالک این است که معامله و یا قرارداد تنظیم شده را به بهانه‌های مختلفی همچون برگشت چک یا عدم موجودی کافی و یا عدم انجام برخی توافق وشروط فسخ می کنند (فسخ یکطرفه). این نوع از فسخ معمولا به صورت پاره کردن نسخه های قرارداد، یا با خط کشیدن روی نسخه های قرارداد و یا درج باطل شد روی نسخه های قرارداد انجام می شود. این کار می‌تواند از طرف ذینفع و یا از طریق مشاور املاک انجام پذیرد. در حالات دیگر اقدام به جمع آوری نسخه‌های قرارداد توسط واسطه و یا متعاملین کرده و به بایگانی آن و یا استرداد چک‌های خریدار، شریک سازنده و یا مستاجر بدون تنظیم صورت جلسه اقاله یا صورت جلسه کتبی با حضور طرفین می‌کنند. نکته مهم این امر این است که باید توجه داشته باشید هر فسخی در معامله باید به صورت قانونی انجام شود. در قراردادها اگر عبارت فسخ نامبرده شده، در حالاتی که شرایط فسخ به وجود آمده است، تنها از طریق رای قاضی این کار انجام پذیر خواهد بود؛ لذا خطر احتمالی فسخ یکطرفه بدون رای قاضی باعث می‌شود که فرد باتجربه در قرارداد با توجه به وضعیت بازار در آینده ادعاهایی داشته باشد.
  • یکی از اشتباهات در معاملات و سرمایه‎گذاری املاک کلنگی، انجام معامله بدون مطالبه دستور نقشه است. دستور نقشه، یک سند و مدرک درجه‎یک برای املاک کلنگی است، زیرا  آخرین اتفاقات و مصوبات قانونی در آن وجود دارد و این امر بسیار مهم و راهگشا برای  هر دو طرف معامله خواهد بود. با توجه به تغییرات مداوم قانون‎ها، این مورد را حتما رعایت کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با فسخ قرارداد ملکی “فسخ قرارداد و تخلیه ملک” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ در ۸:۵۵ ق٫ظ

    مطلب آموزنده ای بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹ در ۷:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …