با انواع رژیم گیاهخواری آشنا شوید

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تاریخچه رژیم گیاهخواری پیچیده و در هم تنیده با باورهای فرهنگی، مذهبی، فلسفی و اخلاقی است. این رژیم همچنان به تکامل خود ادامه می‌دهد زیرا به جنبه مهمی از شیوه‌های غذایی و سبک زندگی مدرن تبدیل شده است.
رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواری یک الگوی غذایی است که در آن مصرف گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و در برخی موارد دیگر محصولات حیوانی مانند لبنیات، تخم مرغ و عسل ممنوع است. گیاهخواری در افراد مختلف به دلایل مختلفی از جمله اعتقادات اخلاقی، محیط زیستی، بهداشتی و مذهبی انجام می‌شود. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

انواع رژیم گیاهخواری

مفهوم گیاهخواری و پرهیز از مصرف گوشت در فرهنگ‌های مختلف در طول تاریخ وجود داشته است. در حالی‌که مشخص کردن ریشه‌های دقیق گیاهخواری دشوار است، شواهد نشان می‌دهد که این پرهیزات غذایی در انواع متفاوت هزاران سال است که وجود دارند. انواع مختلفی از این رژیم‌ گیاهخواری عبارتند از:

۱. رژیم گیاهی لاکتو-اوو

این نوع رایج‌ترین نوع گیاهخواری است که شامل غذاهای گیاهی همراه با لبنیات و تخم مرغ است.

رژیم گیاهخواری

۲.رژیم لاکتو گیاهخواری

این رژیم شامل غذاهای گیاهی و لبنیات است، اما تخم مرغ را حذف می‌کند.

رژیم گیاهخواری

۳. گیاهخواری همراه تخم مرغ

این رژیم شامل غذاهای گیاهی و تخم مرغ است، اما لبنیات را حذف می‌کند.

رژیم گیاهخواری

۴. رژیم گیاهخواری وگان

رژیم وگان سخت‌ترین نوع از گیاهخواری است که تمام محصولات حیوانی از جمله گوشت، لبنیات، تخم مرغ و عسل در آن ممنوع است. گیاهخواران فقط به غذاهای گیاهی متکی هستند و اغلب این رژیم را به دلایل اخلاقی، محیطی و بهداشتی اتخاذ می‌کنند.

رژیم گیاهخواری

۵. رژیم خام‌گیاهخواری

رژیم خام گیاهخواری که به عنوان رژیم خام وگان نیز شناخته می‌شود، یک نوع دیگر از رژیم گیاهخواری است که بر مصرف غذاهای گیاهی نپخته و فرآوری نشده تمرکز دارد. تمام محصولات حیوانی و همچنین غذاهایی که بالاتر از دمای معینی (معمولأ در حدود ۱۰۴ درجه فارنهایت یا ۴۰ درجه سانتیگراد) گرم شده‌اند در این رژیم ممنوع هستند.

رژیم گیاهخواری

رژیم خام گیاهخواری در درجه اول شامل میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، جوانه‌ها و چربی‌های خام گیاهی مانند آووکادو و روغن نارگیل است. برخی از پیروان این رژیم همچنین محصولات لبنی خام مانند شیر و پنیر غیر پاستوریزه و همچنین عسل خام را نیز مصرف می‌کنند.

رژیم نیمه گیاهخواری نیز یکی از انواع آسان رژیم گیاهخواری است که پیشتر در این مطلب به آن پرداخته‌ایم.

مزایای انواع گیاهخواری

پیروی از این رژیم اگر با مراقبت و دقت به تأمین همه ویتامین‌های مورد نیاز بدن همراه شود، مزایای بسیار زیادی برای سلامتی و محیط زیست دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می کنیم؛

فواید سلامتی

رژیم گیاهخواری به طور معمول سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها هستند که مواد مغذی ضروری، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها را فراهم می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های گیاهخواری می‌تواند با خطرات کمتر چاقی، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و انواع خاصی از سرطان همراه باشد.

رژیم گیاهخواری

پایداری محیطی

دامپروری صنعتی نقش مهمی در انتشار گازهای گلخانه‌ای، از بین رفتن جنگل‌ها، آلودگی آب و نابودی تنوع زیستی ایفا می‌کند. انتخاب یک رژیم گیاهخواری به کاهش اثرات زیست محیطی و ترویج تولید پایدار غذا کمکی چشم‌گیر می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه این نوع تغذیه برای سلامتی بسیار مفید است، اما نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، آهن، کلسیم، ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا ۳ دارد. مشاوره با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه ثبت شده برای اطمینان از یک رژیم گیاهخواری متعادل از نظر تغذیه توصیه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: خواص کلم در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۲ در ۹:۵۲ ق٫ظ

    این همه تنوع رژیمی دیگه لازم نیست با این گرانی گوشت و مرغ لبنیات همه ما وگان شدیم،😀😀

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۳ تیر ۱۴۰۲ در ۹:۵۶ ق٫ظ

      😔

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…