آیا از عوارض لمینت دندان آگاهی دارید؟

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
لمینت دندان بهترین روش ایجاد یک لبخند زیبا و به یاد ماندنی در دهان شماست. اما این تنها دلیل افراد برای لمینت کردن دندان‌هایشان نیست. افراد برای پوشاندن عیوب ظاهری مانند پریدگی یا بدفرمی دندان‌ها نیز اقدام به لمینت کردن دندان‌ها می‌کنن
عوارض لمینت دندان

لمینت لایه‌ای بسیار نازک از جنس سرامیک یا پرسلن است که بر روی دندان طبیعی فرد چسبانده می‌شود. برای این کار معمولا به میزان بسیار کم دندان‌ها تراشیده می‌شوند. میزان این تراش با توجه به تشخیص دندانپزشک متخصص، نوع لمینت و شکل دندان‌ها متفاوت است. در این بخش از مجله دلتا درباره عوارض لمینت دندان صحبت خواهیم کرد.

آیا لمینت دندان عوارض دارد ؟

برای پاسخ به سوال بیماران در خصوص عوارض لمینت دندان باید بگویم که این درمان نیز ممکن است معایب و عوارضی داشته باشد اما اینطور نیست که حتما همه بیماران دچار یک یا چند مورد از این عوارض شوند. این موضوع به موارد زیادی از جمله تخصص، دانش و تجربه دندانپزشک، رعایت مقدمات قبل و موارد حین و مراقبت های پس از لمینت کردن دندان توسط پزشک و بیمار و حتی مواد و تجهیزات مورد استفاده طی درمان بستگی دارد.

ترمیم دندان

معایب لمینت دندان

در مورد معایب لمینت دندان لازم به ذکر است که منظور ما از معایب، برخی خصوصیات ذاتی لمینت است که عملا همه پزشکان و بیماران آن‌ها را قبول کرده‌اند که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. عدم امکان ترمیم لمینت دندان در صورت شکستن یا پریدگی: برخلاف روش کامپوزیت کردن دندان، به دلیل جنس مخصوص مواد تشکیل دهنده لمینت، در صورتی که دچار پریدگی یا شکستگی شوند، باید لمینت آن دندان تعویض شود. البته جنس لمینت دندان بسیار سخت و محکم است و به سادگی دچار پریدگی یا شکستگی نمی‌شود. همچنین با رعایت مراقبت‌های بعد از لمینت کردن دندان می‌توانید برای همیشه با سلامت کامل آن‌ها را در دهان خود داشته باشید.
  2. عدم امکان تغییر شکل و فرم پس از نصب: لمینت دندان قبل از نصب در لابراتوارهای سازنده آن با دقت بسیار بالا قالب گیری و ساخته می‌شوند. مواد تشکیل دهنده لمینت دندان از جنس سرامیک و دارای سختی بسیار بالا هستند که همین امر نیز باعث دوام و ماندگاری بسیار بالای آن‌ها و همچنین مقاومت بالای آن‌ها در مقابل تغییر رنگ می شود. اما از سوی دیگر همین موضوع باعث می‌شود تا بر خلاف کامپوزیت که روی دندان شکل داده می‌شود، لمینت پس از نصب روی دندان قابلیت تغییر شکل و فرم نداشته باشد.

 لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

  1. ایجاد حساسیت نسبت به گرما و سرما پس از لمینت کردن دندان: این حساسیت در اغلب موارد طبیعی و شایع است و در صورتی که با آن مواجه شدید جای هیچگونه نگرانی نیست. علت آن کاری است که بر روی دندان‌ها انجام می‌شود و پس از مدت کوتاهی خودبخود از بین می‌رود. اما اگر پس لمینت کردن دندان به مدت طولانی دچار حساسیت به سرما یا گرما شدید و این حساسیت از بین نرفت با دندانپزشک متخصص خود مشورت کنید تا شما را برای از بین بردن آن راهنمایی کند.
  2. تغییر رنگ لمینت دندان و ایجاد ناهماهنگی با رنگ سایر دندانها در صورت انتخاب نادرست دندانهای کاندید لمینت: لمینت دندان به خودی خود تغییر رنگ نمیدهد بلکه موادی که با آن در تماس قرار می‌گیرند هستند که باعث تغییر رنگ لمینت دندان در طول زمان می‌شوند. البته لمینت در مقابل تغییر رنگ بسیار بسیار مقاوم است اما مصرف مواد غذایی رنگ دار مانند قهوه و همچنین استعمال دخانیات می‌تواند به مقدار بسیار کم و آن هم در طول زمان در آن تغییر رنگ ایجاد کند. عموما این مواد در دندان‌های طبیعی تغییر رنگ بیشتری ایجاد می‌کنند و این امر باعث تفاوت رنگ در ظاهر دندان‌های لمینت شده و دندان‌های لمینت نشده می‌شود.
  3. پوسیدگی دندان زیر لمینت در صورت عدم نصب صحیح: عدم رعایت اصول قرار دادن و مراحل نصب لمینت ممکن است باعث شود دندان‌ها در زیر لمینت به مرور دچار پوسیدگی شوند. تجربه بالای دندانپزشک متخصص در کنار استفاده از روش‌ها و تجهیزات به روز باعث می‌شود تا بیمار پس از نصب لمینت با مشکلی مواجه نشود.
  4. بروز بیماری‌های لثه‌ای در صورت عدم رعایت موارد لازم: بیماری‌های لثه‌ای شامل عفونت‌های بافت لثه، لقی دندان و تحلیل رفتن بافت لثه می‌شوند. تشخیص و تعیین صحیح مراحل انجام لمینت با توجه به شرایط بیمار و نصب صحیح لمینت دندان توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی باتجربه، باعث می‌شود تا هرگز با این موارد مواجه نشوید.

پیشنهاد مطلعه: برای آشنایی با خواص دارچین مطلب “دارچین، درمان خانگی فشار خون” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ در ۹:۲۸ ق٫ظ

    عوارض وپوسیدگی بوجود می آورد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…