انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
صحبت در مورد بیمه شخص ثالث دامنه‌ای بسیار گسترده دارد. زیرا این بیمه بر خلاف تصور برخی از افراد خودرو محور نیست بلکه از ماهیتی راننده محور برخوردار است. کارشناسان بیمه همواره سعی داشته‌اند تا بیمه شخص ثالث را وابسته به راننده بدانند و نحوه رانندگی وی را به عنوان عامل اصلی حادثه اعلام کنند.
B02215FF C4F3 4F92 952E 564DF4797F80 انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

در روالی که از گذشته تاکنون وجود داشته این است که بیمه شخص ثالث در زمان فروش خودرو از فروشنده به خریدار انتقال می‌یابد. لازم است بدانید که در این انتقال هیچ تفاوتی بین راننده پرخطر و کم خطر در نظر گرفته نشده است. در صورتی که راننده به دلیل رانندگی سالم از چند سال تخفیف برخوردار باشد، در هنگام فروش، این تخفیف به خریدار انتقال پیدا می‌کند. حال در مجله دلتا به بررسی نحوه و شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث پرداخته شده است.

شرایط انتقال تخفیف در بیمه شخص ثالث خودرو

  • در صورتی که هر دو خودرو به نام یک شخص باشد و یا هر دو وسیله به بستگان درجه ۱ بیمه‌گذار تعلق داشته باشد، می‌تواننسبت به انتقال تخفیف بیمه اقدام کرد.
  • بر طبق قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در صورت شباهت هر دو خودرو به یکدیگر امکان‌پذیر خواهد بود.
  • انتقال تخفیف بیمه فقط در صورتی امکان‌پذیر است که انتقال سند به صورت قطعی انجام شده باشد. بنابراین در این رابطه هیچگونه وکالتی اعم از تعویض پلاک، بلاعزل و کاری قابل قبول نخواهد بود. ضمن اینکه داشتن قولنامه هم معتبر نیست.

ماده ۶ بیمه شخص ثالث

ماده ۶ بیمه شخص ثالث در مورد مسئولیت مدنی صاحبان وسایل نقلیه موتوری است. بر طبق این قانون، در صورتی که انتقال مالکیت در وسایل نقلیه موتوری پیش از انقضای مدت اعتبار بیمه‌نامه صورت پذیرد، انتقال‌دهنده وسیله نقلیه موتوری می‌تواند تخفیف بیمه شخص ثالث را به وسیله نقلیه مشابه که به خودش تعلق دارد، انتقال دهد. ضمن اینکه می‌تواند این تخفیف را به وسایل نقلیه نوع مشابه با مالکیت اقوام درجه ۱ خود نیز انتقال دهدبر طبق این ماده بیمه‌گر مکلف شده تا نسبت به بررسی و انتقال سوابق تخفیف عدم خسارت وسیله نقلیه منتقل شده به وسیله نقلیه جایگزین اقدام کند. وی همچنین باید تخفیف مربوط به وسیله نقلیه را با کسر کردن مدت باقیمانده از وسیله نقلیه انتقال داده شده به وسیله جایگزین اعمال کند.

شایان ذکر است در این شرایط حق بیمه وسیله نقلیه انتقال داده شده در سررسید بیمه‌نامه با توجه به سوابق بیمه‌گذار جدید محاسبه خواهد شد.

تخفیف بیمه شخص ثالث

مدارک لازم برای احراز شرایط انتقال تخفیف

۱. اصل سند خودروی جدید

۲. فتوکپی از سند خودروی جدید

۳. بیمه‌نامه خودروی جدید

۴. فتوکپی از سند خودروی قدیمی

۵. فتوکپی از بیمه شخص ثالث خودروی قدیمی

۶. اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیم

از جمله مدارک لازمی هستند که در زمان احراز شرایط انتقال تخفیف بیمه احتیاج خواهند بود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با بیمه سربازی “محاسبه خدمت سربازی در سوابق بیمه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …