پشت بام سبز یا روف گاردن ، تجربه زندگی متفاوت

۱۲
15
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بام سبز

روف گاردن یا پشت بام سبز، تجربه زندگی سبز را برای شهروندان امروز فراهم می کند. ایجاد محیطی دلپذیر و زیبا در ارتفاع با مناظری متفاوت از آنچه به طور معـمول می بینیم، آن هم در فضایی گمشده از ساختمان که تاکنون بدون استفاده به نظر می رسیده، این ایده بدون شک جالب و منحصر به فرد است.

ایجاد روف گاردن، در سال های اخیر با توجه به عرضه راهـکارهای اجرایی مناسب و به منظور ارتقای سطح کیفی زندگی و همچنین افزایش ارزش بـنا و ساختمــان، مورد توجه مهندسین مشاور، معماران و سازندگان ساختمان قرار گرفته است.

روف گاردن، باغ بام، یا سقف سبز اصطلاحی است که به ایجاد بستری مناسب برای رشد و ایجاد پوشش گیاهی روی پشت بام یا تراس گفته می شود.

با پیشرفت علم و کشف مواد جدید، می توان روی بام هرخانه، آپارتمان، بیمارستان و… یک روف گاردن و به عبارت دیگر باغ بام، یک باغ زیبا با گیاهان کوچک و بزرگ ایجاد کرد.

نحوه اجرای روف گاردن

به دلیل رقابتی بودن بازار اجرای بام سبز در کشورهای مختلف، نحوه اجرا و جزئیات بام سبز بسیار متنوع است. اما به طور کلی بام های سبز از ۶ لایه اصلی تشکیل می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

عایق رطوبتی برای پشت بام سبز

به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت از لایه های بالایی بام سبز، سطح روی سقف باید به خوبی عایق بندی شود. بام های سبز با هرگونه عایق رطوبتی قابل اجرا هستند و انتخاب نوع عایق محدودیت ایجاد نمی کند.

به منظور محافظت از عایق ساختمان در برابر آسیب های وارده در هنگام نصب روف گاردن و همچنین در هنگام کوددهی و یا در مقابل نفوذ ریشه های گیاهان باید به وسیله لایه ای محافظ روی عایق رطوبتی را پوشاند.

لایه زهکشی برای روف گاردن

لایه ای است با حداقل ضخامت ۲۰ میلی متر که به منظور ذخیره آب حاصل از باران و آبیاری و انتقال آب اضافه به سیستم فاضلاب ساختمان به لایه محافظ  و محیط کاشت اضافه می شود.

لایه صافی یا فیلتر برای روف گاردن

در بین محیط کشت و لایه زهکش فیلتری قرار دارد که رطوبت را از محیط ریشه ها دور می کند و مانع از فساد ریشه ها می شود.

محیط کشت مناسب برای روف گاردن

لایه ای است که گیاه در آن کاشته می شود و شرایط رشد گیاه را فراهم می کند.

پوشش گیاهی مناسب روف گاردن

به طور کلی سه عامل مکانی، اجتماعی و اقتصادی در انتخاب پوشش گیاهی مناسب روف گاردن دخیل اند. لازم است که گیاهان مناسب هر اقلیمی انتخاب شود، خواه شرایط آن به صورت دوره ای خیلی خشک، خیلی گرم، خیلی سرد یا خیلی متغیر باشد.

 پشت بام سبز

روف گاردن

فضای سبز

معماری های خاص

پشت بام

گلهای روف گاردن

پشت بام سبز

 

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. المنت

    ۷ بهمن ۱۳۹۶ در ۷:۲۳ ب٫ظ

    آقا طبیعت نباشه همه چی تعطیل میشه

    پاسخ

    • نمابرگ نگار

      ۹ مرداد ۱۳۹۷ در ۵:۴۸ ب٫ظ

      دقیقا همینطوره من که خیلی وقته دلم میخواد یه نمای دیوار سبز خوب و زیبا داخل دفترم با قیمت مناسب اجرا کنم تا حس خستگی و خواب آلودگیم کم بشه خیلی دنبال شرکت هایی گشتم که دیوار سبز داخلی اجرا میکنند

      پاسخ

  2. نغمه

    ۸ آبان ۱۳۹۶ در ۵:۲۹ ب٫ظ

    بالاخره سبزبام، یا باغ بام یا بام سبز، یا…؟

    پاسخ

    • فرشاد

      ۸ آبان ۱۳۹۶ در ۸:۴۱ ب٫ظ

      شاید هم بام باغ….

      پاسخ

  3. نیما نظری

    ۸ آبان ۱۳۹۶ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

    ذات بشر همینه دیگه. اول میزنن طبیعت رو داغون می کنن و بعد که می بینند اوضاع خرابه دوباره سعی می کنن برش گردونن اما این بار با هزینه سنگین و ….

    پاسخ

  4. زهرا

    ۷ آبان ۱۳۹۶ در ۱۰:۴۱ ب٫ظ

    خیلی دوس دارم یکی از این طرحا رو پشت بوم خونه مون داشته باشم. خیلی حال میده.

    پاسخ

  5. مجید سعادتی

    ۵ مهر ۱۳۹۶ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

    روف گاردن در واقع خلق فضای سبز بر روی پشت بام است، تا از این طریق طبیعت را در زندگی شهری دخیل کرده و از آن استفاده کنند. بنابراین به هر نوع فضای سبزی که بر روی بام ساخته شود، روف گاردن گفته می شود و شامل مجموعه ای از گیاهان سبز، آبنما، آلاچیق، مبلمان باغی، سایبان، محصولات کشاورزی و سایر امکانات دیگر با توجه به مساحت موجود می باشد.
    کشورهایی وجود دارند که از اثرات تاثیرگذار روف گاردن مطلع هستند و برای بالا بردن کیفیت محیط زیست شهری، در جهت گسترش روف گاردن تلاش قابل توجهی می کنند. از میان شهرهای پیشگام در این زمینه می توان به لندن، توکیو، سنگاپور و… اشاره نمود. در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران هم به دلیل بالا بودن قیمت زمین امکان ایجاد فضای سبز کافی وجود ندارد، به همین خاطر با ایجاد فضای سبز در بام ساختمان به بهبود محیط زیست کمک کرده و با حضور در باغ کوچکی که در دسترس افراد است، اوقات فراغات خود را سپری می کنند.

    پاسخ

  6. رضا محمدی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

    عکس های خلی جالبی بود. برای درست کردن یکی از این ها چقدر باید هزینه کرد/

    پاسخ

    • سردبیر

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ در ۵:۳۷ ق٫ظ

      سلام و سپاس از شما . بدیهی است که ما درباره قیمت انجام این پروژه اطلاعاتی نداریم. ولی می دانیم که در همین تهران شرکت هایی هستند که پروژه های روف گاردن و نظایر آن را با استانداردهای بالایی اجرا می کنند. جست وجو کنید حتما پیدا می کنید.

      پاسخ

    • نسرین میرزایی

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…