بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه همشهری – بیداری مسکن از خواب پنج‌ ساله

بررسی شاخص‌های مربوط به بخش ساختمان در حوزه‌های تولید و خرید و فروش، نشانه‌هایی از ورود این صنعت به دوره رشد به‌دست می‌دهد که می‌تواند طومار رکود پنج‌ ساله بازار مسکن را در هم بپیچد.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران در مرداد ماه ۹۶ نسبت به‌ ماه قبل‌ ۲۳.۷ درصد افزایش یافته، روند نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی متوقف و رشد بخش ساختمان پس از ۱۹ فصل متوالی مثبت شده است.

این تغییرات هرچند می‌تواند نشانه‌های بیداری صنعت ساختمان و بویژه بازار مسکن از خواب رکود پنج‌ ساله بازار مسکن باشد؛ اما توجه به این نکته ضروری است که اندازه صنعت ساختمان در دوره رکود، حدود ۴۵ درصد کوچک‌تر شده و برای بازپس‌گیری سهم خود از اقتصاد کشور راه درازی در پیش دارد.

آمارهای مربوط به صدور پروانه‌های ساختمانی در بازه زمانی سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در دوره رکود به‌مراتب نسبت به تعداد پروانه‌های صادر شده در سال‌های رونق و حتی سال‌های اواخر دهه ۷۰‌ کمتر است.

روزنامه دنیای اقتصاد – تعدیل اجاره‌ بهای آپارتمان در پایان شهریور

با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل طلایی نقل‌ و انتقالات ملکی، حباب نرخ پیشنهادی رهن و اجاره آپارتمان‌های میان‌متراژ که عموما بیشترین تقاضا را دارند، کاملا تخلیه شده و نرخ‌های پیشنهادی به نرخ قطعی املاک استیجاری نزدیک شده است.

نرخ پیشنهادی رهن و اجاره آپارتمان‌های میان‌متراژ در اوایل تابستان عموما بالاتر از حد انتظار بود و اغلب بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به نرخ‌های مشابه سال گذشته افزایش داشت. این در حالی است که نرخ‌های مذکور با اعمال تخفیفاتی از سوی موجر در زمان عقد قرارداد قدری تعدیل شده و در نهایت میانگین افزایش اجاره‌بهای اعمال شده نسبت به نرخ‌های پیشین، ۱۰ تا ۱۵ درصد بود.

با این حال در طول ماه‌های خرداد تا مرداد قیمت پیشنهادی موجران با توجه به سرازیر شدن تقاضای اجاره در بازار، حباب داشت و آنها امید داشتند در رقابت میان مستاجران برای یافتن ملک مناسب‌تر، بتوانند با اجاره‌بهای بالاتری ملک خود را در اختیار متقاضیان قرار دهند. اما این امید در هفته‌های پایانی شهریور دیگر از بین رفته و بررسی موتورهای جست‌وجوی ملکی نشان می‌دهد نرخ‌های پیشنهادی، متناسب با واقعیت بازار مسکن، تعدیل شده است.

روزنامه جهان صنعت – رشد معاملات و قیمت مسکن در تیر و مرداد

آمارهای رسمی بانک‌ مرکزی نشان از رشد معاملات مسکن در ماه‌های تیر و مرداد امسال دارد، به طوری که معاملات مسکن در این ماه به ۱۸ هزار واحد رسیده که در مقایسه با تیرماه ۷/۲۳ درصد و نسبت به مرداد سال گذشته ۱/۶ درصد بیشتر شده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مردادماه امسال نیز نشان می‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در این ماه به ۱۸ هزار واحد رسیده که نسبت به تیرماه ۷/۲۳ درصد رشد داشته و نسبت به مرداد سال گذشته نیز ۱/۶ درصد بیشتر شده است. همچنین خرید و فروش یک متر واحد مسکونی نیز ۲/۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

IMG 8222 بازار ملک از نگاه مطبوعات
عباداله فتح اللهی

عباداله فتح‌اللهی، مدیر عامل سازمان نوسازی، نیز به تازگی از افزایش ۴۹ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در پنج ماهه نخست امسال خبر داده است.

به گفته وی، در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران بیش از ۶ هزار و ۶۹۰ واحد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵/۱ درصد افزایش داشته است.
طی این مدت متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی معامله شده در بنگاه‌های تهران، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۵/۵ درصد رشد داشته است. بیشتر واحدهای معامله شده مربوط به دامنه قیمتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بوده و از نظر متراژ نیز، بیشتر معاملات را واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر تشکیل داده است.

روزنامه عصر اقتصاد- اتمام پرونده مسکن مهر با تحویل ۳۰۰ هزار واحد باقی مانده

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: تعداد ۳۰۰ هزار واحد از طرح مسکن مهر کشور نیمه تمام باقی مانده که از این تعداد ۱۱۰ هزار واحد به دلیل عدم برخورداری از امکانات مثل مدرسه فاقد متقاضی است.

IMG10360829 بازار ملک از نگاه مطبوعات
احمد اصغری مهر آبادی

احمد اصغری مهرآبادی روز شنبه در حاشیه افتتاح پروژه مسکن مهر مازندران اظهارکرد: از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تاکنون یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد در سطح کشور احداث شده که از این تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شده است.

وی به تلاش دولت برای آماده سازی و تحویل واحدهای آماده اشاره کرد و افزود: اتمام این طرح تنها مساله موجود نیست بلکه در زمینه تحویل، مشکل عمده، عدم برخورداری این واحدها از امکانات زیربنایی و روبنایی است که تامین آن نیازمند همکاری و تعامل تمامی دستگاه های متولی است.

مهرآبادی امکانات زیربنایی را شامل آب، برق، گاز و فاضلاب و امکانات روبنایی را شامل مسجد، کلانتری، مدرسه، سالن ورزشی و فضای سبز و غیره عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش تسهیلات بانکی ارائه شده به متقاضیان در صورت تامین زیرساخت ها و خدمات زیربنایی و روبنایی می توان به تحویل تمام واحدهای باقی مانده امیدوار بود.

DELTA.IR

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…