آپارتمان‌های معمولی و قیمت‌های نجومی

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همزمان با شروع فصل نقل و انتقال مسکن، قیمت‌ها در بازار اجاره اوج گرفته است و انتظار می‌رود امسال نیز روند افزایشی نرخ اجاره ادامه داشته باشد.
رشد نرخ اجاره آپارتمان در تهران

نگرانی بابت رشد نرخ اجاره آپارتمان در تهران و تخلیه منزل یا تمدید قرارداد در آغاز تابستان به چالش‌ اساسی مستاجران تبدیل شده است. به گفته محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، اگر برای دهک‌های ۴ تا ۷ اقدامی در خصوص تامین مسکن انجام نشود، آنها دچار مشکلات جدی برای تامین مسکن و پرداخت اجاره‌بها خواهند شد. 

به گزارش مجله دلتا بر اساس آخرین سرشماری در کشور، اجاره‌نشین‌ها نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت کلانشهرها به ویژه تهران را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که روند افزایشی نرخ اجاره که بیشترین رشد نقطه به نقطه آن در شهریورماه سال گذشته رخ داد، به نگرانی‌ها در مورد وضعیت بازار اجاره دامن زده است؛ چنانکه انتظار می‌رود امسال نیز گرایش صعودی نرخ اجاره تا رسیدن به سقف شهریوری ادامه یابد.

موضع دولت به رشد قیمت‌ها در بازار اجاره

اسحاق جهانگیری با اشاره به روند رو به رشد نرخ اجاره آپارتمان در تهران عنوان کرد: قطعا اقداماتی برای مهار رشد اجاره‌بهای مسکن صورت خواهد گرفت که البته ممکن است با اصول اقتصاد سازگار نباشد؛ اما دولت نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد و به اقشار ضعیف جامعه بگوید که ناچار هستید خانه‌ای کوچک‌تر انتخاب یا به حاشیه شهر مهاجرت کنید.

این سومین موضع رسمی مقامات ارشد دولت درباره تورم مسکن چه در بحث جهش قیمت و چه رشد اجاره‌بها طی پنج روز گذشته است. اولین موضع‌گیری توسط رییس‌جمهوری در آخرین جلسه هیات دولت در چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت.

روز جمعه نیز رییس‌جمهوری دومین دستور اخیر خود برای مهار تورم در بازار مسکن و اجاره را در کمتر از یک هفته صادر کرد. روحانی در تماس تلفنی با محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از وی درخواست کرد همه برنامه‌هایی را که می‌تواند منجر به مهار تورم بازار مسکن در بخش خرید و اجاره شود، ارائه کند.

رهن و اجاره آپارتمان در تهران

ورود دادستانی به قیمت‌های نامتعارف اجاره

به اعتقاد محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، قیمت‌های فعلی بازار مسکن به شدت مصنوعی است و از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند. بنابراین خروجی تصمیمات به برخورد و مهار قیمت‌های مصنوعی در بازار مسکن ختم می شود.

اسلامی تاکید کرد: از مالکان می‌خواهیم با تکیه بر التهابات روانی اقدام به تعیین اجاره ملک خود نکنند؛ علاوه بر این، اتحادیه‌های املاک موظف هستند قیمت‌ها را کنترل کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای کاهش عملیات روانی در بخش اجاره‌بها، دادستانی ورود خواهد کرد و با آگهی‌های غیرواقعی برخورد خواهد شد. اتحادیه املاک نیز اعتقاد دارد نرخ‌های پیشنهادی غیر واقعی و ناشی از التهاب اقتصادی است و ادامه این روش، مخرب وضعیت اقتصادی خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیش‌تر نیز دادستانی با اعلام قیمت‌های غیرواقعی و کاذب در برخی سایت‌ها برخورد کرد، گفت: این سایت‌ها تلاش دارند قیمت‌های غیر واقعی را به مردم تحمیل کنند.

وزیر راه و شهرسازی، سه رویکرد وزارت راه در طراحی سامانه جامع املاک و اسکان و همزمان دعوت از مردم و صاحبان خانه‌های نیمه تمام برای مشارکت در طرح مسکن ملی و ساخت خانه در طرح مسکن ملی را عواملی دانست که نهایتا منجر به عرضه واحدهای مسکونی برای اجاره و فروش خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دولت در کوران اجرای تعهدات مسکنی در طرح مسکن ملی قرار دارد، گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی، ساخت مسکن ملی و فراخوان برای تکمیل واحدهای نیمه تمام، پاسخ مثبت و ماندگاری برای برطرف شدن نیاز مردم به مسکن است.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش های ملکی “اختیار مستاجران برای تعیین نسبت رهن و اجاره” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ در ۹:۱۰ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…