در ساخت مسکن، محدودیت ایجاد نکنیم!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید امنیتی کردن بازار مسکن فقط موجب کاهش عرضه مسکن خواهد شد؛ زیرا سازنده اگر ببیند با محدودیت‌هایی روبرو است از بازار خارج می‌شود.
میانگین قیمت مسکن در تهران

میانگین قیمت مسکن در تهران از زمستان ۹۶ تاکنون ۲۰۷ درصد رشد کرده است. بهمن ۹۶ میانگین قیمت خانه در تهران ۵ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان در هر متر مربع بود. این میانگین در بهمن‌ماه ۹۷ به متری ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید و ۸۰ درصد رشد کرد. در بهمن‌ماه ۹۸ نیز هر متر خانه در تهران ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد و در مقایسه با بهمن ۹۷ بالغ بر ۴۴ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش مجله دلتا اکنون میانگین قیمت مسکن در تهران به ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسیده است که از رشد ۱۷.۸ درصدی در مقایسه با بهمن ۹۸ حکایت دارد. در ۲۸ ماه گذشته قیمت سکه ۴۰۱ درصد، نرخ ارز ۲۹۱ درصد و قیمت مسکن ۲۰۷ درصد افزایش یافته است. براساس این آمار و ارقام مسکن، کمتر از دو بازار دیگر رشد داشته که کارشناسان علت اصلی آن را به نبود ظرفیت در این بازار ناشی از پایین بودن توان متقاضیان مرتبط می دانند.

معاملات مسکن تهران در بهمن ۹۸ در مقایسه با بهمن‌ماه ۹۶ بالغ بر ۲۷ درصد کاهش یافته است، اما تجربه همین دو سال و اندی گذشته به ما گوشزد می‌ کند مادامی که نرخ ارز و تورم روند صعودی دارد قیمت اسمی مسکن بدون توجه به تقاضای بازار افزایش خواهد یافت.

مظنه خرید آپارتمان در تهران

پنج درصد عرضه مسکن توسط دولت انجام می‌شود

مهدی سلطان محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این سوال که آیا مداخلات قضایی می‌تواند منجر به آرامش قیمت در بازار مسکن شود گفت: بازار مسکن با حجم گسترده و با صدها هزار نفر عرضه‌کننده و متقاضی در سراسر کشور  نمی‌تواند کنترل شود. نقش دولت‌ها همواره در عرضه مسکن ۵ درصد بوده است؛ بنابراین مداخله امنیتی در بازار مسکن نمی تواند کارساز باشد.

به گفته سلطان محمدی، تنها راهکار ایجاد آرامش در بازار مسکن کنترل نرخ تورم است که در دست دولت و بانک مرکزی قرار دارد. ریشه تورم ناشی از رشد نقدینگی است. رشد نقدینگی نیز ناشی از عدم انضباط پولی و مالی است. میانگین تورم دنیا ۴ درصد است و کشورهای اندکی هستند که تورم دو رقمی دارند؛ بنابراین کنترل تورم شاید کار سختی باشد اما نشدنی نیست. کافی است دولت انضباط پولی و مالی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

کاهش ساخت مسکن در فضای امنیتی

این کارشناس اقتصاد مسکن، عامل دیگر افزایش قیمت خانه را به کمبود عرضه در طی سال‌های اخیر مرتبط دانست و گفت: اوایل دهه ۹۰ تولید سالانه مسکن در کشور بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد بود و هم اکنون به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد رسیده است. اگر همین دو اقدام یعنی کنترل تورم و افزایش تولید مسکن انجام شود بازار به تعادل می‌رسد و نیازی به ورود پلیس نیست. امنیتی کردن فقط باعث می‌شود که عرضه مسکن در فشار قرار گیرد؛ زیرا سازنده اگر ببیند با محدودیت‌هایی روبرو است از بازار خارج می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش های ملکی “دست به دست شدن مسکن مهر توسط دلالان” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…