قلعه رودخان؛ بزرگترین قلعه آجری ایران

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قلعه رودخان بزرگترین قلعه آجری ایران در شمال کشور و در میان جنگل‌های هیرکانی گیلان واقع شده است.
قلعه رودخان

بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن، بنایی تاریخی در میان درختان سر به فلک کشیده، خودنمایی می‌کند. این جاذبه دیدنی با نام قلعه رودخان ، دژ رودخان یا قلعه حسامی در پارک جنگلی قلعه رودخان قرار دارد و عنوان بزرگترین قلعه آجری ایران را به خود اختصاص داده است. قلعه رودخان فومن متعلق به دوره سلجوقیان است و برای دیدنش، ناگزیر خواهید شد دل به جنگل بزنید و یک مسیر سنگ فرش شده و پلکانی با چیزی در حدود ۱۰۰۰ پله را پشت سر بگذارید. مجله دلتا سفری کوتاه به این قلعه داشته باشید.

چرا قلعه رودخان؟

  • قلعه رودخان، بزرگترین قلعه آجری ایران است.
  • این قلعه برای مدتی میزبان میرزاکوچک خان جنگلی بوده است.
  • برای رسیدن به قلعه رودخان باید در دل جنگلی زیبا که در آن صدای جریان رودخانه به گوش می‌رسد پیاده‌روی کنید.
  • در ابتدای مسیر پیاده‌روی به سمت قلعه، با رستوران‌ها و کافه‌های محلی بسیاری مواجه می‌شوید که با غذاهای محلی، هوش از سرتان می‌برند.
  • غرفه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی و عکاسی با لباس‌های سنتی، حال و هوای خاصی به این مکان بخشیده‌اند.
  • فرصت تعامل با محلی‌ها و خرید محصولات آنها را در این مکان و در مسیر رسیدن به قلعه دارید.

تفریحات قلعه رودخان

همان‌گونه که گفتیم قلعه رودخان فومن تنها یک بنای تاریخی نیست و قرارگیری در دل جنگل، باعث شده که گشت‌وگذار شما تنها به بازدید از یک جاذبه تاریخی محدود نشود.

  • پیمودن مسیر قلعه رودخان: بعد از رسیدن به پارکینگ قلعه رودخان، باید از ماشین‌ها پیاده شوید و قدم زنان خودتان را به نقطه آغاز جنگل انبوه برسانید. در ابتدای مسیر، از یک گذرگاه سنگ‌فرش شده عبور می‌کنید که دو طرف آن رستوران‌های محلی، مغازه‌های فروش سوغات و… شما را به خود فرامی‌خوانند. بعد از عبور از این قسمت، کم‌کم سختی راه شروع می‌شود که باید از هزار پله بالا بروید.
  • رستوران‌های محلی: قبل از آنکه پله‌های مسیر آغاز شوند، به رستوران‌های متنوعی برخورد می‌کنید که هر کدام‌شان می‌توانند با غذاهای محلی میزبان شما باشند. پیشنهاد ما به شما این است که حتما یک وعده غذای شمالی را در یکی از این رستوران‌ها امتحان کنید.
  • آتلیه با لباس‌های سنتی: در کنار رستوران‌ها می‌توانید از آتلیه عکاسی نیز استفاده کنید.

تفریحات قلعه رودخان

بخش‌های مختلف قلعه رودخان

  • وروردی قلعه

ورود به قلعه رودخان فومن از طریق دروازه اصلی انجام می‌شود که در ضلع شمالی قرار دارد و به سبب قرارگیری در شیب تند تپه و دو برج عظیم در دو طرف خود، کمتر در دسترس دشمنان قرار داشته است.

در دو طرف دروازه ورودی، دو سکو به ارتفاع ۱.۵ متر وجود دارد تا به عنوان محلی برای استقرار محافظین مورد استفاده قرار گیرند. این ورودی با بیش از ۳ متر ارتفاع، افراد را به یک راهرو هدایت می‌کند که در دو طرف آن، سکوهایی قرار دارد و به همین سبب می‌توان به آن نقش بارانداز (محلی برای استراحت) را داد. پس از عبور از این راهرو محوطه قلعه نمایان می‌شود و از آنجا با پشت سر گذاشتن چند پله سنگی می‌توان به سمت پشت بام بالای دروازه رفت. این مسیر شما را به داخل برج‌های دروازه نیز می‌رساند.

بخش‌های مختلف قلعه رودخان

  • برج ها

در دو سوی دروازه، برج‌های بزرگی دیده می‌شوند که روزنه یا پنجره‌هایی برای نور و حفاظت از قلعه دارند. این برج‌ها از بیرون به شکل استوانه به نظر می‌رسند؛ اما اتاق‌هایی هشت‌ضلعی درون آنها وجود دارد. اندازه قطر و شکل این برج‌ها کمی با هم متفاوت است؛ اما نقشه داخلی آنها به یک صورت است.

همه برج‌های قلعه دارای سقف هستند و قادر بوده‌اند تا نگهبانان را از باد و باران و برف در امان نگه دارند. با ورود به برج‌ها متوجه وجود اجاق و دودکش در درون آنها می‌شوید که به منظور گرم شدن نگهبانان در سرمای زمستان تعبیه شده بودند.

  • شاه نشین

مهم‌ترین بنای قلعه در قسمت غربی، شاه‌نشین است که محل استقرار حکمران بوده و در فاصله ۲۰۰ متری از دروازه ورودی و بر بلندترین نقطه قلعه واقع شده است. این بنا از نظر شکل و ابعاد، متفاوت از سایر سازه‌های قلعه به نظر می‌رسد و دو بخش پایینی و بالایی و یک تراس، قسمت‌های مختلف آن را تشکیل می‌دهند. تراس این بنا محل خوبی برای نشستن و تماشای قلعه به شمار می‌رود و در آن می‌شود از مناظر اطراف نیز لذت برد.

امروزه بقایای زیادی از این بنا به چشم نمی‌خورد؛ اما بر اساس مطالعات در طبقه همکف آن دو اتاق و یک ایوان وجود داشته و ایوان مرکزی با راه‌پله‌ای به طبقه بالا راه می‌یافته است. اتاق فوقانی از درون به شکل یک هشت‌ضلعی بوده و از خارج به صورت نیم‌استوانه به نظر می‌رسیده است.

ویدئو:

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های گردشگری بیشتر “غار پرآو؛ خطرناک‌ترین غار ایران” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ تیر ۱۳۹۹ در ۹:۰۴ ق٫ظ

  2. فتحی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ در ۹:۴۹ ق٫ظ

    واقعا بی نظیره

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…