مجازات ضرب و جرح چیست؟

۰
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
ضربه زدن ممکن است توسط دست یا پا و یا وسایل دیگری مانند سنگ و چوب انجام شود، اما هیچ یک از این وسایل مهم نیست، بلکه نوع و مقدار صدمه‌ای حائز اهمیت است که در ظاهر اندام فرد ایجاد شده است.
DB9CC4E9 5742 4397 908F 2A1966D1DA2B مجازات ضرب و جرح چیست؟

هر شخصی که به طور عمد به دیگری ضربه‌ای وارد کند و موجب شکستن یا از کار افتادن عضوی از بدن او یا موجب به وجود آمدن بیماری دائمی، از بین رفتن و ناقص شدن یکی از حواس یا از بین رفتن عقل مجنی‌علیه (فردی که صدمه به او وارد شده است) شود، باید مجازات قانونی را طی کند. در این نوشتار به بررسی مجازات ضرب و جرح که در قانون برای آن تعیین شده می‌پردازیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

مجازات ضرب و جرح

در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد در صورتی که  عمل مجرم موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه شود، طبق قانون‌ مجازات اسلامی این فرد به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم می‌شود و در صورت درخواست مجنی‌علیه (شخص آسیب‌دیده)، مرتکب ضرب و جرح به پرداخت دیه هم محکوم خواهد شد.

گاهی اوقات ضرب و جرح ممکن است با شکستگی‌هایی همراه باشد. به عنوان مثال در اثر ضربه زدن استخوان بینی فردی بشکند یا گوش وی بریده شود.

ضرب و جرح

ضربه زدن ممکن است توسط دست، پا یا وسایل دیگری مانند سنگ و چوب انجام شود، اما هیچ یک از این وسایل مهم نیست، بلکه نوع و مقدار صدمه‌ای حائز اهمیت است که در ظاهر اندام فرد ایجاد شده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مجازات آسیب رساندن به سارق مطلب “حکم آسیب رساندن به دزد” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …