تایلند شمالی بهتر است یا تایلند جنوبی؟

۱
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سرزمین لبخندها با داشتن بازارهای پرشکوه، معابد زیبا، غذاهای پُر ادویه خیابانی و سواحل فراوان، مقصدی عالی و مناسب برای کل سال است.
دانستنی‌های سفر به تایلند

حرف سفر به تایلند که زده می‌شود همه یاد شهرهای ساحلی و پر از گردشگر آن مانند پوکت، بانکوک، پاتایا و … می‌افتند، مقاصدی فوق‌العاده زیبا که جاذبه‌های بی‌شماری دارند، اما شگفتی‌های سرزمین لبخندها در همین شهرها خلاصه نمی‌شود و تایلند شمالی نیز می‌تواند با جذابیت‌های خاص خود شما را شگفت‌زده کند. معمولا افرادی که به دنبال مسافرتی خنک‌تر به مقاصدی کوهستانی و جنگلی هستند، شمال تایلند را انتخاب می کنند. در دانستنی‌های سفر به تایلند با مجله دلتا همراه باشید تا تایلند شمالی و جنوبی را بیشتر به شما معرفی کنیم.

غذاهای تایلندی

تنوع غذاهای تایلندی به قدری بالا است که می‌توان آن را یکی از دلایل سفر به تایلند نام برد، اما باید بدانید که غذا در تایلند تا حد زیادی در هر ناحیه از کشور متفاوت است؛ بنابراین اگر هوس غذای تایلندیِ به خصوصی را کرده باشید که به منطقه‌ خاصی اختصاص دارد و شما منطقه‌ دیگری را برای سفر به تایلند انتخاب کرده باشید، احتمال دارد نام آن خوراک را در منوی غذاهای آن ناحیه پیدا نکنید.

آب و هوا، فرهنگ و سنت‌های محلی می‌تواند تاثیر بسیاری در نحوه‌ طبخ غذا و طعم آن داشته باشند؛ البته خوشبختانه بسیاری از غذاهای عالی این کشور را می‌توان در تمامی نواحی تایلند پیدا کرد و از این نظر جای نگرانی نیست.

غذای تایلند شمالی دانستنی‌های سفر به تایلند

غذاهای تایلند شمالی را با نام لانا (Lanna) یا ایسان (Isaan) می‌شناسند و تقریبا می‌توان گفت که فقط در شمال تایلند پیدا می‌شوند. البته در شهر بزرگی مانند بانکوک، تعدادی رستوران وجود دارد که تمام تلاش خود را به کار می‎برند تا غذاهای این ناحیه را با همان کیفیت بپزند اما در نهایت بهترین جا برای چشیدن این غذاها همان شمال تایلند است.

برنج چسبناک بخارپز شده یکی از غذاهای اصلی تایلند شمالی به حساب می‌آید و معمولا با سس فلفل قرمز و سبز خورده می‌شود. همچنین اگر به نقاط کوهستانی تایلند شمالی سفر کنید، بهتر است انتظار سرو غذاهای دریایی را نداشته باشید؛ زیرا این نواحی از سواحل کشور به دور بوده و انتقال این نوع غذا به این نواحی، سخت بوده و هزینه‌ بالایی را در بر دارد.

دوستداران غذاهای دریایی قطعا در تایلند جنوبی به وجد خواهند آمد. بیشتر این ناحیه از جمله شهر بانکوک به سواحل نزدیک بوده و بسیاری از مردم از طریق ماهیگیری کسب درآمد می‌کنند. طعم غذاها در جنوب تایلند معمولا تندتر و پر ادویه‌تر است. ترکیب برنج و سبزیجات (Khao Yum) و سوپ ماهی ترش و شیرین (Tom som pla krabok) از جمله غذاهای معروف تایلند جنوبی به شمار می‌رود.

غذاها دانستنی‌های سفر به تایلند

شهرها

اگر قصد دارید به جاهای کمتر شناخته‌شده‌ تایلند سفر کنید، نواحی شمالی این کشور انتخاب بهتری است. شهر چیانگ مای (Chiang Mai) اغلب به عنوان پایتخت شمال تایلند شناخته می‌شود و به خاطر معابد بی‌شمارش معروف است که تقریبا در هر گوشه از شهر به چشم می‌خورند.

چیانگ مای، معروف‌ترین و یکی از شهرهای در حال ترقی تایلند شمالی به حساب می‌آید و به تازگی گردشگران بیشتری به جذابیت‌های آن پی برده‌اند اما همچنان شهرت آن به شهرهای تایلند جنوبی نمی‌رسد.

خانه‌های ییلاقی (بانگالو) بی‌شماری در شهر کوچک پای (Pai) پیدا می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را برای اقامت خود در طول سفر به شمال تایلند انتخاب کنید و در رستوران‌ها و بازارهای آن، تجربه‌ متفاوتی به دست آورید.

در شهر چیانگ رای (Chiang Rai) نیز می‌توانید از «معبد سفید» دیدن کنید، یکی از معروف‌ترین معابد بودا در کل کشور به شمار می‌رود.

تایلند شمالی دانستنی‌های سفر به تایلند

سواحل

اگر با هدف بازدید از سواحل بی‌نظیر تایلند به این کشور سفر می‌کنید، بهتر است بدانید جنوب تایلند بعضی از زیباترین سواحل در دنیا را در خود جای داده است. اینکه از میان این تعداد، کدام را انتخاب می‌کنید به این موضوع بستگی دارد که سواحل شلوغ و پرهیاهو را ترجیح می‌دهید یا سواحل آرام و ساکت‌تر.

جزایر فی فی، پوکت، کو لیپه (Koh Lipe) و کو لانتا (Koh Lanta) از جمله تماشایی‌ترین جزایر دریای آندامان است. البته جزیره کو تائو (Koh Tao) واقع در ناحیه‌ خلیج تایلند، در میان دوستداران غواصی طرفداران بیشتری دارد.

تایلند جنوبی

حمل و نقل

یک فرودگاه در شمال تایلند و در شهر چیانگ مای وجود دارد که بعضی از پروازهای بین‌المللی نیز در آن انجام می‌شود و این موضوع، سفر به چیانگ مای را نسبت به دیگر مناطق شمالی آسان‌تر کرده است. در غیر این‌صورت، مسافران تایلند شمالی می‌بایست صرفا از اتوبوس برای جابه‌جایی استفاده می‌کردند.

البته افراد ماجراجو می‌توانند موتورسیکلت اجاره کرده و سر فرصت حتی از دورترین نقاط در تایلند شمالی نیز دیدن کنند اما این انتخاب در مقایسه با استفاده از اتوبوس محلی، ریسک بیشتری به همراه دارد.

تعدادی از معروف‌ترین فرودگاه‌های جنوب تایلند در جزیره پوکت، ساموی (Koh Samui) و کرابی (Krabi) قرار دارند. فرودگاه جزیره ساموی برای کسانی مناسب‌تر است که قصد دارند در خلیج تایلند بمانند اما پروازهای آن در مقایسه با پروازهای کرابی و پوکت گران‌تر است.

حمل و نقل دانستنی‌های سفر به تایلند

فعالیت ها

تایلند شمالی مملو از جاهای دیدنی و تفریحات فرهنگی است. علاوه بر بازدید از معابد باشکوه و روستاهای متعلق به قبایل صحرایی می‌توانید از جنگل‌های دیدنی آن نیز دیدن کنید. همچنین می‌توانید چندین پناهگاه فیل را در شمال تایلند پیدا کنید که کاملا ارزش دیدن دارند.

برای گذراندن تعطیلات خود در تایلند جنوبی گزینه‌های متنوعی پیش رویتان است که از تفریحگاه‌های توریستی تا سواحل شن سفید خصوصی متفاوت است. بازی لئوناردو دیکاپریو در فیلم «ساحل»، زیبایی‌های پنهان این کشور را به خوبی به تصویر کشید و بسیاری از مردم بعد از دیدن این فیلم، بازدید از جزایر زیبای تایلند را به فهرست سفرهایشان اضافه کردند.

جاذبه های تایلند دانستنی های سفر به تایلند

تفریحات شبانه

در ادامه دانستنی‌های سفر به تایلند لازم است بدانید تفریحات شبانه در تایلند شمالی مانند جنوب کشور نیست و تقریبا فعالیت تمامی بارها در چیانگ مای در نیمه‌شب به پایان می‌رسد. البته موارد استثنا هم وجود دارد که همچنان تا ساعت ۲ شب باز هستند و در مجموع، این موضوع به این معنی نیست که شمال تایلند بعد از تاریکی به شهر ارواح تبدیل می‌شود. می‌توانید بعد از غروب آفتاب نیز سری به رستوران‌ها، پاب‌ها، کلوب‌ها و بازارهای شبانه‌ این نواحی بزنید.

اما اگر این میزان تفریح برایتان کافی نیست و به دنبال جایی برای جشن و شادی شبانه می‌گردید تا انرژی‌تان را تخلیه کنید، کلوب‌های جنوب تایلند به خصوص جزیره پوکت و ساموی را از دست ندهید. جزیره فانگان (Ko Pha Ngan) نیز برای جشن ماه کامل (Full Moon Party) خود معروف است که هر ماه در آن برگزار می‌شود و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دانستنی‌های سفر به تایلند “پاتایا؛ زیباترین نگین تایلند” را مطالعه کنید.

تفریحات شبانه

آب و هوا

فصل خشک و فصل سرما در تایلند، بهترین زمان سفر به این کشور از لحاظ آب و هوایی است. البته این موضوع به این معنی است که گردشگران بسیار دیگری نیز همزمان با شما به این کشور سفر می‌کنند بنابراین بهتر است خودتان را برای سیل عظیم جمعیت آماده کنید؛ به خصوص اگر بین ماه نوامبر و فوریه قصد سفر به تایلند را دارید.

هزینه‌های همه چیز از تفریحات گرفته تا محل اقامت در این فصل‌ها افزایش پیدا می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که امکان دارد آب و هوای تایلند شمالی در این فصل و به خصوص صبح‌های زود و آخر شب‌ها سردتر شود.

فصل گرما از ماه مارس تا ژوئن را شامل می‌شود و بعضی از جالب‌ترین فستیوال های تایلند در این فصل برگزار می‌شود اما شدت گرمای هوا تا حدودی غیرقابل تحمل است. تنها راه تحمل کردن این گرما این است که یکی از سواحل بی‌نظیر تایلند را برای اقامت انتخاب کرده و کل فصل را آنجا و کنار آب‌های زلال آن‌ها بگذرانید.

ماه ژوئیه تا اکتبر، فصل بارندگی در این کشور به حساب می‌آید و شدت بارندگی در تایلند جنوبی بسیار بیشتر است. بنابراین شاید بهتر باشد در طول این مدت به مناطق جنوب تایلند سفر نکنید.

فصل سفر

مقرون به صرفه بودن

در دانستنی‌های سفر به تایلند، مقرون به صرفه بودن سفر را نیز باید در نظر داشته باشید. اگر قصد ندارید هزینه‌ بالایی برای سفر خرج کنید، بهتر است تایلند شمالی را برای گشت و گذار انتخاب کنید. هزینه‌ زندگی در شمال تایلند از غذا گرفته تا محل اقامت تا حد زیادی نسبت به جنوب آن پایین‌تر است. حتی هزینه‌ سفر به شهرهای اصلی شمال تایلند مانند چیانگ مای نیز در مقایسه با شهرهای شلوغ و بزرگ جنوب آن مقرون به صرفه‌تر هستند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری تایلند “جزیره پوکت؛ بهشت دیدنی تایلند” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۲۱ مهر ۱۳۹۹ در ۹:۰۸ ق٫ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…