رکود تورمی بازار مسکن در زمستان امسال !

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

رکود تورمی بازارمسکن در زمستان امسال پیش بینی می شود و احتمال دارد رکود تورمی در ابتدای سال آینده هم روی دهد.

گزارش های بانک مرکزی و دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت  راه و شهرسازی ازاوضاع  بازار مسکن  نشان دهنده افزایش قیمت ها در خردادماه در مقایسه با ماه پیش از آن است، اما بررسی ها حاکی است این افزایش قیمت در چند منطقه محدود پایتخت روی  داده و د رسایر مناطق قیمت ها چندان افزایش نیافته است .

همچنین کاهش معاملات آپارتمان درخردادماه امسال درمقایسه با همین ماه درسال گذشته وهمچنین اردیبهشت امسال نشان می دهد عمر رونق بازار مسکن که از دی ماه پارسال آغاز شده بود، به استثنای فروردین ماه امسال، فقط ۴ ماه بوده است .

رکود تورمی

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین ، بررسی ها نشان می دهد وضع ثبات قیمت در بازار مسکن طی تیرماه امسال نیز ادامه داشته و در اکثر مناطق به سبب کاهش توان خرید خانوارها، قیمت ها افزایش نداشته است .

با این حال منطقه ۵ همچنان یکی از پر رونق ترین مناطق دربخش خرید و فروش آپارتمان است و احتمال می رود به سبب اقبال  خانوارها به این منطقه ، برخی مالکان و فروشندگان به خصوص آپارتمان های مسکونی کمتر از ۵ سال ساخت و با متراژ کمتر از ۸۰ متر مربع باز هم قیمت های پیشنهادی را افزایش دهند.

این در حالی است که کارشناس بازارمسکن با اشاره به پایان  دوره رونق در ماه های گذشته، گفت: البته این به معنای بازگشت به دوران رکود مشابه رکودتورمی  در فاصله سالهای ۹۲ تا نیمه نخست ۹۶ نیست؛ بلکه همچنان خرید و فروش در جریان بوده و میزان  آن از تعداد معاملات مسکن در ۴ سال گذشته بیشتر است اما، به سبب افزایش قیمت ها که از دی ماه پارسال آغاز شد ودراردیبهشت ماه امسال به اوج خود رسید، احتمال عقب نشینی خانوارهای متوسط ازخرید آپارتمان با توجه به اوضاع کنونی بازار بسیار زیاد است.

حمید رضا چراغی  افزود: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی فقط  درپی تقویت بخش تقاضای مسکن به بهانه زیاد بودن خانه های خالی است در حالی که ،خانه های خالی به سبب آنکه مطابق الگوی مصرف خانوارهای متوسط شهری ساخته نشده اند، خالی مانده اند .

به گفته این کارشناس اقتصاد مسکن، آرامش کنونی در بازار مسکن به سبب کاهش معاملات آپارتمان است که احتمال دارد ادامه یابد؛ اما بدتر ازآن ،احتمال وقوع رکود تورمی در پایان سال ۹۷وابتدای سال آینده ، به طور دقیق مشابه با وضعیتی است که برای بازار مسکن در سه ماه پایانی پارسال و سه ماه ابتدایی امسال روی داده است. با این تفاوت که درشش ماهه اخیربا رونق تورمی مسکن روبه رو بودیم اما درپاین شش ماه آینده، رکود تورمی در بازار مسکن روی خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…