قیمت‌های نجومی رهن و اجاره در تهران

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شروع فصل جابه‌جایی و قیمت‌‌گذاری نامتعارف رهن و اجاره از سوی صاحب‌خانه‌ها، به یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان تبدیل شده است.
اجاره‌ بهای مسکن در تهران

هر سال همزمان با فرا رسیدن فصل جابه‌جایی‌ها و گرم شدن بازار اجاره مسکن، تغییراتی در قیمت‌ها رخ می‌دهد و همچنین تغییرات تدریجی یک ساله آن نمود بیشتری پیدا می‌کند. اما در دو سال اخیر نوسان و رشد نامتعارف اجاره‌ بهای مسکن در تهران فشاری مضاعف بر مردم وارد کرده است.

به گزارش مجله دلتا و بر مبنای آمارهای بانک مرکزی، شاخص اجاره‌ بهای مسکن در تهران و در کل مناطق شهری در اردیبهشت سال ۹۹ به ترتیب نشان‌دهنده رشدی معادل ۲۸.۵ و ۳۱.۳ درصدی در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته است. سال گذشته بیشترین رشد نقطه به نقطه اجاربها در شهریورماه رخ داد که درصد رشد شاخص به ۳۵ درصد رسید؛ قله‌ای که شروع سربالایی آن در اردیبهشت امسال اتفاق بود؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت امسال نیز گرایش صعودی نرخ اجاره ادامه داشته باشد.

قیمت‌های نامتعارف

نگاهی گذرا به قیمت‌هایی که در سایت‌های فعال در زمینه اجاره مسکن گذاشته می‌شود نشان می‌دهد قیمت اجاره روزبه‌روز در حال افزایش است. به‌طور مثال، یک واحد ۶۰ متری در خیابان جیحون با قیمت ۵۰ میلیون تومان رهن و مبلغ ۳ میلیون تومان اجاره آگهی شده است. یکی از مشاورین املاک این منطقه می‌گوید: هیچ‌کس بر اساس عرف عمل نمی‌کند؛ هم‌اکنون یک خانه نوساز در منطقه ۱۰ متری ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که هیچ ارتباطی با قاعده کلی قیمت‌ها ندارد و هرکس بنا به شرایط زندگی خود روی ملک خود قیمت می‌گذارد.

رهن و اجاره آپارتمان در تهران

بنابر این گفته‌ها مشخص است سیستم قیمت‌گذاری اجاره کاملاً به میل و رغبت صاحب‌خانه‌ها و در نهایت توان متقاضیان واگذار شده است؛ در حالی که مسکن استیجاری آخرین سنگر هر خانواری محسوب می‌شود و وحشت پرتاب به شکل‌های نامتعارف سکونت، ضرورت و اهمیت بالای آن را در مقایسه با کالاهایی نشان می‌دهد که کنترل بیشتری روی آنها قرار دارد.

این مشاور املاک می‌گوید: به‌عنوان نمونه، صاحب‌خانه‌هایی رجوع می‌کنند که قصد دارند مشکلات معیشتی خود مانند کاهش قدرت خرید، قسط وام یا بیکاری فرزند خود را از راه اجاره منزل خود تسویه کنند، در حالی که طرف‌ متقاضی اصلاً امکان پرداخت این اجاره‌ها را ندارد.

وی درباره کنترل دولت نیز گفت: سال گذشته اتحادیه مقرر کرد سقف افزایش اجاره‌بها ۳۰ درصد باشد، اما باید در نظر داشت با اعلام سقف ۳۰ درصدی، اجاره حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

رقم اجاره از شاخص تورم عبور نکرده است

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک نیز در این خصوص اظهار داشت: هر چقدر قیمت اجاره بالا ‌رود، کسادی بازار بیشتر می‌شود. ۳ هزار و ۶۰۰ نفر از اعضای مشاوران املاک مستأجر بوده و به دلیل تورم امکان ادامه کار ندارند.

وی با اینکه رقمی به‌عنوان میزان رشد اجاره‌بها اعلام نکرد، اما گفت: رقم رشد از شاخص تورم نباید عبور کند و عبور هم نکرده است. راه‌حل کاهش قیمت، افزایش عرضه است و باید صنعت اجاره را فعال نگه داشته شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش های ملکی “شیب تند مهاجرت به شهرستان” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ در ۳:۳۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…