گرمازدگی را جدی بگیرید

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرمازدگی حالتی در بدن است که هیپوتالاموس مغز به عنوان سیستم تنظیم‌کننده دمای بدن، نتواند به درستی عمل کند و دمای بدن فرد بالانس نشود.
پیشگیری از گرما زدگی

با آمدن فصل تابستان متاسفانه گرمازدگی نیز فراوان می‌شود. اگرچه این عارضه به نظر مشکل کوچکی می‌آید اما درصورتی‌که شدید باشد، سلامت فرد را به خطر می‌اندازد و گاه مشکلات غیرقابل جبرانی به‌وجود می‌آورد. به‌همین سبب پیشگیری از گرما زدگی یکی از کارهایی است که ضرورت آن در تابستان حس می‌شود.

راهکارهای پیشگیرانه‌ای وجود دارد که افراد می‌توانند با گرم شدن هوا آنها را رعایت کرده و سلامت خود را حفظ کنند. در مجله دلتا به نکاتی که به  پیشگیری از گرما زدگی کمک می‌کند،  اشاره شده است. با ما همراه باشید.

خودداری از مصرف غذاهای تند

یکی از مواردی که افراد باید در فصل گرم سال به آن توجه داشته باشند خودداری از مصرف موادغذایی تند است. به گفته کارشناسان موادغذایی تند میزان سوخت‌وساز در بدن را افزایش داده و حرارت بدن را بالا می‌برد.

نخوردن میوه‌های خشک

یکی دیگر از نکات ضروری خودداری از مصرف میوه‌های خشک در هوای گرم است. مصرف میوه‌های خشک در فصل گرم سال حرارت قابل توجهی در بدن ایجاد می‌کند.

پرهیز از خوردن غذاهای سرخ‌شده

همچنین با افزایش دما به افراد توصیه می‌شود از مصرف موادغذایی سرخ‌شده خودداری کنند؛ زیرا، وجود روغن و چربی مازاد در این موادغذایی فرایند هضم را با مشکل روبرو کرده و احساس سوزش در معده و همچنین مری در پی دارد.

ننوشیدن چای

ننوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار

نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار نیز در فصل گرم سال توصیه نمی‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد کافئین موجب تولید حرارت در بدن می‌شود که در نهایت رطوبت بدن را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص چای سیاه، مطلب ”چای سیاه، پرخاصیت و معطر” را مطالعه کنید.

نوشیدن آب به میزان کافی

نوشیدن میزان کافی آب از جمله نکاتی است که باید در فصل گرم سال رعایت شود. مصرف روزانه هشت لیوان آب در شرایط عادی آب‌وهوایی توصیه می‌شود که با گرم شدن هوا لازم است میزان بیشتری آب مصرف شود.

مصرف طالبی و هندوانه

یکی از راه‌های بسیار مفید برای پیشگیری از گرما زدگی خوردن میوههای آبدار است که در فصل تابستان به وفور دیده می‌شوند. میوهایی همچون هندوانه و طالبی که سرشار از آب است به منظور حفظ رطوبت بدن و بهبود سیستم گوارش توصیه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص هندوانه، مطلب ”هندوانه و فواید بی‌شمارش” را مطالعه کنید.

با فرد گرمازده چه کنیم؟

فرد گرمازده

علت گرمازدگی

قرار گرفتن بیش از حد بدن در گرما و از دست دادن آب و سدیم بدن علت اصلی گرمازدگی است. گرمازدگی حالتی در بدن است که هیپوتالاموس مغز به عنوان سیستم تنظیم‌کننده دمای بدن، نتواند به درستی عمل کند و دمای بدن فرد بالانس نشود.

علائم گرمازدگی

  •  سردرد
  • خستگی
  • ضعف شدید
  • گیجی
  • تهوع
  • استفراغ
  • افزایش دمای بدن
  • گشاد شدن مردمک‌های چشم
  • تپش قلب
  • پوست مرطوب و رنگ پریده

هنگامی که با فرد گرمازده مواجه می‌شویم، باید بیمار را از محیط گرم به محیط خنک‌تری منتقل کرده، لباس‌های او را کم کنیم و اگر بیمار حالت تهوع ندارد و می تواند چیزی را ببلعد به او محلول‌های نمکی بخورانیم، در صورتی‌که بیمار بیهوش بود هم باید به آن محلول نمکی تزریق کنیم.

در حالت گرمازدگی، وقتی فرد عرق می کند بدن همراه با آب، سدیم نیز دفع می کند. بنابراین، فرد نمک از دست می‌دهد و باید به این بیماران محلول‌های نمکی مانند آب و نمک رقیق و دوغ شور بدهیم تا نمک از دست رفته جبران شود. به بیان ساده‌تر مصرف نوشیدنی‌های قندی کمکی به این بیماران نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…