ثبت انواع قرارداد و نکات حقوقی آن

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محلی که قرارداد تنظیم می‌شود باید در قرارداد ذکر شود تا در بروز هرگونه اختلاف دادگاه همان محل وظیفه رسیدگی به آن را دارد. همچنین محل انجام تعهدات ذکر شده در قرارداد نیز باید مشخص شود.
انواع قرارداد

قرارداد یا عقد به این معنی است که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری کنند و مورد قبول آن‌ها قرار گیرد. یک یا چند نفر می‌تواند اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها، موسسات دولتی و غیردولتی باشد. نحوه‌ تنظیم هر قراردادی متناسب با نوع، شرایط، اصول و روش خاص آن قرارداد است. به همین دلیل باید توجه داشت که تمام نکات حقوقی ثبت انواع قرارداد را با دقت رعایت کرد زیرا ممکن است با مشکل حقوقی مواجه شد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

موارد مهم در قراردادهای اشخاص حقیقی

در ثبت این نوع قراردادها به نکات حقوقی مانند: بلوغ، عقل و ممنوع‌المعامله نبودن فرد حقیقی توجه داشت. اگر شخص حقیقی از طریق وکیل خود وارد معامله شود باید مطمئن شویم که وکالتنامه معتبر است و حتما شماره و مشخصات آن را در متن قرارداد ذکر کنیم. بر طبق قانون مدنی سن بلوغ در پسرها پانزده سال و در دخترها نه سال تمام قمری است. چهار شرط مهم برای صحت قرارداد لازم و ضروری است. این شروط عبارتند از:

۱. قصد و رضای طرفین؛ دو طرف قصد و رضایت درونی انجام معامله را داشته و اجباری برای آنان نباشد.

۲. اهلیت طرفین؛ قدرت و توانایی که باید هر فرد برای انجام معامله داشته باشد. یعنی بتواند در اموال خود دخل و تصرف کند و قرارداد و معامله‌ای انجام دهد.

۳. موضوع معین مورد معامله

۴. مشروعیت معامله

انواع قرارداد حقیقی و حقوقی

شروط مهم در انوع قراردادهای اشخاص حقوقی

در قراردادهای اشخاص حقوقی همانطور که گفتیم یک یا چند شرکت، موسسه‌ و نهاد با هم قرارداد می‌بندند. پس باید با ملاحظه اساسنامه شرکت و آگهی آخرین تغییرات آن (که در روزنامه رسمی درج می‌شود) بررسی کرد که آیا شرکت مورد نظر در راستای موضوع فعالیت خود قصد انعقاد قرارداد دارد یا خیر؟ باید معلوم شود که چه اشخاصی در این شرکت دارای نمایندگی و حق امضای اسناد و قرارداد برای شرکت است.

ضمانت اجرایی انواع قرارداد

یک قرارداد کامل باید ضمانت اجرایی داشته باشد ضمانت‌هایی مانند:

۱. پیش‌بینی حق فسخ

۲. دریافت خسارت

۳. الزام به انجام تعهد

محل تنظیم انواع قرارداد

محلی که قرارداد تنظیم می‌شود باید در قرارداد ذکر شود تا در بروز هرگونه اختلاف دادگاه همان محل وظیفه رسیدگی به آن را دارد. همچنین محل انجام تعهدات ذکر شده در قرارداد نیز باید مشخص شود. مخصوصا قرارداهایی که می‌خواهند کالا یا خدماتی را تحویل دهند. در غیر این صورت باید در محل انعقاد قرارداد تعهد انجام شود مگر اینکه طبق عرف در محل خاصی انجام شود.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در ۷:۰۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۷ ب٫ظ

  3. روزبهانی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ در ۸:۳۳ ق٫ظ

    رعایت نکات حقوقی خیلی لازم وقابل اجرا است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …