سریع ترین شیوه گرفتن حکم تخلیه

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در صورتی که حکم تخلیه توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر شده باشد، این حکم پس از ۴۸ ساعت به مستاجر ابلاغ می‌شود و او فقط ۷۲ ساعت فرصت دارد تا طبق حکم ملک یا منزل اجاره‌ای را تخلیه کند.
دریافت حکم تخلیه

چه زمانی می‌توان حکم تخلیه گرفت؟

  • زمانی که مدت اجاره در قرارداد به اتمام رسیده باشد، ولی مستاجر همچنان در ملک باقی مانده و آن را تخلیه نمی‌کند.
  • با گذشت سه ماه از موعد پرداخت اجاره‌بها، مستاجر هیچ مبلغی را به موجر پرداخت نکرده باشد.
  • مستاجر از ملکی که اجاره کرده، در مواردی که غیر مشروع است استفاده کند.
  • مستاجر ملکی را که اجاره کرده، به شخص دیگری انتقال داده باشد.

در چهار مورد ذکر شده، موجر می‌تواند برای تخلیه منزل، اقدام به گرفتن حکم تخلیه از مراکز قانونی کند. البته قراردادی که بین موجر و مستاجر بسته می‌شود، می‌تواند به دو صورت رسمی و غیر رسمی باشد. حال اگر این قرارداد، به صورت رسمی بسته شده باشد، موجر باید با مراجعه به اداره ثبت اسناد، حکم تخلیه را دریافت و سپس به دفتر اسناد رسمی که قرارداد اجاره در آن منعقد شده مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه صورت پذیرد.

حکم تخلیه

اجرای حکم تخلیه و ابلاغ آن به چه صورت است؟

صدور حکم تخلیه توسط شورا یا دادگاه

زمانی که موجر توانست با ارائه مدارک لازم، اثبات کند که مستاجر یکی از مشکلات بندهای فوق را ایجاد کرده، اگر حکم تخلیه از سوی شورا یا دادگاه صادر شود، طی مدت زمان ۲۴ ساعت پس از صادر شدن حکم، مستاجر از آن مطلع و حکم تخلیه به وی ابلاغ خواهد شد.

در این صورت، وی ۷۲ ساعت مهلت دارد تا ملک اجاره شده را تخلیه کند. در این شرایط مستاجر نمی‌تواند در برابر حکم تخلیه، اعتراضی داشته باشد و باید طبق حکم، نسبت به تخلیه منزل اقدام کند.

  • دستور حکم تخلیه منزل زمانی قابل اجرا است که اگر مبلغی به عنوان ودیعه یا پول پیش نزد موجر باشد، وی آن را به مستاجر پرداخت کرده باشد.
  • تا پرداخت نشدن مبلغ ودیعه و عدم ارائه رسید آن به مراکز قضایی، امکان اجرای حکم تخلیه وجود نخواهد داشت.

صدور حکم تخلیه توسط ثبت اسناد و املاک

در صورتی که حکم تخلیه توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر شده باشد، این حکم پس از ۴۸ ساعت به مستاجر ابلاغ می‌شود و او فقط ۷۲ ساعت فرصت دارد تا طبق حکم ملک یا منزل اجاره‌ای را تخلیه کند. در این مورد، موجر موظف است اگر از مستاجر پول پیش یا ودیعه‌ای دریافت کرده، به وی بازگرداند و رسید پرداخت آن را به دایره اجرای اداره ثبت اسناد و املاک ارائه دهد. اگر مستاجر در مدت زمان اقامت خود در ملک موجر، خسارتی به آن وارد کرده یا به موجر بدهی داشته باشد، موجر برای اثبات ادعای خود باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه کند و دادخواست دهد.

چه زمانی می‌توان حکم تخلیه را متوقف کرد؟

با توجه به توضیحاتی که عنوان شد، موجر می‌تواند طبق شرایطی دستور حکم تخلیه را دریافت و از مراکز مربوطه آن را پیگیری و اجرا کند.

هر چند نباید از این نکته غافل شد که در صورت وجود شرایطی، می‌توان مانع از اجرای حکم تخلیه شد.

۱. مستاجر مدعی شود که قرارداد اجاره‌نامه را تمدید کرده است.

۲. مستاجر عنوان کند که سندی که موجر برای دریافت حکم تخلیه ارائه کرده، جعلی است و صحت ندارد.

۳. فرصت ۷۲ ساعته یا سه روزه‌ای که به مستاجر برای تخلیه منزل داده شده، مانع از این می‌شود که وی فرصت کافی داشته باشد تا بتواند اقدامی برای توقف حکم تخلیه انجام دهد.

۴. در صورت درخواست دادرسی فوری از سوی مستأجر موجب می‌شود بدون نیاز به ارائه دادخواست، ادعاهایش را بررسی و به آن رسیدگی کنند.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …