به این دره؛ تنها سفر نکنید!

۰
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کال جنی یا دره جنی دروازه‌ای شگفت انگیز در دل کویر است که روایت‌های اسرار آمیز آن، گردشگران بسیاری را کنجکاو کرده است.
کال جنی طبس

اگر ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر از طبس دور شوید، در دل بیابان به شاهکاری از طبیعت خواهید رسید. جایی که کال جنی نام دارد و نشانه‌اش چشمه و درختان نخل و نیزاری است که در ابتدای این دره خودنمایی می‌کنند. این دره ۱۶ کیلومتری دیواره‌های بلند و پرشیبی دارد و در همه جای آن نقش و نگارهایی جالب خواهید دید. از گذشته‌های دور می‌گویند که ارواح سرگردان و جن ها همیشه درحال گذر از کال جنی طبس هستند، اما این چیزها نمی‌توانند جلوی گردشگران را برای کشف زیبایی‌های این شاهکار طبیعت بگیرد. با مجله دلتا سفری کوتاه به این دره رمزآلود داشته باشید.

آنچه در کال جنی می بینیم

دنیای درون کال جنی برای بسیاری از افراد، شبیه جایی است که آنها را برای ساعاتی از دنیای روزمره دور می‌کند و گشتی جالب و به یادماندنی را برای آن‌ها رقم می‌زند. زمانی که وارد این دنیای متفاوت می‌شوید، چنین چیزهایی را می‌بینید:

  • احاطه شدن با نقش و نگارها

وقتی وارد دره می‌شوید، نقش و نگارهایی را روی دیواره های بلند می‌بینید که به شما می‌گویند این دره در طول هزاران سال و در اثر فرسایش و حضور سیلاب به وجود آمده است. این دره عمیق گاهی شکل U به خود می‌گیرد و در جایی دیگر مانند V به نظر می‌رسد. بالای سرتان را که نگاه کنید تنها ذره‌ای از آسمان را در فاصله دو دیواره بلند می‌بینید و در جاهایی به دلیل نزدیک شدن دو دیواره به یکدیگر از این تصویر نیز خبری نیست.

  • دودکش‌ها و تنورهای خیالی

غارهای فرسایشی طبیعی، دودکش‌ها و تنورهای جن بخشی از زیبایی‌هایی است که فرسایش آبی و بادی در دیوارهای رودخانه به وجود آورده‌اند. دودکش‌ها و تنورهای جن را می‌توان از جمله اشکال و مناظر فرسایشی به حساب آورد که گویا در نام دره (کال جنی) بی‌تاثیر نبوده‌اند. دودکش‌های جن به ستون‌های فرسایشی گفته می‌شود که حاصل فرسایش آبی در دیواره رودخانه هستند. تنورهای جن نیز استوانه‌های تو خالی حاصل از فرسایش است که در اثر ورود جریان های آب سطحی به داخل دره و فرسایش شدید در داخل رسوبات آبرفتی دیواره ایجاد شده‌اند.

از آنجا که کسی در گذشته از علت طبیعی ایجاد شدن این اشکال خبر نداشت، آنها را به جن ها نسبت دادند و نام دودکش و تنور جن را بر آنها گذاشتند.

  • جریان آب در بیابان

در این ناحیه برخلاف سایر نقاط بیابان، آب عنصری نایاب نیست و در جای جای آن مشاهده می‌شود. آبشارهای کوچکی در اینجا وجود دارد که محلی‌ها به آنها شُلَن می‌گویند. حوضچه‌هایی نیز تشکیل شده که تا ۱.۵ متر عمق دارند و جای خوبی برای تن به آب زدن و خنک شدن در گرمای این سرزمین هستند. فرسایش در اینجا به اوج خود می‌رسد. نقوش و برجستگی‌ها و شکاف حیرت‌انگیزی که در کف این دره است نشان از جریان آب در سال های دور دارد. از اینجا به بعد و با قطع شدن آب با سرزمین بی آب و علفی رو به رو خواهید شد.

دره اسرار آمیز کال جنی

تفریحات کال جنی

شاید به نظرتان کال جنی مکان مناسبی برای تفریح نباشد؛ اما در همین جا هم گزینه هایی برای داشتن لحظاتی لذت بخش پیدا می شود:

  • پیمایش دره: اگر می‌خواهید فرصت دیدن همه شگفتی‌های کال جنی را داشته باشید، با صبر و حوصله پیمایش آن را انجام دهید. در اینجا هر لحظه با تصویر تازه ای روبه رو می شوید و لذت گشت و گذارتان چندین برابر می شود. در پیمایش کال جنی با رشته کوه شتری و سازندهای آهکی ژوراسیک آن آشنا می شوید. ممکن است فسیل‌های دوکفه ای بیابید و گسل‌ها و لایه‌های چین خورده را بشناسید. راهپیمایی در دره‌ای عمیق و تماشای بستر حفر شده توسط رودخانه و مشاهده آثار فرسایش چیزهایی هستند که در پیمایش کال جنی نصیبتان می‌شود.
  • آب بازی: آب جریان یافته در کال جنی فرصت کمی شیطنت و آب بازی را به شما می‌دهد.
  • عکاسی: تصاویر بهترین یادگاری‌هایی هستند که از سفر برای تان می‌مانند. اگر حتی عکاس حرفه‌ای نیستید از خیر کال جنی نگذرید و با موبایلتان چند عکس را از این جاذبه شگفت انگیز ثبت کنید.
  • تماشای طبیعت اطراف: بیرون دره با نخلستانی روبه رو می‌شوید که خود به خود در دل این بیابان روییده است و از جذابیت‌هایی است که نمی‌توان راحت از کنارش گذشت. این تنها یکی از زیبایی‌های طبیعت اطراف کال جنی است که خواه ناخواه از آن می‌گذرید و می‌توانید به تماشای شان بنشینید.

دره نوردی دره کال جنی

فصل سفر به کال جنی

منطقه کال جنی آب و هوای گرم، خشک و کویری دارد و بیشتر ماه های سال خشک و کم باران است. فقط در فصل زمستان و ابتدای فصل بهار است که کمی باران را می‌توان در آن مشاهده کرد. بهترین زمانی که می‌توانید به کال جنی بروید پاییز است؛ اما طبیعت در همه فصل‌ها چهره ویژه خودش را دارد.

بهار: در اوایل بهار هنوز هوا آن قدر گرم نشده که بی خیال کویرگردی و کشف کال جنی شوید. می‌توانید قدم به این دره بگذارید و لذت ببرید.

تابستان: با نزدیک شدن بهار به روزهای آخرش، گرمای هوا در منطقه افزایش می‌یابد و ممکن است در فصل تابستان، آب و هوای این مقصد برایتان چندان جالب نباشد.

پاییز: بهترین فصل برای کویرگردی است؛ زمانی که می‌توان گرمای ملایم خورشید را حس کرد و به راحتی به گردش پرداخت.

زمستان: زمستان نیز می‌تواند فصل خوبی برای دیدن کال جنی باشد به شرطی که برای شب یک جای گرم رزرو کرده باشید و اسیر سرمای کویر نشوید.

امکانات کال جنی

کال جنی جاذبه ای در قلب طبیعت است و نباید از آن انتظار امکانات داشته باشید. تنها می توانید بر روی امکانات محدود روستاهای اطراف مثل ازمیغان و فشاه و … حساب باز کنید.

کال جنی

اقامت در سفر به کال جنی طبس

درست است که کال جنی امکانات اقامتی ندارد؛ اما کمپینگ در اینجا خاطره‌ای به یادماندنی برایتان می‌سازد؛ پس اگر وسایل لازم را دارید و از تجربه کافی برخوردار هستید یک شب خودتان را به هتل هزار ستاره مهمان کنید و زیر سقف آسمان، شب را به صبح برسانید.

اگر چندان به کمپینگ تمایلی ندارید، اقامتگاه‌های بوم گردی در روستای ازمیغان گزینه مناسبی برای شما به نظر می‌رسند، این روستا فاصله زیادی با کال جنی ندارد و می توانید شب را در آنجا بگذرانید. اگر به دنبال اقامتی لوکس‌تر هستید، هتل‌های شهر طبس را برگزینید و طی سفری یک روزه به کال جنی بروید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های گردشگری “۱۰ ساحل صورتی در دنیا” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…