شیب تند مهاجرت به شهرستان

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
متقاضیان مسکن که قدرت مالی خرید آپارتمان در شهر تهران را ندارند، مهاجرت به شهرهای دیگر را گزینه بعدی خود برای خرید مسکن می‌دانند.
قیمت خانه در تهران و شهرستان

بسیاری از متقاضیان مسکن که قدرت مالی خرید آپارتمان در شهر تهران را ندارند، خرید در شهرهای دیگر را گزینه بعدی خود می‌دانند. به عبارتی، تفاوت قیمت خانه در تهران و شهرستان ها تهران‌نشینان را مایل به مهاجرت به شهرهای دیگر کرده است.

به گزارش مجله دلتا با افزایش وام مسکن قدرت خرید این وام (برای خانه‌ای با متراژ و امکانات مساوی) در شهرهای دیگر بسیار بیشتر از تهران بود. برای مثال وام مسکن، ۸۰ درصد هزینه خرید واحد ۶۰ متری در شهر اردبیل را پوشش می‌دهد. این عدد در شهر تهران کمتر از ۱۵ درصد است.

با اینکه میزان وام مسکن برای زوج‌های تهرانی ۲۰۰ میلیون تومان و در شهرهای بزرگ دیگر ۱۶۰ میلیون تومان است اما به‌خاطر تفاوت قیمت در تهران و شهرهای دیگر، میزان پوشش‌دهی وام مسکن در شهرهای دیگر بیشتر از تهران است.

در حالی که با افزایش قیمت مسکن، قدرت تسهیلات در خرید خانه کاهش یافته است. اما بر اساس آمار مقایسه‌ای، کاهش قدرت وام مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است به عبارتی در شهری مانند تهران که قیمت مسکن رشد بیشتری داشته ، هزینه وام در خرید خانه به کمتر از نصف رسیده، اما در بسیاری از شهرها سهم وام در هزینه خرید مسکن بالا است.

مظنه خرید خانه در تهران

تأثیر قیمت ارز

فرشید پورحاجت، دبیر اتحادیه انبوه‌سازان گفت: قیمت مسکن در شهرهای دیگر در سال‌های گذشته تفاوت زیادی با شهر تهران داشت. اما در ۲ سال اخیر قیمت ارز بیشترین تأثیر را بر قیمت هر متر مسکن داشته به‌همین دلیل قیمت در شهرهای دیگر نیز به تبعیت از نرخ ارز افزایش زیادی را نشان می‌دهد.

به گفته پورحاجت افزایش قیمت در مراکز استان‌ها بیشتر از شهرهای دیگر است و دیگر نمی‌توان گفت قیمت مسکن در تهران بسیار بیشتر از شهرهای بزرگ دیگر است. وی رشد قیمت مسکن در ۲ سال اخیر را با استناد به آمار حدود ۱۹۲ درصد ارزیابی می‌کند که این رشد تقریبا در تمام شهرها رخ داده که البته «شدت آن در تهران و کلانشهرها بیشتر است.»

پورحاجت می‌گوید: بر اساس نرخ دلار قیمت هر متر مسکن در تهران و شهرهای بزرگ ۹۰۰ تا هزار دلار است. البته در تمام سال‌ها قیمت مسکن بر اساس دلار همین میزان بوده است و فقط در سال‌های ۹۴ و ۹۵ این عدد کاهش پیدا کرد و قیمت هر متر مسکن کمتر از ۹۰۰ دلار شد. پورحاجت افزایش اجاره‌نشینی در کل کشور را نشان دهنده رشد قیمت در تمام شهرها عنوان کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش‌های ملکی “خانه‌دار شدن در تهران چقدر طول می‌کشد؟” را مطالعه کنید.

تفاوت با فاصله زیاد

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نظر متفاوتی در مورد اختلاف قیمت مسکن در تهران و شهرهای دیگر دارد. وی با تاکید بر اینکه گزارش‌های مستند مسکن در کشور مربوط به مرکز آمار و بانک مرکزی است، گفت: فعلا آمار جدیدی از قیمت مسکن در کشور نداریم و آمارهای جدید مربوط به شهر تهران است، اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت در تهران نسبت به شهرهای دیگر با فاصله باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد که افزایش قیمت مسکن همزمان با تهران در شهرهای دیگر هم اتفاق افتاده اما فقط در ۴ تا ۶ مرکز استان افزایش قیمت‌ها در مقایسه با تهران است اما افزایش قیمت در شهرهای دیگر نسبت به تهران با فاصله کمتری است و نمی‌توان گفت در تمام کشور رشد قیمت مسکن مانند شهر تهران است.

محمودزاده با اشاره به آمار اجاره‌نشینی در کشور و تهران ‌افزود: بر اساس آخرین سرشماری در کشور به طور میانگین، جمعیت اجاره‌نشین به جمعیت صاحب‌خانه در مقیاس کشوری ۳۱٫۷ درصد و در مقیاس شهر تهران ۴۳٫۵درصد برآورد شده است. با این احتساب در کلانشهر‌ها نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت شهر را اجاره‌نشین‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

تفاوت ارزش ملک در تهران و شهرهای دیگر

تفاوت ارزش ملک در تهران و شهرهای دیگر

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه املاک تفاوت ارزش ملک در تهران در مقایسه با شهرهای دیگر را عامل مهم در تفاوت قیمتی مسکن در کشور عنوان کرد. خسروی گفت: قیمت مسکن در سراسر کشور افزایش یافته است، اما باید توجه کرد که ارزش ۵۰ متر آپارتمان در برخی مناطق تهران برابر با آپارتمان ۱۵۰ متری در نقاط دیگر کشور است؛ به همین دلیل رشد قیمت در تهران معمولا با رشد کشوری قابل مقایسه نیست. مثلاً اگر قیمت هر متر مربع مسکن در کرج اکنون ۸ میلیون تومان شده در همین زمان قیمت مسکن در تهران به متری ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

به‌ گفته خسروی نمی‌توان از تاثیر تورم بر رشد قیمت مسکن در سراسر کشور چشم پوشید. با افزایش تفاوت قیمت خانه در تهران و شهرستان مهاجرت از تهران به شهرهای اطراف و دورتر زیاد شده که این موضوع نیز بر رشد قیمت کشوری مسکن تاثیر دارد.
خسروی در نظر گرفتن مشوق برای مردم برای عرضه واحدهای خود به بازار را ابزاری مهم برای افزایش عرضه و کاهش قیمت دانست و گفت: دولت باید تکلیف خانه‌های خالی را هر چه زودتر مشخص کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش های ملکی “قیمت‌های پیشنهادی مسکن، عجیب و باورنکردنی” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ در ۶:۴۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…