هندوانه و فواید بی‌شمارش

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
هندوانه هزاران سال است که کشت می‌شود و بنابر برخی شواهد قدمت استفاده از این میوه به دوران مصر باستان باز می گردد.
فواید هندوانه

هندوانه یک میوه خوشمزه تابستانی است که در سنت‌های دیرین ایرانی مانند شب یلدا هم جایگاه ویژه‌ای دارد. بررسی فواید هندوانه نشان می‌دهد این میوه واقعا برای سلامتی مفید است.

بدون شک قرار دادن این خوراکی مفید در رژیم غذایی برای سلامتی شما مفید خواهد بود. در این مطلب از مجله دلتا شما را با فواید هندوانه آشنا خواهیم کرد.

به تأمین آب بدن کمک می‌کند

۹۲ درصد از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد. حجم زیاد آب در میوه و سبزیجات موجب می‌شود که بعد از خوردن آنها احساس سیری کنید. ترکیب آب و فیبر در این خوراکی‌ها به این معنی است که بدون اینکه کالری زیادی را وارد بدن خود کنید، در حال مصرف حجم مناسب ماده غذایی هستید.

مواد مغذی

حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است

هندوانه یکی از کم‌کالری‌ترین میوه‌ها به شمار می‌رود. همان‌طور که گفته شد در هر پیمانه از هندوانه که وزن آن ۱۵۴ گرم است، فقط ۴۶ کالری وجود دارد. یک پیمانه هندوانه مواد مغذی بسیاری دارد که شامل ویتامین و مواد معدنی زیر می‌شود و درصدی از نیاز روزانه را برآورده می‌کند:

  •  ویتامین ث: ۲۱ درصد
  • ویتامین آ: ۱۸ درصد
  • پتاسیم: ۵ درصد
  • منیزیم: ۴ درصد
  • ویتامین ب ۱، ب ۵ و ب ۶: ۳ درصد

همچنین هندوانه حاوی میزان زیادی کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن و لیکوپن است. سیترولین که یک آمینواسید ضروری است، نیز در هندوانه یافت می‌شود. مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های هندوانه عبارتند از:

  • ویتامین ث
  • کاروتنوئید
  • ویتامین آ
  • لیکوپن
  • کوکوربیتاسین ای

جلوگیری از سرطان

به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند

مصرف لیکوپن که در هندوانه فراوان است، با احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کم می‌کند. قوی‌ترین ارتباط دیده شده بین لیکوپن و سرطان سیستم گوارش بوده است.

التهاب و استرس اکسیداتیو را کم می‌کند

التهاب یکی از دلایل اصلی در بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود. هندوانه می‌تواند سبب کاهش التهاب و آسیب اکسیدانی شود، چرا که غنی از آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی لیکوپن و ویتامین ث است.

هندوانه دارای هر دو ماده لیکوپن و ویتامین ث است. لیکوپن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند برای سلامت مغز نیز مفید باشد. برای مثال، ممکن است شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر را به تأخیر بیندازد.

سلامت قلب

سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

مواد مغذی بسیاری در هندوانه وجود دارد که برای سلامت قلب مفید است. بر اساس مطالعات انجام شده لیکوپن می‌تواند کلسترول و فشار خون را کم کند.

هندوانه حاوی ماده‌ای به نام سیترولین است، این اسید‌آمینه می‌تواند سطح اکسیدنیتریک بدن را افزایش دهد. اکسیدنیتریک به انبساط رگ‌های خونی کمک می‌کند و همین نکته باعث کاهش فشار خون می‌شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر مانند ویتامین آ، ب ۶، ث، منیزیم و پتاسیم موجود در هندوانه نیز برای قلب مفید شناخته شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با عادات مضر برای قلب ”دشمنان پنهان قلب” را مطالعه کنید.

فواید هندوانه بر سیستم گوارش تاثیر دارد

هندوانه شامل مقدار زیادی آب و کمی فیبر است که هر دو موجب هضم سالم می‌شوند. خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب و فیبر مانند هندوانه، می‌تواند برای ارتقای حرکات طبیعی روده مفید باشد.

درمان و مراقبت از مو

موجب شادابی پوست و مو می‌شود

هندوانه دارای ویتامین آ و ث است که هر دو برای سلامت پوست و مو ضروری محسوب می‌شوند. ویتامین ث به تولید کلاژن بدن کمک می‌کند، این پروتئین پوست را تقویت می‌کند و باعث استحکام مو می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با منابع ویتامین C ”ویتامین ث و منابع آن” را مطالعه کنید.

ویتامین آ نیز برای پوست سالم اهمیت دارد چرا که به تولید و ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کند.

تخم هندوانه خواص زیادی دارد

تخمه هندوانه حاوی میزان زیادی منیزیم است که به پاک‌سازی روده و پوست کمک می‌کند. این ماده همچنین برای درمان جوش مفید است. منیزیم از ریزش مو جلوگیری می‌کند و رشد مو را هم تحریک می‌کند.

بارداری

برای بارداری مفید است

از فواید هندوانه در دوران بارداری می‌توان به این نکته اشاره کرد که ویتامین ب ۶ موجود در تخم هندوانه در جلوگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی جنین تأثیرگذار است.

همچنین آهن موجود در تخم هندوانه نه تنها در دوران بارداری مفید است بلکه برای همه سنین و در همه شرایط برای درمان کم‌خونی پیشنهاد می‌شود.

موجب کاهش وزن می‌شود

گفته می‌شود فیبر موجود در تخم هندوانه اشتها را کم می‌کند و از این طریق موجب لاغری می‌شود. همچنین ویتامین و مواد معدنی موجود در تخمه باعث افزایش انرژی بدن می‌شود.

هندوانه در بهبود دیابت کمک می‌کند

در مورد خواص هندوانه و دیابت مطالب بسیاری گفته‌اند تخم هندوانه می‌تواند به دلیل کاهش گلوکز خون در درمان دیابت تأثیرگذار باشد، ولی بهتر است قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص توت‌ها ”توت‌فرنگی، خواص و مضرات آن” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ تیر ۱۳۹۹ در ۸:۴۰ ب٫ظ

  2. علی بختیاری

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در ۵:۳۲ ب٫ظ

    قیمت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…