مستاجران دو برابر شدند

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس برآوردهای مرکز آمار طی ۱۰ سال گذشته جمعیت مستاجران با رشد حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مواجه شده است.
گزارش مرکز آمار از بازار مسکن

آخرین گزارش مرکز آمار از بازار مسکن نشان می‌دهد تعداد خانوارهای ساکن در واحدهای مسکونی ملکی در سال ۸۵ حدود ۱۱ میلیون خانوار بوده که با حدود ۳۰ درصد رشد به ۱۴ میلیون و ۲۵۰ هزار رسیده است. همچنین تعداد خانوارهای ساکن در واحدهای مسکونی اجاره‌ای در سال ۸۵ حدود ۳ میلیون و ۹۸۱ هزار خانوار بوده که با بیش از ۸۰ درصد رشد به ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار رسیده است.

به گزارش مجله دلتا این آمار گویای آن است که سال ۸۵ بالغ بر ۷۰ درصد خانوارها در واحدهای مسکونی ملکی زندگی می کردند، ۲۵ درصد اجاره نشین بودند و ۵ درصد در سایر واحدها سکونت داشتند. اما در آخرین برآوردها واحدهای مسکونی ملکی به ۶۰ درصد نزول کرده و در مقابل سهم خانوارهای اجاره نشین از ۳۰ درصد عبور کرده است.

حدود ۱۰ درصد نیز در سایر واحد ها زندگی می‌کنند. مرکز آمار، تعریف خاصی از سایر واحدها ارائه نکرده است. اما برخی کارشناسان می‌گویند که هم اکنون ۳۷ خانواده‌ها در ایران مستاجر هستند و این رقم در شهر تهران به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.

افزایش مداوم قیمت مسکن، تولید ناکافی مسکن با توجه به رشد جمعیت زوج‌های جوان، افزایش مهاجرت به شهرها و توان پایین متقاضیان مصرفی از مهمترین دلایل رشد تعداد خانوارهای اجاره‌نشین است. این در حالی است که اغلب خانواده‌های ایرانی به سکونت در واحدهای ملکی تمایل دارند اما عمده جوان‌ها توان خرید مسکن ندارند. به همین دلیل وارد بازار اجاره می‌شوند که به فشار به بازار اجاره و افزایش قیمت‌ها می‌انجامد.

مجتمع مسکونی

افزایش تا ۵۰ درصدی اجاره خانه در تهران

با وجود آنکه مرکز آمار، میانگین افزایش سالانه اجاره‌بها در کشور در زمستان ۹۸ را بالغ بر ۳۱.۶ درصد اعلام کرده، بررسی‌های میدانی حاکی از رشد حدود ۵۰ درصد و حتی بیشتر در شهر تهران دارد.

از سوی دیگر طبق گزارش‌های رسمی در کل کشور از زمستان ۹۶ تا زمستان سال گذشته میانگین افزایش اجاره‌بها بین ۱۶.۸ درصد تا ۳۱.۶ درصد متغییر بوده است که کمترین آن مربوط به زمستان ۹۶ می‌شود.

بر اساس این گزارش، متوسط افزایش اجاره بها برای خانوارهای که تمدید قرارداد داشته‌اند، در سال ۹۷ به ۱۷.۲ درصد در بهار، ۲۶.۳ درصد در تابستان، ۲۵.۴ پاییز و در روندی کاهشی به ۲۱ درصد در زمستان می‌رسد. اما در سال ۹۸ اجاره‌بها افزایشی بوده و از ۲۷ درصد در بهار به ۲۷.۱ تابستان، ۳۱.۲ درصد پاییز و در نهایتا ۳۱.۶ درصد در زمستان می‌رسد.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش‌های ملکی “خانه با نخریدن ارزان می‌شود؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…