چای سیاه، پرخاصیت و معطر

۰
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خواص چای سیاه به طور گسترده در جهان پذیرفته شده است. چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است. تفاوت بین چای سبز و چای سیاه و چای سفید فقط در نحوه تولید آن‌ها است.
خواص چای سیاه

چای سیاه یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه مردم در سراسر دنیا و به‌ویژه ایران است. بسیاری این نوشیدنی را می‌نوشند بی‌آنکه بدانند خواص چای سیاه برای سلامتی بسیار است.

به همین دلیل در مجله دلتا با این مطلب به فواید و خواص چای سیاه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

خواص چای سیاه در سلامتی شامل تاثیر آن بر بهبود کلسترول بالا، اسهال، پوسیدگی دندان، تمرکز پایین، مشکلات گوارشی، گردش خون پایین، فشار خون بالا و آسم است.

تحقیقات پزشکی اخیر توصیه می‌کند که ترکیب موجود در چای سیاه، به نام تئوفلاوین علاوه‌بر طعم و رنگ منحصربه‌فرد، بسیار برای سلامتی مفید است. بنابراین، از نوشدن یک فنجان چای سیاه گرم و تازه لذت ببرید و در تمام زندگی خود سالم بمانید.

فرایند تولید چای سیاه

فرایند تولید چای سیاه

در طول فرایند تولید، چای سیاه تخمیر و اکسید می‌شود که به آن رنگ و عطر و طعم منحصربه‌فردی می‌دهد؛ اما چای سبز و چای سفید تخمیر نمی‌شوند.

اگر طعم و عطر چای سیاه را دوست دارید، می‌توانید آن‌را به روش متنوعی مصرف کنید. چینی‌ها هنگام دم کردن چای به آن  شیرین‌کننده، ادویه، شکلات و حتی گیاهان دارویی یا معطر اضافه می‌کنند.

در هند معمولا شیر و شکر و گاهی نیز زنجبیل به آن اضافه می‌شود. هم‌چنین برخی مردم به آن داروهای گیاهی مختلف شامل زنجبیل، دارچین، هل، لیمو، مولت (Mulethi) یا ریسل مقدس اضافه می‌کنند.

چای سیاه دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به عنوان پلی‌فنل‌ها شناخته می‌شوند و همچنین دارای مقدار کمی از سدیم، پروتئین و کربوهیدرات است.

طبق گفته مدرسه پزشکی بوستون، چای عملکرد غیرطبیعی عروق خون را اصلاح می‌کند که از سکته مغزی و مانع ابتلا به دیگر بیماری‌های مربوط به عروق قلبی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با اصول سلامتی قلب” سلامتی قلب خود را تضمین کنید” را مطالعه کنید.

خواص چای سیاه

خواص چای سیاه

چای سیاه به دلیل خواص درمانی آن بسیار شناخته شده است که به برخی از آن‌ها در زیر اشاره شده است.

جلوگیری از بیماری‌های عروق قلبی

مصرف منظم چای سیاه می‌تواند به درمان اختلالات شریان در بسیاری از بیماری‌های قلبی کمک کند. بنابراین کسانی که چای سیاه می‌نوشند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی در امانند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با عادات مضر برای قلب ”دشمنان پنهان قلب” را مطالعه کنید.

درمان اسهال

چای سیاه تاثیر بسیاری در اختلالات روده‌ای نقش به‌سزایی دارد. توصیه می‌شود بیماران مبتلا به اسهال، جرعه‌جرعه چای سیاه بنوشند تا از مزایای حداکثری آن برخوردار شوند.

از بین برنده آسم

نوشیدنی‌های داغ و دم‌کرده به‌طور کلی شرایط آسم را تسکین می‌دهند. در واقع این چیز عجیبی نیست که چای سیاه به درمان آسم بسیار کمک می‌کند. چای به عبور هوا کمک می‌کند و این امکان را به بیماران می‌دهد تا آسان‌تر تنفس کنند.

بهبود هضم

بهبود هضم

چای سیاه دارای تانن‌ها و دیگر مواد شیمیایی است که اثر مثبت و آرام‌کننده روی دستگاه گوارش بدن انسان دارد. اثر ضد التهاب چای سیاه برای درمان اختلالات گوارشی نیز مفید است.

کاهش کلسترول

بر طبق مطالعات انجام شده از سوی انجمن قلب آمریکا در نیواورلان، مصرف چای سیاه می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد که عامل سکته قلبی و حملات مرگبار قلبی است.

همچنین نشان داده شده است، کسانی که روزی ۳ تا ۴ استکان چای می‌نوشند نسبت به کسانی که کمتر می‌نوشند یا اصلا از چای استفاده نمی‌کنند، خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های آنان را قلبی تهدید می‌کند.

جلوگیری از سرطان سینه

نوشیدن چای حتی چای سبز یا چای سفید به زنان در جلوگیری از گسترش سرطان در سینه، به‌ویژه زنان در مرحله قبل یائستگی کمک می‌کند.

چای به افزایش سطح هورمون‌های گلوبولین در طول دوره سیکل قاعدگی زنان نیز کمک می‌کند.

وجود تئوفلاوین‌ها در چای سیاه سلول‌های غیرطبیعی را در بدن قبل از آن که هرگونه مشکل یا تغییر به سلول‌های سرطانی، نابود می‌کند.

مشاهده می‌کنید که نوشیدن این نوع چای درست به اندازه چای سبز برای سلامتی مفید است. تقریبا ۸۰ درصد مردم چای سیاه مصرف می‌کنند. این نوشیدنی به راحتی قابل دسترس است و شما می‌توانید بین صد‌ها طعم و عطر موجود، یکی را در سوپرمارکت انتخاب کنید.

چای سیاه

هشدار

  • بسیاری از مردم عادت دارند روزی ۳ تا ۵ بار چای سیاه بنوشند. این میزان می‌تواند فرد را به چای معتاد کند. به‌طوری‌که اگر یک روز چای ننوشند، ممکن است روز بعد دچار سردرد شوند.
  • چای سیاه همچنین باعث ایجاد اسیدیته در شکم می‌شود.
  • علاوه‌بر این، پس از ناهار یا شام چای ننوشید چون باعث هضم ضعیف می‌شود، اگرچه نوشیدن آن در دیگر ساعات روز اثرات مثبت دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر باموازین سلامتی ” سلامتی را آسان به‌دست آورید” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…