آینده بازار مسکن ، رونق یا رکود ؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آینده بازار مسکن چگونه پیش بینی می شود ، آیا این بازار رونق می گیرد یا در رکود باقی می ماند؟ با بررسی رشد بازارمسکن و سکه متوجه می شویم ، قیمت سکه ازاوایل پارسال تا کنون ۱۴۲ درصد افزایش یافته در حالی که رشد بازار مسکن ۴۵.۸ درصد بوده است ، در عین حال  خریداران آپارتمان ، ازواحدهای نوساز به سمت آپارتمان های قدیمی تغییر مسیر داده اند.

 از سوی دیگر قیمت اپارتمان همچنان افزایش داشته ومعاملات روند نزولی به خود گرفته به طوری که در خردادماه ،۲۱ درصد در مقایسه با اردیبهشت  و ۳.۱ درصد در مقایسه با خردادماه پارسال کاهش یافته است و بیم آن می رود که این شرایط ،بازار مسکن را به سمت رکود تورمی پیش ببرد.

بیشتر بخوانید :

رکود طولانی و آینده بازار مسکن

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آن لاین ، آخرین گزارش بانک مرکزی ازتحولات بازار مسکن شهرتهران حاکی است ،سهم واحدهای کمتر از۵ سال ساخت از ۴۶.۸ درصد در خردادماه ۹۶ به ۴۳.۷ درصد در خرداد ماه ۹۷ کاهش و از سوی دیگر  سهم واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال از ۱۱.۵ درصد در سال گذشته  به ۱۴.۶ درصد درسال جاری افزایش یافته است.

آینده بازار مسکن

 این رویداد درحالی است که گزارش‌های میدانی نشان دهنده افزایش چشمگیر معاملات و قیمت در مناطق ۱ تا ۵ است که بیشتر این واحدها نوسازند. این دو موضوع نشان می دهد که تقاضای اصلی دربازارکنونی مسکن را سرمایه ‌گذاری شکل می‌دهد و به همین سبب  متوسط قیمت آپارتمان درشهرتهران با رشد ماهانه ۸.۹ درصد به رقم بی‌سابقه ۶.۵ میلیون تومان رسیده که در مقایسه با همین ماه در سال گذشته ۴۵.۸ درصد افزایش یافته است.

با توجه به تغییربازار مسکن ازماهیت مصرفی به سمت سرمایه‌ گذاری که تحت تاثیر رشد بازارهای موازی بوده است، شرایط کنونی این بازار دور از انتظار نبوده است .

اگرچه قیمت‌ها روز به روز افزایش می یابد اما ،در دو بخش خرید و فروش و تولید مسکن ، رکود ادامه دارد وحتی با روند کاهش در این دو بخش روبه روهستیم . به معنای دیگر تعادل در بازار مسکن به شدت به هم خورده است. هم‌اکنون نیز بخش تقاضابا ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی شهر تهران تغذیه می‌شود، با این حال قیمت‌ها همچنان افزایش می یابد. شرایط فعلی نشان می دهد که به سبب حذف مشتریان واقعی دربازار مسکن، بازده سرمایه در این بخش دچار آسیب خواهد شد.

با توجه به طولانی شدن دوره رکود مسکن و اثرپذیری از جهش قیمت ارز و سکه انتظار می‌رفت که قیمت مسکن در سال ۹۷ با شیبی ملایم افزایش یابد اما، متقاضیان این بخش به یکباره در فروردین، اردیبهشت و خردادماه امسال با افزایش ۲۹،  ۳۵ و ۴۵ درصد قیمت‌ها غافلگیر شدند.

کارشناسان بخش مسکن بر این باورند که عطش کنونی بازار مسکن به تدریج فروکش می‌کند و تا یک سال آینده این بخش وارد رکود خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…