روستای کریک یاسوج؛ ماسوله جنوب ایران

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روستای کریک با قدمت دو هزارساله، در دامنه‌های زاگرس جنوبی و پهنه دنا جا خوش کرده و به خاطر پلکانی بودنش با عنوان ماسوله جنوب بر سر زبان‌ها افتاده است.
روستای کریک یاسوج

در شهرستان سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد روستایی به نام کِریَک واقع شده که دارای آب و هوایی مطبوع، باغ‌هایی پر از میوه و شالیزارهایی با عطر خوش برنج است که می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد برتر برای سفر به این استان به شمار بیاید. روستای کریک یاسوج نمونه جالبی از معماری پلکانی به شکل روستای ماسوله البته در جنوب ایران به شمار می‌رود. در این روستا خانه‌هایی از خشت، گل و چوب به صورت متراکم و بر روی یک شیب ملایم شکل گرفته‌اند و بام هر خانه نقش حیاط خانه بالادستی را دارد. با مجله دلتا و معرفی این روستا همراه باشید.

تفریحات روستای کریک

گردش در روستا و تماشای جلوه های آن: گشت‌وگذار در این روستای پلکانی بسیار لذت‌بخش است. در این جا خانه‌هایی را می‌بینید که یک طبقه و نهایتا دو طبقه ساخته شده‌اند و با پلکانی به یکدیگر مرتبط هستند. مناظر روستایی، گله‌های دام، باغ‌های بزرگ انگور و مزارع برنج چمپای محلی را به معماری شگفت‌انگیز روستا اضافه کنید. استخرهای پرورش ماهی که رقص ماهیان در آنها دیدنی است نیز در روستا به چشم می‌خورند.

همنشینی با مردم روستای کریک: روستای کریک از آن دسته روستاهایی است که سنت را در خود حفظ کرده است. زنان روستا با آن لباس‌های رنگارنگ جلوه ای تازه را در روستا به تصویر می‌کشند و با کلاه، روسری یا چارقد، دستمال سر، تنبان، آرخالیق، دلگ و پیراهن‌های بلند و گشاد و پر از طرح‌ها و نقوش زیبا بر تن شان سراسر روستا را غرق در رنگ کرده‌اند. مردان نیز با پوشش سنتی در کوچه باغ‌های روستا نمونه زیبایی را از فرهنگ سنتی به نمایش گذاشته‌اند.

روستای کریک

جاذبه های تاریخی: این روستا با قدمتی دوهزارساله، آسیاب‌ها، گورستان‌ها و رشته قناتی تاریخی را در خود جای داده است.

طبیعت گردی در اطراف روستا: آب و هوای خوش روستا با چشم‌اندازهای طبیعی در دل کوهستان آرامش خاصی را به ارمغان می‌آورد. رودخانه‌های پرآب بشار و پُل کِلو در روستا با انبوه درختانی که در حاشیه‌اش جا خوش کرده‌اند، چشمه‌های پشت آسیاب و زیر امامزاده، ارتفاعاتی با جنگل‌های گسترده بلوط و درختان بنه و بادام و دره کریک و زیبایی‌های بی بدیلش همه و همه از جاذبه‌های طبیعی روستا به شمار می‌روند.

دیدن عشایر: عبور عشایر بویراحمدی در مسیر کوچ ییلاق به قشلاق خود بر زیبایی‌های این روستا افزوده است. عشایر با آن لباس‌های رنگارنگ و سرشار از سادگی از کنار این روستا عبور می‌کنند و در کنار طراوت و سرسبزی طبیعت تصویر تازه‌ای رقم می‌زنند.

بازدید از جاذبه‌های مذهبی: مردم کریک نسب خود را از امامزاده عسگر و امام‌زاده اسحاق  می‌دانند که بارگاه‌شان در داخل روستا عطر معنویت را به مشام می‌رساند. بقعه نیمه مخروبه امام‌زادگان علی (ع) و شاه نعمت‌الله در ارتفاعات اطراف روستا نیز مورد احترام اهالی هستند.

تماشای مراسم: شاید کهن‌ترین آداب این روستا را می‌توان مراسم شاهنامه‌خوانی بزرگان روستا در زیر آسمان شب دانست و مراسم مذهبی همچون تعزیه خوانی در ماه محرم با رسم و رسوم خاص خود در زیارتگاه برگزار می‌شوند. مردم روز اول عید را در کنار امامزاده عسگر می‌گذرانند و برای باقی سال خود خیر و برکت را آرزو می‌کنند. در مراسم شاد حنابندان و عروسی نیز صدای تیراندازی در روستا طنین‌انداز می‌شود.

کوهنوردی: اگر به کوهنوردی علاقه دارید می‌توانید صعود به ارتفاعات در این منطقه را تجربه کنید. بد نیست بدانید که روستای کریک در مسیر صعود به قله دنا قرار گرفته است.

روستاهای ایران

بهترین فصل سفر به روستای کریک

روستای کریک در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و بهترین فصول بازدید از آن بهار و تابستان است.

بهار و تابستان: این روستا در فصول بهار و تابستان و پاییز دارای آب و هوایی مطبوع و ملایم است و آب و هوای مطبوع و کوهستانی آن را به یکی از ییلاقات منطقه تبدیل کرده است.

پاییز: لباس رنگارنگ طبیعت تصویر تازه‌ای در روستا ایجاد می‌کند و مناظر زیبایی در آن دیده می‌شود؛ اما سرمای هوا ممکن است آزاردهنده باشد.

زمستان: در زمستان آب و هوای سرد و خشک مانعی برای قرار گرفتن این روستا در فهرست مقاصد سفر است.

سوغات و صنایع دستی روستای کریک

زندگی مردم روستای کریک از زراعت، دامداری و باغداری تامین می‌شود. گندم، جو، عدس، برنج، انگور، هلو، گیلاس و زردآلو از محصولات این روستا هستند و شیر، ماست، روغن حیوانی و کشک کریک هم شهرت بسیاری دارد.

زنان روستا به بافت گلیم، قالی، جاجیم، گبه و قالیچه، سوزندوزی و سبدبافی مشغول هستند و می‌توانید تولیدات آنها را به عنوان سوغات بخرید.

در فصل بهار مردم روستا راهی دشت و کوهستان می‌شوند تا در کنار هم گیاهان دارویی ،ریواس، لُپُ، گَنَبو، بَنِه، کَنگَر، تمشک، بلوط و کاردِه را جمع کنند و با خود به روستا بیاورند. این گیاهان هم سوغات خوبی از کریک به شمار می‌روند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری بیشتر ”دره عشق کجاست؟” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ در ۰:۲۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…