خانه‌دار شدن در تهران چقدر طول می‌کشد؟

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک کارشناس مسکن معتقد است رشد قیمت‌ها لزوما منجر به افزایش جمعیت در شهرهای اقماری تهران نمی‌شود.
میانگین قیمت خرید آپارتمان در تهران

افزایش میانگین قیمت خرید آپارتمان در تهران در اردیبهشت‌ماه ۹۹ به ۱۷ میلیون تومان، نگرانی‌ متقاضیان در مورد امکان خانه‌دار شدن در سال‌های آینده را تشدید کرده و به گمانه زنی درباره احتمال کوچ برخی اجاره‌نشینان به شهرهای اقماری تهران و حاشیه نشینی دامن زده است.

به گزارش مجله دلتا در اردیبهشت‌ماه امسال با شروع فعالیت بنگاه‌های ملکی، بازار نقل و انتقالات نیز رونق گرفت و میانگین قیمت خرید آپارتمان در تهران به ۱۷ میلیون تومان رسید. افزایش قیمت مسکن اعم از خرید و اجاره در شهر بزرگی چون تهران که مرکز سیاسی و اقتصادی کشور به شمار می‌رود، منجر به نگرانی در مورد مهاجرت اجاره‌نشینان به شهرهای اطراف تهران و مدت زمان خانه‌دار شدن یک خانواده تهرانی شده است.

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس مسکن بر این باور است که تهیه مسکن در همه دهه‌های اخیر برای خانوارهای شهری امری دشوار بوده و حدود یک‌سوم هزینه خانواده‌ها را به خود اختصاص داده ضمن آنکه شرایط کنونی حاکم بر بازار بی‌شباهت به تحولات مسکن در سال های ۸۶ و ۹۱ نیست.

رشد نرخ لزوما منجر به حاشیه‌نشینی نمی‌شود

این کارشناس بازار مسکن درباره اینکه گفته می‌شود باید با رشد قیمت‌ها در بازار مسکن شاهد افزایش جمعیت در شهرهای اقماری تهران باشیم اظهار داشت: رشد نرخ لزوما منجر به حاشیه‌نشینی نمی‌شود؛ زیرا انعقاد قرارداد اجاره و یا فروش مسکن با موافقت دوطرف صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: جمعیت شهر تهران حدود ۸.۵ تا ۹ میلیون نفر و کل جمعیت استان تهران حدود ۱۳.۵ میلیون نفر برآورد می‌شود؛ وقتی از شهرهای این استان صحبت می‌کنیم منظور شهرهای اقماری مثل اسلامشهر، پردیس، اندیشه، شهریار، صباشهر، نسیم شهر، لواسانات، شهرری، شهرقدس و رباط کریم است.

وی ادامه داد: کسانی که با این مناطق آشنایی دارند، می‌دانند که خانه‌سازی در این مناطق هم طبق استانداردها و بر اساس ضوابط است و حاشیه‌نشینی در استان تهران مفهوم آلونک نشینی و حلبی آباد را ندارد.

مظنه خرید مسکن در تهران

سلطان‌محمدی ادامه داد: افرادی که نتوانسته‌اند به نسبت رشد تورم، درآمد خود را بهبود ببخشند از جمله افرادی هستند که به دلیل افزایش قیمت اجاره‌بها مجبور به مهاجرت به حاشیه‌ها شده‌اند.

وی افزود: امسال با توجه به مشکلات اقتصادی و بیکاری‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا ممکن است درصد جابجایی بیشتر شود ولی در عین حال متقاضانی در بازار یافت م‌ شوند که با این نرخ‌ها مسکن تهیه کنند و در مجموع این جابجایی و پویایی، همواره در شهری چون تهران وجود داشته است.

این کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: وقتی قیمت اجاره و یا خرید مسکن بالا می رود و در برابر آن هم بین موجر و مستاجر و یا خریدار و فروشنده قرارداد منعقد می شود یعنی تقاضا در بازار وجود دارد.

وی افزود: اگر قرار بود افزایش قیمت ها متقاضیان را از بازار خارج کند و متقاضیان جدیدی جایگزین آن نشود، به دلیل کاهش تقاضا نرخ‌ها پایین می آمد اما می‌بینیم که با وجود افزایش نرخ ها قراردادهای خرید و یا اجاره منعقد می شود. البته نمی توان منکر این واقعیت شد که افزایش تورم، زندگی را برای برخی اقشار سخت کرده است و این خطر حاشیه نشینی را افزایش می دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین اخبار مسکن “هیاهوی سلاطین مسکن مهر پردیس” را مطالعه کنید.

۱۵ سال؛ انتظار برای خانه دار شدن

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به اینکه برآورد شما از مدت زمان انتظار یک خانوار متوسط تهرانی برای خانه دار شدن چقدر است، اظهار داشت: واقعیت این است که نسبت قیمت مسکن به سبد درآمد خانوار بالا رفته و به بالاترین حد خود رسیده است. البته این پدیده کم سابقه نیست و در سال های ۸۶ و در سال ۹۱ هم نظیر این رویداد را در بازار مسکن داشته‌ایم.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه خرید مسکن همواره برای خانوار شهری در ایران امر دشواری بوده است، افزود: تصور برخی این است در گذشته خانواده‌ها آسان‌تر مسکن تهیه می‌کردند، در حالی که نگاهی به آمارهای اقتصادی از بازار مسکن در چند دهه گذشته این موضوع را تایید نمی‌کند.

این تحلیلگر بازار مسکن به استناد آمارهای بازار مسکن در سال ۱۳۵۴ اظهار داشت: در این سال، ۵۳ درصد خانوارهای شهری ایران نه در آپارتمان بلکه در یک یا ۲ اتاق زندگی می کردند؛ یعنی بیش از نیمی از خانوارهای پنج نفری ساکن در شهرها چنین شرایطی داشتند.

قیمت خرید آپارتمان در تهران

وی با تاکید بر اینکه تهیه مسکن در شهرها همواره برای خانوارها دشوار بوده است، اظهار داشت: امسال یکی از دشوارترین سال‌ها در تهیه خانه است و سال‌های انتظار برای دسترسی خانواده‌ها برای تهیه مسکن بالا رفته هرچند که شرایط مشابه را در سال های  ۸۶ و ۹۱ تجربه کردیم.

این کارشناس بازار مسکن حد انتظار خانوارهای شهری برای تهیه مسکن در تهران بی‌سابقه و تاریخی ندانست و گفت: برآورد من مدت انتظار یک خانوار با درآمد متوسط در شهر تهران ۱۵ سال است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل تورم با انضباط مالی و پولی قابل کنترل و رفع است، اظهار داشت: تورم ریشه اصلی بالا رفتن قیمت کالاها و خدمات از جمله بهای مسکن است که ریشه تورم را باید در رشد نقدینگی جست.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش‌های ملکی “آه مستاجران از گرانی اجاره درآمد” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ در ۹:۵۴ ق٫ظ

    رشد بی رویه قیمت ها وعدم مدیریت دولت باعث رکود در بازار مسکن است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…