طراحی آلاچیق زیبا

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طراحی آلاچیق زیبا کار چندان دشواری نیست و فقط نیاز به دانستن کمی اصول و نکات ریز دارد که رعایت آن موجب طراحی بسیار خاص آلاچیق خواهد شد.
طراحی آلاچیق زیبا

همه ما از این‌که ساعاتی را در فضای سبز بگذرانیم لذت می‌بریم. البته خوشحال‌تر خواهیم شد که بتوانیم چنین فضایی را در حیاط خانه، آپارتمان یا ویلای خود داشته باشیم. راه حل، طراحی آلاچیق زیبا است که در این مطلب از مجله دلتا ایده‌هایی در مورد آن به شما ارائه خواهیم داد.

در فصل تابستان داشتن آلاچیق و سایه‌بانی که بتواند ما را از تابش مستقیم نور خورشید یا بارش باران و برف در امان نگه دارد، لازم به نظر می‌رسد.

مواد و مصالح

مواد و مصالح برای طراحی آلاچیق

همانطور که همه ما می‌دانیم هدف از داشتن آلاچیق، داشتن مکان و سرپناهی برای ارتباط ما با طبیعت است. برای ساخت و طراحی آلاچیق زیبا به نظر می‌رسد استفاده کردن از مواد و مصالح طبیعی همچون سنگ و چوب می‌تواند حس نزدیکی ما را با طبیعت بیشتر کند.

علاوه‌بر این‌که برای طراحی آلاچیق زیبا می‌توانید از ترکیب سنگ و چوب در کنار هم استفاده کنید، این امکان نیز میسر است که وجود یکی از آن‌ها نسبت به دیگری چشمگیرتر باشد.

کف‌پوش‌های سنگی اگر طرح و رنگ‌شان با ظرافت انتخاب شده باشد، می‌تواند جلوه زیبایی به آلاچیق ببخشد.

هماهنگی مصالح با مبلمان

هماهنگی مصالح با مبلمان در طراحی آلاچیق

اگر انتخاب شما برای ساخت آلاچیق استفاده از چوب است، می‌توانید با انتخاب صندلی و مبلمان چوبی هماهنگ با رنگ چارچوب و کف‌پوش، محیطی زیبا را بیافرینید.

طراحی سقف و دیوار آلاچیق

طراحی آلاچیق زیبا

سقف‌های پوشالی

در بعضی از مناطق با توجه به نوع اقلیم و شرایط مصالح بومی با استفاده از پوشال‌های گیاهی سقف آلاچیق‌ها را در ترکیب با چارچوب‌های چوبی پوشش می‌دهند. این نوع آلاچیق را نیز می‌توان در شمال ایران یافت که با ساقه‌های برنج ساخته می‌شود.

در مناطق دیگر کشور نیز گیاهان متفاوتی برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سقف‌های گیاهی برای طراحی آلاچیق زیبا

شاید یکی از پرطرافدارترین نوع سقف برای آلاچیق‌ها، سقفی است که به کمک رشد گیاهان رونده در طول زمان شکل می‌گیرد. این نوع سقف بسیار زیبا است و حس طراوت و تازگی را به شما هدیه می‌دهد.

سقف‌های چوبی مشبک

یک سقف چوبی مشبک که همه شکل‌های انتزاعی از طبیعت را به خود گرفته، می‌تواند با عبور نور خورشید حس و حالی زیبا را به وجود می‌آورد.

دیوار‌های پارچه‌ای

دیوار‌های پارچه‌ای در طراحی آلاچیق

دیوار پارچه‌ای می‌تواند با ایجاد نیم سایه از تابش نور مستقیم آفتاب به محیط داخل آلاچیق جلوگیری کند.

شاید دیواره‌های پرده مانند آلاچیق و پوشش پارچه‌ای مبلمان بتواند حس هماهنگی را در طراحی آن تقویت کند.

سقف‌های پارچه‌ای تا شو

این سقف‌های پارچه‌ای با استفاده از ریل‌هایی که گیره‌های مخصوص را در خود جای داده‌اند، به شما اجازه می‌دهد تا باز یا بسته بودن سقف را خودتان انتخاب کنید.

سقف و دیوارهای حصیری

حصیر می‌تواند گزینه مناسبی برای پوشش سقف و دیوارهای آلاچیق باشد. وجود آن‌ها حس نزدیکی با طبیعت را افزایش می‌دهد و با توجه به این که رطوبت را در خود نگه می‌دارد با گذر باد از میان ساقه‌های آن، هوای خنک را در محیط آلاچیق جریان می‌دهد.

طراحی آلاچیق زیبا

سقف‌های کوچک با عرض کم برای آلاچیق‌ها

لزومی‌ ندارد که فکر کنید حتما تمامی محیطی را که می‌خواهید از آن استفاده کنید باید مسقف کرد. با در نظر گرفتن جهت تابش خورشید می‌توانید از سقف‌هایی با عرض کم و طول زیاد در کنار دیواره‌ها استفاده کنید.

استفاده از رنگ در طراحی آلاچیق

یک محیط رنگارنگ همیشه روحیه بخش است. با آگاهی از نوع پوشش گیاهی مکانی که در آن آلاچیق را می‌سازید، دست به انتخاب رنگ بزنید. نترسید و با جسارت شروع به رنگ‌آمیزی کنید. مطمئن باشید نتیجه خوبی خواهید گرفت و شادابی را به آن محیط هدیه خواهید کرد.

نورپردازی در طراحی آلاچیق

فراموش نکنید، آلاچیقی که طراحی می‌کنید در طول شب نیز باید قابل استفاده باشد. بنابراین به نورپردازی آن توجه ویژه داشته باشید. در انتخاب وسایل نورپردازی دقت کنید. ابتدا با انواع چراغ‌های مخصوص برای فضای بیرونی آشنا شوید و سپس دست به انتخاب بزنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…