قیمت‌ مسکن همچنان در حال افزایش

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت‌ مسکن همچنان در حال افزایش

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد میانگین قیمت خرید و فروش آپارتمان مسکونی در تهران، در مرداد ماه، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در هر مترمربع بوده که افزایشی ۲۳.۸ درصدی نسبت به تیر ماه نشان می دهد.

این گزارش حاکی است در مرداد امسال ۱۸ هزار و ۳۰۱ واحد مسکونی در تهران معامله شده که این تعداد ۵.۹ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، منطقه ۵ تهران با ۲ هزار و ۶۹۸ مورد معامله بیشترین و منطقه ۱۹ با ۱۰۹ مورد معامله، کمترین تعداد خرید و فروش مسکن را به خود اختصاص داده اند.

همچنین از نظر تعداد معاملات مسکن، منطقه ۶ تهران با ۳۹.۱ درصد و منطقه ۱۶ با ۱۹.۹ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین درصد رشد قیمت را داشته اند.

بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در پایتخت طی یک ماه گذشته، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده که در مقایسه با تیر ماه، ۷ دهم درصد و  در مقایسه با مرداد ماه پارسال ۶.۳ درصد رشد داشته است.

شایان ذکر است منطقه یک تهران با متوسط قیمت هر متر مربع، ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و منطقه ۱۸ با ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برای آپارتمان، به ترتیب بیشترین و کمترین قیمت خرید و فروش را به خود اختصاص داده اند.

منطقه ۲ تهران نسبت به مرداد ماه ۹۵ با ۱۲.۷ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته و منطقه ۱۲ با کاهش ۲ درصدی قیمت رو به رو بوده است.

استقبال تهرانی ها از خرید آپارتمان مسکونی در منطقه ۵ بیش از مناطق دیگر بوده و خرید در این منطقه ۱۶.۱ درصد از سهم بازار خرید و فروش در تهران را به خود اختصاص داده است. بیشترین استقبال از واحدهای مسکونی نیز از واحد هایی تا ۵ سال عمر بوده که  ۴۶.۷ درصد سهم از خرید و فروش را به خود اختصاص داده است.

واحدهای مسکونی در بازه قیمتی ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان و با فراوانی ۱۲.۵ درصد، بیشتر از موارد دیگر با اقبال خریداران رو به رو شده است. 

بر اساس این گزارش، طی مردادماه امسال در تهران، ۱۴ هزار و ۴۸۷ مورد اجاره مسکن به ثبت رسیده که در مقایسه با تیرماه امسال، ۴.۷ درصد و در قیاس با مرداد ماه پارسال ، ۱۰.۶ درصد کاهش داشته است.

متوسط اجاره بهای هر متر مربع آپارتمان در تهران طی مرداد ۹۶ معادل ۲۸ هزار و ۱۱۷ تومان (رهن و اجاره) بوده که گرچه نسبت به تیرماه امسال رشدی اندک (۱.۳) را نشان می دهد، اما در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشدی معادل ۱۵.۱ درصد داشته است.

تحولات بازار مسکن از اول فروردین تا ۳۱ مرداد ۹۶ در حوزه بازار مسکن نشان می دهد که در مجموع ۷۱ هزار و ۵ مورد خرید و فروش مسکن انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (اول فروردین تا ۳۱ مرداد ۹۵) رشد اندک ۱.۹ درصدی در تعداد معاملات داشته است. همچنین در این مدت، با میانگین رقم ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان درهر متر مربع، رشد نسبتا محسوس ۵.۵ درصدی در قیمت را شاهد بوده ایم.

در مدت یاد شده  ۵۸ هزار و ۶۲۸ مورد اجاره نامه امضا شده که ۸.۳ درصد بیشتر از ۵ ماهه اول سال ۹۵ بوده است و با رسیدن به میانگین قیمت ۲۶ هزار و ۹۹۱ تومان برای هر متر مربع (رهن و اجاره)، ۱۵.۳ درصد خانه ها گرانتر از ۵ ماه اول سال ۹۵ اجاره داده شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…