اعسار کذب چه مجازاتی دارد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی که دادگاه پس از بررسی‌های لازم، مطالعه مدارک ارائه شده، پرس و جو از اطرافیان و شاهدان متوجه شود که ادعای شخص در خصوص معسر بودن دروغ محض است، مجازات‌هایی برای وی تعیین می‌کند.
اعسار کذب

اعسار به معنای ناتوانی از پرداخت هزینه‌هایی است که شخص محکوم باید آنها را پرداخت کند. با توجه به قوانین و مقررات برای این‌گونه افراد شرایطی در نظر گرفته شده که در صورت ناتوانی از پرداخت هزینه‌هایی مانند هزینه دادرسی همچنان بتوانند احقاق حق کنند. اما گاهی برخی به دروغ ادعای ناتوانی مالی در پرداخت هزینه‌های دادرسی می‌کنند که در اصطلاح به آن اعسار کذب گفته می‌شود. در مجله دلتا به بررسی اعسار کذب و مجازات آن پرداخته شده است.

مجازات اعسار کذب

در صورتی که دادگاه پس از بررسی‌های لازم، مطالعه مدارک ارائه شده، پرس و جو از اطرافیان و شاهدان متوجه شود که ادعای شخص در خصوص معسر بودن دروغ محض است، مجازاتی به قرار زیر دارد.
۱. درخواست اعسار او لغو خواهد شد.
۲. تحمل حبس از ۹۱ روز تا شش ماه
۳. پرداخت هزینه‌های دادرسی، دستمزد وکیل و دیگر هزینه‌های انجام شده در این زمینه به میزان دو برابر
همچنین اگر شخصی با انجام کارهایی به طور عمد، باعث ایجاد شرایطی شود که دادگاه او را معسر بشمارد به ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم خواهد شد و حق خروج از کشور را نخواهد داشت.
علاوه بر این حق تاسیس شرکت تجاری یا عضو هیئت مدیره بودن یک شرکت تجاری نیز از او گرفته می‌شود. حق داشتن دسته چک، پست و سمت مدیر عاملی و هرگونه تمهیدی از سوی بانک‌های خصوصی و دولتی را نخواهد داشت.

اعسار

آیا امکان طرح درخواست مجدد اعسار وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت این امکان وجود دارد و زمان خاصی برای طرح دوباره تقاضای اعسار وجود ندارد. ممکن است شخصی درخواست اعسارش توسط دادگاه رد شود اما واقعا معسر باشد و هیچ توانایی مالی برای پرداخت بدهی‌های خود نداشته باشد. در این صورت می‌تواند درخواست خود را دوباره مطرح کند. در واقع می‌توان گفت رد شدن درخواست اعسار دلیلی برای این موضوع نیست که حتما درخواست‌های بعدی نیز توسط دادگاه رد خواهند شد.
یا ممکن است در یک بازه زمانی توانایی مالی داشته اما اکنون تمام پول و دارایی‌های خود را از دست داده باشد. به این صورت نیز می‌تواند ادعای معسر بودن کند. با اینکه زمان خاصی برای طرح مجدد درخواست اعسار وجود ندارد اما توصیه می‌شود که به فاصله زمانی ۶ ماهه، دوباره تقاضای خود را به دادگاه ارجاع دهید، چون ممکن است اگر در فاصله‌های زمانی پی در پی درخواست خود را مطرح کنید هر بار رد شود و به نظر دادگاه تغییری در وضعیت مالی شما حاصل نشده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط اعسار از هزینه دادرسی مهریه “اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …