نشر اکاذیب و مجازات آن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطابق با قانون اگر هر فردی به قصد ضرر رساندن به دیگری، تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی اقدام به انتشار اخبار کذب کند متخلف است و باید با او برخورد قانونی شود.
مجازات منتشرکنندگان اکاذیب

اغلب ما خبرهایی کذب و غیر واقع درباره برخی از اشخاص یا اتفاقات را شنیده‌ایم. خبرهایی که ممکن است مشکلات جبران‌ناپذیری را به وجود آورند. برخی از این خبرها منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود که از لحاظ قانونی این کار جرم به حساب می‌آید و مجازات قانونی برای آن در نظر گرفته شده است. در مجله دلتا جرم انتشار اخبار دروغ و مجازات منتشرکنندگان اکاذیب بررسی شده است.

مجازات منتشرکنندگان اکاذیب

مطابق با قانون اگر هر فردی به قصد ضرر رساندن به دیگری، تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکوائیه یا هر گزارش دیگری اقدام به انتشار اخبار کذب کند متخلف است و باید با او برخورد قانونی شود.

نشر اکاذیب
البته انتشار مطالب غیر واقعی در فضای مجازی یا با توزیع هرگونه اوراق چاپی و خطی با امضاء یا بدون امضاء صورت می‌گیرد و در این کار مطالبی برخلاف حقیقت به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی نسبت داده می‌شود.
مطابق با ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی هر شخص به قصد زیان رساندن به شخص دیگر یا تشویش اذهان عمومی و یا مقامات رسمی به وسیله نامه، شکواییه، عرایض، گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار کند، اعم از اینکه از طریق مزبور به ضرر مادی یا معنوی به ‌غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از ۲ ماه تا ۲ سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با جرم تهدید به انتشار عکس “تهدید به انتشار عکس و صدا” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …