آیا بورس مسکن منجر به افزایش قیمت می‌شود؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برخی کارشناسان مسکن معتقدند خرید متری مسکن فقط به منظور حفظ ارزش سرمایه در مقابل رشد تورم است و کمکی به صاحب‌خانه شدن قشرهای ضعیف نمی‌کند.  
مسکن در بورس

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: حضور بخش مسکن در بورس منجر به افزایش قیمت هر متربع واحد مسکونی و در نتیجه افزایش نقش تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن خواهد شد و دهک‎های کم‌درآمد همچنان در خانه‌دار شدن ناکام می‌مانند.

به گزارش مجله دلتا ایرج رهبر ضمن بیان این نکته که اساسی‌ترین هدف نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه مسکن، تامین خانه برای دهک‌هایی است که توانایی خانه دار شدن را ندارند، گفت: کنترل قیمت در بازار مسکن و تسهیل خانه‌دارشدن دهک‌های ضعیف درآمدی نیازمند مصرفی بودن بازار مسکن است. عرضه مسکن در بورس فقط بستر ورود بیش از پیش تقاضاهای سرمایه‌ای را فراهم می‌کند.

وی ضمن اشاره به حضور پررنگ تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن، افزود: سرمایه‌گذاری که به قصد خرید متری واحد مسکونی وارد بازار مسکن می‌شود به دنبال کسب سود و حفظ ارزش سرمایه خود در مقابل رشد تورم است، بنابراین این تصمیم کمکی به تحقق هدف صاحب‌خانه شدن قشرهای ضعیف نمی‌کند.

بورس مسکن منجر به افزایش قیمت می‌شود

رهبر در بیان راهکارهای بهبود شرایط بازار مسکن، تصریح کرد: دولت به منظور سامان دادن بازار مسکن، باید با اجرای قانون ساماندهی عرضه و توزیع مسکن، نسبت به واگذاری زمین ارزان قیمت، کاهش و تخفیف عوارض و کاهش درصد مالیات‌ها اقدام کرده و بستر جهش تولید و سامان یافتن بازار را مهیا کند.

مالیات‌های تنظیمی

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، در ارتباط با تاثیرگذاری مالیات‌های تنظیمی در بهبود شرایط بازار مسکن گفت: در شرایطی که ساختار قوانین مالیات‌های تنظیمی توانایی جداسازی و قطع دست سوداگران از بازار را داشته باشد، می‌تواند در بهبود بازار مسکن بسیار موثر واقع شود.

وی، در پاسخ به این سوال که آیا نقدینگی لازم برای ساخت مسکن از چه روش‌هایی قابل تامین است، گفت: هم اکنون مشکل اصلی بخش ساخت و ساز مسکن، افزایش نجومی قیمت‌ خانه و ناتوانی بخش اعظمی از تقاضاهای مصرفی برای حضور در بازار است. در شرایطی که قیمت‌ها به منظور موثر کردن تقاضاهای مصرفی مناسب شود، بخش خصوصی در تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن مشکلی نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش های ملکی “کسادی بازار مسکن در مناطق ارزان‌قیمت” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ در ۹:۰۰ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…