ثبت سند ملکی چه شرایطی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اولین آگهی که به منظور ثبت املاک توسط اداره ثبت منتشر می‌شود، آگهی ثبت عمومی است و آگهی مذکور باید به امضای رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک باشد.
آگهی ثبت سند ملکی

برای ثبت املاک به صورت مقدماتی باید مراحل مختلف و قانونی طی شود و لازم است برای ثبت سند چندین مرتبه آگهی منتشر شود. در این‌ مطلب به بررسی نحوه ثبت سند ملکی پرداخته شده است. در ادامه با دلتامگ همراه باشید.

آگهی ثبت سند ملکی

آگهی ثبت عمومی یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار باید منتشر شود و برای انتشار آگهی مقدماتی باید در سه نوبت ظرف ۳۰ روز و در روز اول و پانزدهم و سی‌ام این آگهی منتشر شود.
برای انتشار آگهی نوبتی آگهی تا ۶۰ روز، فقط در دو نوبت به فاصله ۳۰ روز منتشر خواهد شد و البته برای انتشار آگهی تحدیدی و انجام عملیات تحدید حدود و تنظیم صورت‌مجلس (تحدید حدود یکی از اصطلاحات ثبتی املاک که لازم است افراد بدانند آگهی تحدید حدود است. پس از آگهی نوبتی، املاک به منظور تثبیت حدود آگهی می‌شوند.)، حداقل ۲۰ روز قبل از تحدید حدود یک مرتبه در جراید باید آگهی منتشر شود.
البته توجه به این نکته ضروری است که اولین آگهی که به منظور ثبت املاک توسط اداره ثبت منتشر می‌شود، آگهی ثبت عمومی است و آگهی مذکور باید به امضای رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک باشد.

همچنین آگهی ثبت عمومی فقط یک نوبت منتشر می‌شود و لازم نیست در روزنامه‌ رسمی منتشر شود، بلکه فقط کافی است در روزنامه کثیرالانتشار چاپ شود و پس از انتشار آگهی ثبت عمومی در تاریخ مذکور در آن آگهی باید آگهی مقدماتی منتشر شود.
باید توجه داشت که آگهی مقدماتی همانند آگهی ثبت عمومی فقط در روزنامه‌های کثیرالانتشار درج می‌شود و لازم نیست که این آگهی در روزنامه رسمی هم منتشر شود.
برای رسیدگی به تمام اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبت اسناد و املاک در مقر دادگاه استان هیأتی به نام هیأت نظارت تشکیل می‌شود.

شرایط به نام زدن سند

شرایط به نام زدن سند

به طور معمول، بعد از تنظیم قولنامه که یک سند عادی است، طرفین معامله برای به‌نام‌زدن سند اقدام کرده که این امر، دارای شرایط، مراحل و مدارک لازم مخصوص به خود است. ازآنجاکه به‌نام‌زدن سند، علاوه بر شرایط عمومی، برای اموال مختلف نیز دارای شرایط اختصاصی است در ادامه، این شرایط را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

مطلب پیشنهادی:  مقررات جالب ازدواج با افراد خارجی

شرایط به‌نام‌زدن سند برای ملک باتوجه‌به اینکه مالک ملک برای اولین مرتبه است که برای دریافت سند رسمی اقدام کرده یا اینکه قرار است به اسم زدن سند، از مالک قبلی به مالک بعدی انجام شود، متفاوت است.

شرایط به‌نام‌زدن سند ملک، درصورتی‌که مالک ملک برای اولین مرتبه است که برای دریافت سند رسمی ملک خود اقدام می‌کند، در سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت، به آدرس sabtemelk.ssaa.ir مشخص شده است.

مطابق اعلام این سامانه، ثبت درخواست از طریق این سایت، شامل این موارد می باشد:

املاک و ساختمان‌هایی که سابقه ثبتی به نام اشخاص داشته و متقاضی، آن ملک را با سند عادی خریداری نموده و هنوز موفق به دریافت سند مالکیت نشده است.

املاکی که سابقه ثبتی داشته و متقاضی، مالک رسمی یک بخش مشاعی از ملک که افراز گردیده، بوده و به علت عدم دسترسی به سایر مالکین یا فوت آنها و یا ورثه آنها، هنوز موفق نشده که سند مالکیت شش‌دانگ را برای ملک خود اخذ کند.

به نام زدن سند

املاکی که عرصه آن، وقف است و متقاضی، ضمن قرارداد اجاره عرصه، حق احداث اعیانی را نیز اخذ کرده و هنوز موفق نشده که سند مالکیت اعیانی ملک را دریافت نماید.

اما درصورتی‌که ملک، دارای سند رسمی بوده و مالک سابق قصد داشته تا برای به اسم زدن سند رسمی ملک، به نام شخص دیگری اقدام نماید، لازم است تا این شرایط وجود داشته باشد: مراجعه حضوری طرفین معامله به یا وکلای آنها به یکی از دفاتر اسناد رسمی و فراهم‌کردن مقدمات به‌نام‌زدن سند، من‌جمله اخذ مفاصا عوارض شهرداری و اداره مالیات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

مهریه زن فوت شده به چه کسانی می‌رسد؟

مهریه از جمله مهم‌ترین حقوق زن است که با ازدواج به وی می‌رسد اما نکات بسیار مهمی دارد. مهر…