سفرهای یک روزه؛ روستای گچسر

۳
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روستای گچسر به سبب دیدنی‌های طبیعی و تاریخی، مقصد مناسبی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته برای پایتخت‌نشینان و ساکنان کرج است.
روستای گچسر

با فاصله گرفتن از جاده چالوس و پیمودن مسافتی کوتاه به روستای گچسر خواهید رسید. این روستا به سبب دیدنی‌های طبیعی و تاریخی شهرت زیادی در این منطقه دارد و در تابستان و بهار طرفداران بسیاری پیدا می‌کند و البته مقصد مناسبی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته برای پایتخت‌نشینان و ساکنان کرج است. روستای گچسر را با مجله دلتا بیشتر بشناسید.

روستای گچسر قدمتی طولانی دارد و با توجه به آثار برجامانده از گذشته می‌توان این روستا را به دوره صفوی نسبت داد . گفته می‌شود به سبب غنای این منطقه از نظر معادن گچ، نام گچسر را بر این روستا نهاده‌اند و هنوز بقایای کوره‌های گچ‌پزی در جنوب آن قابل مشاهده است.

این روستا به دلیل واقع شدن در ارتفاعی به بلندی ۲ هزار و ۲۳۰ متر از سطح دریا، از آب و هوایی دلچسب و مطبوع به ویژه در تابستان برخوردار بوده و همچنین در طول زمستان همواره پوشیده از برف است.

دیدنی‌ها و تفریحات گچسر

این روستا در مسیر جاده چالوس، یکی از زیباترین جاده‌های ایران قرار دارد که بر زیبایی آن افزوده است. در این مسیر، جاده‌های فرعی بسیاری وجود دارد که به روستاهای زیبایی مانند گچسر منتهی می‌شود و می‌تواند مقاصد بسیار مناسبی برای گردشگرانی باشد که قصد رفتن به یک مسافرت کوتاه مدت در آخر هفته را دارند.  در این روستا نیز جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی را خواهید دید.

غار یخ مراد: با دو ساعت پیاده‌روی و کوهپیمایی سبک از روستای گچسر به غاری زیبا خواهید رسید که پر از قندیل‌های یخی است. سرمای درون غار به حدی‌ است که تا خردادماه هم می‌توان این قندیل‌ها را دید. در فصل بهار به دلیل رویش گیاهان معطر و مناظر زیبا، این غار پذیرای گردشگران بسیاری می‌شود.

چشمه وله: چشمه وله، چشمه‌ای در جنوب غربی گچسر و شمال غربی دهکده وله است که آب سرد آن از گروه آب‌های گوگردی است و برای درمان بیماری‌های مجاری تنفسی و روماتیسم توصیه می‌شود.

رودخانه گچسر: عبور رودخانه گچسر از میان روستا بر طراوت فضا می‌افزاید و درختان را سیراب می‌کند. در حاشیه رودخانه درختان گردو و سیب خودنمایی می‌کنند و جوش و خروش آب در فصول پر آب تصویر خاصی را به نمایش می‌گذارد.

غار یخ مراد

آهنین‌راه و پل سنگی گچسر: در دو کیلومتری گچسر به سمت تونل کندوان، پلی سنگی با معماری ویژه به چشم می‌خورد که قدمت آن به دوره ایلخانی باز می‌گردد و نشانه‌هایی از مرمت در دوره صفویه دارد. از آنجا که راه این پل با ابزار آهنی چون دیلم و کلنگ ساخته شده و یا به دلیل استحکام زیاد پل و شباهت رنگ صخره‌ها به آهن، نام آهنین‌راه را برای آن انتخاب کرده‌اند. این اثر در دی ۱۳۸۱ با شماره ۶۵۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاخ رضاشاهی: کاخ رضاشاه، بنایی متعلق به دوره پهلوی اول است که همزمان با عملیات ساخت تونل کندوان ساخته شد تا پهلوی اول در آن اقامت گزیند و بر ساخت تونل نظارت کند. نام این اثر از دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۵۷۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

کوره‌های گچ‌پزی: در فاصله ۳ کیلومتری از جنوب گچسر کوره‌های گچ‌پزی قرار دارند که قدمت‌شان به دوره قاجار بازمی‌گردد. این کوره‌ها در آن زمان با هیزم تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شده‌اند و یک تنه استوانه‌ای دارد که سنگ‌های گچ در آن قرار می‌گرفته است.

پیک‌نیک و عکاسی: سایه درختان و حاشیه رودخانه بهترین مکان برای برپا کردن یک پیک‌نیک خانوادگی یا دوستانه و ثبت آن است پس فرصت را از دست ندهید.

بازدید از باغ لاله ها در نزدیکی گچسر: باغ لاله‌ها مجموعه‌ای یک هکتاری‌است که گونه‌های مختلفی از لاله‌ها را در خود جای داده و در نزدیکی روستای گچسر و در روستای گرماب واقع است. انواع متنوعی از گل‌های لاله از جمله ستاره‌ای، حاشیه‌دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی در این باغ قابل مشاهده است. این باغ در سال ۱۳۶۰ افتتاح و به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شد. همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه در این باغ به روی علاقه‌مندان باز می‌شود و لاله‌ها به مدت دو هفته در معرض بازدید عموم قرار دارند.

باغ لاله گچسر

امکانات گچسر

  • هتل
  • مسجد
  • رستوران
  • سوپرمارکت

اقامت در گچسر

برای اقامت در گچسر گزینه‌های زیر را دارید:

  • هتل گچسر
  • ویلاها و سوییت‌ها
  • کمپینگ

گچسر

بهترین فصل سفر به گچسر

این روستا دارای آب و هوایی کوهستانی است و زمستان‌های سرد و پربرف و تابستان‌هایی مطبوع دارد. بهترین زمان بازدید روستای گچسر از اواسط بهار تا اواسط پاییز است.

بهار: در اوایل بهار هنوز هوا در این روستا کمی سرد است؛ اما در اوایل اردیبهشت ماه با باز شدن گل‌های لاله یکی از زیباترین جاذبه‌ها را می‌توانید در سفرتان به این روستا ببینید.

تابستان: برای خرید میوه‌های درختی، تابستان بهترین زمان محسوب می‌شود؛ همچنین آب و هوای گچسر در این فصل بسیار مطبوع و مناسب است.

پاییز: چهره پاییزی گچسر هم زیبا است و برگ‌های رنگارنگ جلوه‌ای خاص به طبیعت آن می‌دهند.

زمستان: هوا بسیار سرد می‌شود و بارش برف ممکن است محدودیت‌هایی را در جاده ایجاد کند. با این وجود برخی برای لذت بردن از طبیعت زمستانی راهی گچسر می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری ایران ”غار علیصدر؛ از بزرگترین غارهای آبی جهان” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. 1

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ در ۵:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…