وانیل؛ خوشبوی پرخاصیت

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وانیل دومین ادویه گران‌قیمت در جهان است و طرفداران بسیاری دارد. البته خواص وانیل فقط منحصر به خوش‌عطری آن نمی‌شود و تاثیرات فراوانی بر سلامتی دارد.
خواص وانیل

وانیل معمولاً پای ثابت پخت انواع کیک‌ و شیرینی‌است. بوی خوش و طعم خوب آن باعث شده تا یکی از مواد موثر و مهم شیرینی‌پزی باشد. اما وانیل، ویژگی‌های متنوع دیگری نیز دارد که در ادامه مطالبی درباره خواص وانیل و ویژگی‌های آن بیان می‌کنیم. با ما در مجله دلتا همراه شوید.

کمک به سلامت قلب

تحقیقات درباره اثار وانیل روی وضعیت قلب و عروق بدن نشان می‌دهد که این ماده (به‌ویژه به‌کمک مواد فعال موجود در خود)‌ به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

کاهش سطح کلسترول برای افرادی که به‌شدت در خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی هستند، بسیار ضروری است. کاهش کلسترول می‌تواند از تصلب شرایین، لخته شدن خون و التهاب در رگ‌های خونی جلوگیری کند.

التیام‌ زخم‌ها

وانیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است. بنابراین می‌تواند از شکستن و تجزیه سلول‌ها و بافت‌های بدن جلوگیری کرده و به رشد طبیعی و مجدد آن‌ها کمک کند.

علاوه‌براین با توجه به خواص ضدمیکروبی وانیل، امکان استفاده از آن برای حفاظت از سیستم ایمنی و کاهش استرس در بدن هم وجود دارد. مصرف وانیل باعث می‌شود تا زخم‌ها و بیماری‌ها سریع‌تر بهبود و التیام پیدا کنند.

پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آنتی‌اکسیدان‌ها، حذف رادیکال‌های آزاد از بدن است. مصرف عصاره وانیل به‌ویژه به شکل غلیظش از بروز اثار منفی رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند.

کاهش التهاب

کاهش التهاب، یکی از مهم‌ترین خواص وانیل است و برای کم کردن التهاب کبد استفاده می‌شود. التهاب کبد دلایل متنوعی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مصرف بیش از اندازه الکل است. اما، وانیل با ویژگی‌های مفید خود به رفع التهاب عروق خونی، نقرس و مشکلات التهابی مشابه کمک می‌کند.

درمان و مراقبت از مو

خواص وانیل برای مو

از وانیل برای تولید محصولات بهداشتی و آرایشی هم استفاده می‌شود. خواص وانیل به تقویت و زیبایی پوست و مو کمک فراوانی می‌کند.

اگر از ریزش موهای خود ناراحت هستید، استفاده از روغن وانیل در ترکیب با روغن‌های گیاهی دیگر باعث تقویت مو و خون‌رسانی به پوست سر می‌شود. در نتیجه، موها رشد بهتری خواهند داشت.

پیشگیری از آکنه

وانیل به‌دلیل اینکه دارای ویژگی‌ ضدمیکروبی است جوش‌ها و آکنه‌ها را از بین می‌برد و ضمن درمانِ آکنه به بهبود وضعیت پوست نیز کمک می‌کند. از خواص وانیل باید به از بین بردن جای جوش و آکنه نیز اشاره کرد.

تسکین اضطراب و تشویش

تسکین اضطراب و تشویش

شاید شما به نقش بو و رایحه در درمان بیماری‌ها و مشکلات اعتقادی نداشته باشید؛ اما بسیاری از درمان‌های خانگیِ طبیعی از طریق حس بویایی به بهبود مشکلات جسمی و روحی مختلف کمک می‌کنند.

رایحه و عطر وانیل نیز روی مغز اثر می‌گذارد و به فرد، آرامش می‌بخشد. به همین دلیل، استفاده از وانیل برای درمان تشویش و استرس مزمن مفید است.

خواص وانیل برای کاهش وزن

بعضی از محققان معتقدند که وانیل به‌ دلیل خاصیت کاهش اشتها، باعث کم شدن وزن نیز می‌شود. وانیل با کاهش کلسترول، سوخت‌وساز بدن را بهتر می‌کند و موجب کاهش وزن شما می‌شود.

خواص وانیل

درمان مشکلات تنفسی

وقتی که سرفه می‌کنید، سرما خورده‌اید یا دچار عفونت تنفسی هستید، هر نوع ماده ضدالتهاب و مسکنی می‌تواند مفید باشد. عصاره وانیل در ترکیب با آب گرم، سطح داخلی گلو را می‌پوشاند و با ایجاد حالتی مانند بی‌حسی به بهبود وضعیت گلو کمک می‌کند.

ویژگی‌ ضدمیکروبی وانیل، ضمن بهبود زخم‌های گلو و کاهش سرفه‌ها، منجربه از بین رفتن عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف می‌شود.

کمک به هضم بهتر غذا

پیشینیان ما نیز به خواص وانیل در بهبود فرایند هضم غذا پی برده بودند و از آن استفاده می‌کردند. گفته می‌شود که بوی این گیاه باعث کاهش حالت تهوع می‌شود. مصرف چای وانیل نیز التهاب روده را تسکین می‌دهد و از استفراغ، اسهال، انقباض شکمی و ناراحتی‌های معده جلوگیری می‌کند.

یک نظر

  1. اسکندری

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ در ۹:۲۷ ق٫ظ

    perfect

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…