عمارتی با باغ ایرانی اروپایی در شیراز

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تنوع گیاهی، درهم‌آمیختگی رنگ‌ها، بوها، صدای پرنده‌ها، در کنار معماری بناها، در باغ‌های شیراز فضایی به وجود آورده که زمان در آنها به نحو دیگری سپری می‌شود، انگار که با بودن در آنها در دنیای دیگری هستیم و عمارت شاپوری یکی از جدیدترین این باغ‌هاست.
عمارت شاپوری

عمارت شاپوری

هنر ایرانی و معماری اروپایی دست به دست هم داده و بنایی منحصربه‌فرد و باشکوه را در دل شهر شعر و ادب پارسی ایجاد نموده‌اند که نمونه‌اش را به سختی می‌توان یافت. این بنا اکنون مکانی برای پذیرایی از میهمانان و مسافران شیرازی است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این عمارت زیبا آشنا شوید.

عمارت شاپوری

خانه شاپوری عمارتی دو طبقه در باغی به وسعت ۴۶۳۵ متر است که ساخت آن از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ به‌ طول انجامیده است. وجود ۱۴ ستون قرینه در کنار یکدیگر با تزئیناتی منحصربه‌فرد در یک بالکن بزرگ سراسری از شاخصه‌هایی است که این خانه را از نمونه‌هایش در شیراز متفاوت ساخته است.

در حال حاضر در گوشه و کنار این باغ زیبا خدمات، مراسم و رویدادهای متعددی ارائه می‌گردد که از میان آن‌ها می توان سفر به دوران قاجار و عکاسی در باغ و عمارتی باشکوه را تجربه نمود. همچنین برگزاری جشنواره‌ های سینمایی ، گالری آثار هنری هنرمندان سراسر جهان و برگزاری مراسم تشریفاتی این حوزه اقداماتی است که گه گاه در باغ شاهد آن خواهید بود .

شیراز

وسعت عمارت شاپوری

عمارت شاپوری نام مجموعه‌ای است دو طبقه، با زیربنای ۸۴۰ متر که در باغی زیبا به وسعت ۴۶۳۵ متر مربع ساخته شده و در منطقه مرکزی شهر شیراز، در محله ای با قدمت ۱۰۰ساله، معروف به انوری قرار دارد .

تاریخچه عمارت شاپوری

این باغ با طراحی استاد ابوالقاسم مهندسی و با مالکیت اقای عبدالصاحب شاپوری از تجار صاحب نام شیراز بنا شده است. عمارت شاپوری در سال ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۸۱ به عنوان اثر ملی ثبت گردیده است .

باغ های شیراز

باغ شاپوری شیراز

باغ و عمارت با شکوه و بسیار زیبای شاپوری، پس از بازسازی‌های اساسی، به موزه‌ای تاریخی تبدیل شده و میزبان علاقمندان به معماری قدیم ایران، به خصوص شیوه معماری و تزئینات شیراز است. هم اکنون این مجموعه با داشتن امکانات رفاهی همچون رستوران بین المللی ایرانی–فرنگی و کافی شاپ، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

بعد از اینکه بازدیدتان تمام شد، می‌توانید در کافی شاپ و رستوران این مجموعه استراحتی داشته باشید و در حیات باشکوه و زیبایش ، کنار ستون ها و پنجره های قشنگ این موزه، چند عکس یادگاری بگیرید و سپس کمی کنار گل‌های زیبا در حیاط روی نیمکت‌هایی که برای شما تهیه کرده‌اند، استراحت کنید و از سکوت و آرامش منحصربه‌فرد این خانه لذت ببرید.

معماری ایرایی-اروپایی

معماری این باغ

از تزئینات و گچ بری‌ها و ستون‌های رنگی که بگذریم، حوض پنج پر بزرگ وسط حیاط به هیچ یک از بناهای تاریخی موجود در شیراز شباهتی ندارد و جلوه‌ای چشم نواز به باغ داده است. حوض‌هایی با چنین شکل‌هایی از زمان قاجار به تقلید از معماری اروپایی به معماری ایرانی اضافه شدند. علت اینکه قبل از آن دوران از چنین حوض‌هایی استفاده نمی‌شد، راکد ماندن آب در گوشه های این اشکال است که با جانمایی فواره‌ای زیبا در مرکز حوض پنج پر عمارت شاپوری این مشکل را با هوشمندی تمام حل کرده‌اند.

چند منظوره بودن اتاق‌ها و سادگی ساختن آن‌ها از ویژگی‌های خاص بنا است، اما وجود راه پله در وسط عمارت و دو سویه شدن آن و هدایت بازدیدکنندگان به شاه نشین و گوشواره‌هایی که با درهای کوچک و بزرگ فضای بیرون خانه و باغ را نشان می‌دهد ، از دیگر جلوه‌های بنا محسوب می‌شود .

فضای داخلی عمارت شاپوری

معابر این باغ از الگویی کاملا متقارن پیروی می‌کند ولی درختان به‌صورت قرینه کاشته نشده‌اند. نقشه و طرح کلی این عمارت در کل طرحی بسیار خاص بوده است و در دوره خود بی‌نظیر بوده، در این بنا از راه‌پله استفاده‌شده است که در هیچ‌یک از بناهای آن زمان راه‌پله دیده نشده است. نوآوری‌های استفاده‌شده در باغ عمارت شاپوری آن را به یک باغ ایرانی اروپایی تبدیل کرده است.

خانه شاپوری

۵ دیدگاه

  1. غلامرضاعبیری

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    خیلی عالیست ممنونم واقعا خیلی زحمت کشیدین

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۵ دی ۱۳۹۹ در ۱:۰۰ ب٫ظ

      ممنون از اینکه همراه ما هستید. خوشحالیم که خوشتون اومده

      پاسخ

  2. افسانه

    ۱۱ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۰۰ ق٫ظ

    خیلی زیباست سال ۹۶ شیراز بودم ولذت بردم ،همه چیش عالی بود مردمان خوب وبا فرهنگ خیلی خوب اگه کرونا نبود دلم میخواست ی بار دیگه برم

    پاسخ

  3. محمد

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ در ۷:۴۵ ق٫ظ

    مطلب مفیدی بود من این جا رو دیدم خیلی قشنگه مرسی

    پاسخ

    • نسرین میرزایی

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…