خواص شنبلیله از سلامت گوارش تا تنظیم قند خون

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دانه‌ها و برگ‌های شنبلیله به دلیل طعم و عطر بی‌نظیرشان به طور گسترده در آشپزی استفاده می‌شوند. از شنبلیله به عنوان ادویه در تهیه ترشیجات نیز استفاده می‌شود.
خواص شنبلیله

خواص شنبلیله قرن‌ها برای اهداف دارویی و آشپزی مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه بومی منطقه مدیترانه، اروپای جنوبی و آسیای غربی است. دانه‌ها، برگ‌ها و پودر شنبلیله در غذاهای مختلف و در روش‌های درمانی سنتی استفاده می‌شوند. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا با برخی از کاربردها و فواید شنبلیله آشنا شوید.

سلامت گوارش

شنبلیله فواید گوارشی بسیاری دارد. محتوای فیبر موجود در این گیاه به حرکات منظم روده کمک می‌کند و به هضم غذا کمک می‌کند. اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست، سوء‌هاضمه و مشکلات معده استفاده می‌شود.

تنظیم قند خون

خواص شنبلیله برای اثرات بالقوه بر سطح قند خون مورد مطالعه قرار گرفته است. فیبر محلول در این گیاه می‌تواند جذب قند در جریان خون را کاهش دهد که باعث بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم سطح گلوکز خون می‌شود و به طور بالقوه برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند مفید است.

تولید شیر مادر

شنبلیله سابقه طولانی برای تقویت شیردهی در مادران شیرده دارد. بسیاری از دمنوش‌ها و مکمل‌های شیردهی حاوی شنبلیله به عنوان ماده اولیه هستند، اما توصیه می‌شود قبل از استفاده از آنها با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی

شنبلیله حاوی ترکیباتی با خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی مانند فلاونوئیدها و ساپونین‌ها است. این خواص شنبلیله به کاهش التهاب، محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و کاهش علائم بیماری‌های التهابی مانند آرتریت، درد مفاصل و التهاب پوست کمک بسیار می‌کند.

مدیریت وزن

محتوای بالای فیبر موجود در شنبلیله به احساس سیری و کاهش اشتها کمک کرده و به طور بالقوه موجب مدیریت وزن می‌شود. علاوه بر این، این گیاه به تنظیم متابولیسم و تجزیه چربی (به دلیل ترکیباتش مانند فیبر گالاکتومانان و دیوسژنین) نیز کمک می‌کند.

خواص شنبلیله

تنظیم کلسترول

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که شنبلیله به کاهش سطح کلسترول، به ویژه کلسترول LDL (کلسترول “بد”) کمک می‌کند. همچنین فیبر محلول موجود در آن به کلسترول و اسیدهای صفراوی متصل شده و با دفع آنها از بدن در بهبود سلامت قلب موثر واقع می‌شود.

تعادل هورمونی

شنبلیله حاوی ترکیباتی است که به تعادل سطوح هورمونی در بدن کمک می‌کند. اغلب برای کاهش علائم عدم تعادل هورمونی، مانند دردهای قاعدگی، گرگرفتگی، و علائم یائسگی توصیه می‌شود. همچنین خواص شنبلیله در تنظیم سطح استروژن و ارتقای سلامت هورمونی در زنان نیز موثر واقع می‌شود.

سلامت تنفسی

این گیاه دارای خواص خلط‌آور است که به تحریک مخاط و کاهش احتقان کمک می‌کند. استنشاق چای یا بخور یا دانه‌های شنبلیله شرایط تنفسی مانند سرفه، برونشیت و سینوزیت را تسکین می‌دهد.

سلامت پوست

از خواص شنبلیله به صورت موضعی برای بیماری‌های پوستی مختلف نیز استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که به تسکین تحریکات پوستی، کاهش التهاب و مبارزه با آکنه کمک می‌کند. خمیر یا روغن آن را نیز می‌توان برای بهبود زخم، تسکین خارش و درخشش پوست صورت روی پوست ماساژ داد.

خواص شنبلیله

مهم است که به یاد داشته باشید در حالی که خواص شنبلیله بسیار زیاد هستند اما نتایج فردی می‌تواند متفاوت باشد و بهتر است قبل از استفاده مکرر برای کاربردهای دارویی با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه: عدم تحمل لاکتوز ، علائم و درمان آن را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. رامسر عاطفه رامسر

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲ در ۱۰:۲۶ ق٫ظ

    درود برشما عالی بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۶ تیر ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۹ ب٫ظ

    جالب،آموزنده،عالی

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۷ تیر ۱۴۰۲ در ۸:۲۶ ق٫ظ

      مرسی که می‌خونید

      پاسخ

  3. فاطمه

    ۶ تیر ۱۴۰۲ در ۶:۳۱ ب٫ظ

    ممنونم بسیار علی ار رساندن مطالب های مفید واقعا مفیدند

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۷ تیر ۱۴۰۲ در ۸:۲۶ ق٫ظ

      سپاس فراوان از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…