دربازار خرید و فروش خانه چه می‌گذرد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

خرید و فروش خانه و آپارتمان در بازارتهران طی دو هفته اخیربا کاهشی قابل توجه روبرو شده است . کاهش خرید و فروش خانه و آپارتمان به باور مشاوران املاک  نشان دهنده رکود این بازار است.

بیشتر بخوانید:

چرا اوضاع خرید و فروش خانه آشفته است ؟

افزایش قیمت خانه در سه ماه گذشته ، سرازیرشدن سرمایه ها به این بازار را درپی داشت . رشد معاملات مسکن از یک سو و افزایش قابل توجه قیمت ها از سوی دیگر بستر رشد قیمت مسکن را فراهم کرد.این بار اما به نظر می رسد معادلات گذشته بر این بازار حاکم نیست چرا که به فاصله ای کوتاه کاهش معاملات ،باعث سردی این بازار خواهد شد.

خرید و فروش خانه

 به گزارش مجله دلتا به نقل ازاقتصاد آنلاین ،مهدی سلطان محمدی ، تحلیلگر اقتصاد مسکن می گوید: رشد قیمت ها در بازار مسکن شهرهای بزرگ امری و طبیعی و گریز ناپذیر است و تهران نیز به عنوان بزرگترین شهر کشور ازاین قاعده مستثنی نیست .

او در حالی این تحلیل را ارائه می دهد که افزایش قیمت مسکن در برخی موارد حالت انفجاربه خود گرفته وخریداران ، تجربه افزایش قیمت خانه دربازه های زمانی مختلف را از یاد نبرده اند.

بنا بر این گزارش ، امسال نیز در حالی مسکن به قیمت های بالاترچراغ سبز نشان داده است که بررسی ها حاکی است ، اقتصاد ایران بار دیگر زیر سایه تحریم قرار دارد وانتظارمی رفت در تنگنای بالا رفتن قیمت ها ،کالاهایی چون مسکن ،دستخوش افزایش قابل توجه نشوند.

سلطان محمدی اما می گوید: دردوره های تهدید قیمت ها در بازار مسکن کاهش نمی یابد چرا که غیر عادی شدن شرایط اقتصاد حرکت سرمایه ها را در پی دارد و در نتیجه  احتمال دارد قیمت ها دربازار مسکن افزایش یابد ،همان طور که در سال ۹۱ نیز در دوره تشدید تحریم ها ،خانه و آپارتمان با جهش قیمت روبه رو شد.

به گفته او، آنچه در بازار می گذرد، اتفاقی غیرطبیعی نیست زیرا بازاردرحال تطبیق خود با شرایط تازه اقتصادی، یعنی افزایش نرخ ارز، کاهش سود بانکی و همچنین جابجایی سرمایه های سرگردان است .

  وی در پاسخ به این پرسش که ایا افزایش خرید و فروش خانه در سه ماه گذشته نشان دهنده  بازگشت رونق به این بازار نیست؟ گفت: در این منطقه افزایش قیمت واقعی روی داد اما خانه هایی که با قیمت های بالاتر فروش رفتند ، واحدهایی با متراژ۶۰ تا ۷۰ متر بودند. در واقع هنوز خانه هایی که کمتر از یک میلیارد تومان دارند، حتی در شمال تهران مطلوب خریداران نیست و افراد زیادی نمی توانند این خانه را بخرند .

 این در حالی است که  مسئولان اتحادیه املاک معتقدند:بازار مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد و ادامه این وضع می تواند بستر را برای خزیدن دوباره این بازار در لاک رکود فراهم کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…