عدم تحمل لاکتوز ، علائم و درمان آن

۰
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عدم تحمل لاکتوز، اختلالی است که به دلیل حساسیت به لاکتوز موجود در شیر در بعضی افراد ایجاد می‌شود و غیر قابل درمان است.
عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز یک اختلال گوارشی رایج است و زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به هضم کامل لاکتوز، نوعی قند موجود در شیر و محصولات لبنی نباشد. این وضعیت به دلیل کمبود یا عدم وجود آنزیمی به نام لاکتاز ایجاد می‌شود که مسئول تجزیه لاکتوز به قندهای ساده‌تر برای جذب در روده کوچک است. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

چرا بعضی‌ها نمی‌توانند لبنیات بخورند؟

هنگامی‌که فرد مبتلا به اختلال عدم تحمل لاکتوز ، از غذاها یا نوشیدنی‌های حاوی لاکتوز مانند شیر، بستنی یا پنیر استفاده می‌کند، ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کند. این‌ علائم می‌تواند شامل نفخ، گاز، درد شکم، اسهال و گاهی حالت تهوع باشد. شدت علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

انواع عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز را می‌توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: علائم اولیه و علائم ثانویه.

عدم تحمل لاکتوز اولیه

این نوع، شایع‌ترین نوع این حساسیت است و به طور معمول یک بیماری ژنتیکی است که در طول زمان ایجاد می‌شود. این بیماری در گروه‌های قومی خاص مانند مردم آسیای شرقی، آفریقایی یا بومیان آمریکا شیوع بیشتری دارد.

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز ثانویه

مدل ثانویه این حساسیت در نتیجه آسیب یا بیماری در روده کوچک، مانند عفونت‌های دستگاه گوارش، بیماری سلیاک یا بیماری التهابی روده رخ می‌دهد. در این موارد، تولید آنزیم لاکتاز به طور موقت مختل شده تا زمانی که بیماری زمینه‌ای مربوط به آن درمان شود.

درمان حساسیت به لاکتوز

در حالی‌که عدم تحمل لاکتوز قابل درمان نیست، استراتژی‌های مختلفی برای مدیریت آن وجود دارد. بسیاری از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می‌توانند مقادیر کمی لاکتوز را بدون داشتن علائم خاصی تحمل کنند.

برخی دیگر ممکن است از غذاهای حاوی لاکتوز اجتناب کنند و جایگزین‌های بدون لاکتوز یا کاهش‌دهنده لاکتوز مانند شیر بدون لاکتوز یا محصولات گیاهی ساخته شده از سویا، بادام یا برنج را انتخاب کنند. علاوه بر این، مکمل‌های لاکتاز بدون نسخه در دسترس هستند و می‌توانند قبل از مصرف غذاهای حاوی لاکتوز برای کمک به هضم موثرتر لاکتوز مصرف شوند.

عدم تحمل لاکتوز

شایان ذکر است که عدم تحمل لاکتوز با آلرژی به شیر که یک پاسخ ایمنی به پروتئین‌های موجود در شیر و نه قند لاکتوز است، متفاوت است. آلرژی به شیر می‌تواند علائم شدیدتری مانند کهیر، خس خس سینه و حتی آنافیلاکسی تهدید کننده زندگی ایجاد کند و نیاز به پرهیز شدید از تمام محصولات لبنی دارد.

اگر پس از مصرف لاکتوز مشکوک به عدم تحمل لاکتوز هستید یا علائم گوارشی را تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی برای تشخیص صحیح و راهنمایی در مورد مدیریت بیماری خود مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص کلم و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…