طراحی باغچه حیاط از ایده تا اجرا

۱
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طراحی باغچه حیاط با توجه به اندازه آن حیاط تعیین می‌شود. در هر حال زیباسازی حیاط نیازمند رعایت اصول و نکاتی است که علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه، باغچه را نیز زیبا کند.
طراحی باغچه حیاط

حیاط‌سازی منزل یا محوطه‌سازی و طراحی فضای سبز باتوجه به وسعت متراژ پروژه و همچنین رفت‌وآمد اشخاص صورت می‌گیرد. تفاوت اصلی در طراحی باغچه حیاط و طراحی حیاط ویلایی در ابعاد و کاربری آن است.

قاعدتاً طراحی باغچه حیاط بیشتر جنبه زیبایی و طراوت بخشیدن به محل سکونت دارد اما طراحی حیاط ویلایی یا محوطه‌سازی حیاط یکی از دو رکن اساسی طراحی ویلا یا باغ است. برای طراحی باغچه حیاط مهم‌ترین اصلی که باید در نظر گرفت هارمونی ابعاد باغچه و فضای محوطه و همچنین علاقه به کاشت درختان مثمر یا غیر مثمر است. در ادامه با مجله دلتا همراه شوید.

کاشت درخت در حیاط منزل

کاشت درخت در حیاط منزل

درختان مثمر (درخت میوه) نیاز به رسیدگی و مراقبت بیشتری دارند و به دلیل طبیعت‌شان محل تجمع آفات و حشرات بیشتری نسبت به درختان غیر مثمر (درخت غیر میوه) خواهند بود. کاشت درخت مثمر یا غیر مثمر کاملاً سلیقه‌ای است و طراح محوطه فقط نقش مشاور در امر طراحی باغچه حیاط را خواهد داشت.

همچنین نوع درخت با توجه به ابعاد حیاط و باغچه انتخاب می‌شود. به این دلیل که پس از گذشت چند سال با رشد درخت، نمای ساختمان و میزان نورگیری آن تحت تأثیر بلندی و گستردگی شاخ و برگ درخت قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال درخت اکالیپتوس رشد بسیار سریعی دارد و در طراحی باغچه حیاط‌های کوچک و نزدیک به ساختمان استفاده نمی‌شود.

در طراحی باغچه حیاط‌های کوچک معمولاً بهترین گزینه یاس رونده است که علاوه‌بر زیبایی، حداقل آسیب را به جلوه بصری نمای ساختمان و میزان نورگیری ساختمان وارد می‌کند.

زیباسازی حیاط منزل

زیباسازی حیاط منزل

نورپردازی محوطه در زیباسازی باغچه حیاط و طراحی ویلایی جز اصلی و غیرقابل چشم‌پوشی است. با توجه به ابعاد محوطه از انواع مختلف اِلِمان‌های نورپردازی می‌توان استفاده کرد.

نورپردازی در محوطه‌سازی حیاط و طراحی روف‌گاردن خود به دو بخش نورپردازی اصلی ( با هدف روشنایی ) و نورپردازی تزئینی تقسیم می‌شود. برای نورپردازی اصلی بهترین گزینه استفاده از چراغ پارکی و برای نورپردازی تزئینی بهترین گزینه در طراحی باغچه‌های حیاط استفاده از چراغ‌های دفنی (نورپردازی از زیر درخت) است. همچنین استفاده از شومینه مخصوص فضای باز می‌تواند جذابیت و زیبایی را در محوطه‌سازی حیاط، دوچندان کند.

مبلمان حیاط منزل

مبلمان حیاط منزل

مبلمان در محوطه‌سازی حیاط باید به گونه‌ای انتخاب شود که در مقابل باد و باران مقاومت کافی داشته باشد. می‌توان در مواردی که بودجه کارفرما اجازه طراحی محوطه ویلایی و محوطه‌سازی حیاط لوکس‌تری را می‌دهد از انواع سایه‌بان چوبی استفاده کرد.

در این صورت نیز باید در نظر داشت که جنس چوب سایه بان چوبی حتماً ترمووود ( چوب حرارت دیده ) باشد. در غیر این‌صورت، چوب طبیعی که فقط لایه نازکی از رنگ ساختمان همراه با اکریلیک روی آن است، پس از مدت کوتاهی دچار پوسیدگی خواهد شد.

این نکات، از اصول اولیه زیباسازی باغچه حیاط است و شما با دانستن آن می‌توانید حیاط خود را به بهترین شکل ممکن تزیین کنید.

یک نظر

  1. محمد جعفری

    ۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۱۷ ق٫ظ

    اگر قسمتی بود که لیست هزینه ها اعم از طراحی و … میگذاشتید بهتر بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…