دهلی؛ دروازه رنگارنگ و باستانی هندوستان

۲
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دهلی را می‌توان تلفیقی هنرمندانه از سنت و مدرنیته دانست که به‌عنوان دروازه بین‌المللی هند میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیاست.
جاذبه‌های دهلی

شهر دهلی، پایتخت هند و دومین شهر بزرگ این کشور یک مقصد گردشگری ایده‌آل برای گردشگرانی است که از سفرهای چند فرهنگی و ترکیبی لذت می‌برند. چه از حال و هوای تاریخی و گاهی درهم و برهم دهلی قدیم خوشتان بیاید و چه مدرنیسم پویای دهلی نو برایتان لذت بخش باشد، در این شهر هیچگاه احساس خستگی و کسالت نخواهید کرد. جاذبه‌های دهلی را در مجله دلتا دنبال کنید.

قلعه سرخ The Red Fort

قلعه سرخ The Red Fort جاذبه‌های دهلی

قلعه زیبای سرخ که در سال ۱۶۴۸ توسط «شاه جهان» (Shah Jahan) ساخته شده، با دیوارهای بلند ماسه سنگی به رنگ قرمز، مساحتی بیش از ۲ کیلومتر را در برمی‌گیرد. ورودی اصلی مسحور کننده این بنا، دروازه لاهور است (به دلیل آنکه به سمت لاهور در پاکستان قرار دارد به این نام خوانده می‌‌شود)، درحالی‌که دروازه بزرگ‌تر با نام دروازه دهلی در گذشته برای جشن‌های تشریفاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با ورود از طریق دروازه لاهور، بازدیدکنندگان به چاتا چوک، بازار سرپوشیده‌ای متعلق به قرن ۱۷ می‌رسند که می‌توانند کالاهایی مانند ابریشم، جواهرات، سنگ‌های قیمتی و ظروف نقره را همراه با سوغات و مواد غذایی خریداری کنند. نابوت کانا (Naubat Khana) داخل قلعه سرخ زمانی محل اقامت موسیقیدانانی بوده است که برای امپراتور می‌‌‌نواختند و گالری‌‌‌های عالی آن حاوی بسیاری از آلات موسیقی جذابی مانند نقاره، ناقوس و سنج است.

قطب منار Qutub Minar

قطب منار Qutub Minar جاذبه‌های دهلی

منار زیبای قطب که در قرن ۱۲ تکمیل شده، بلندترین مناره هندوستان است و بسیاری از گردشگران بین‌‌المللی مشتاق صعود به بالای آن هستند تا از چشم‌‌انداز نفس‌‌گیر آن از مناطق اطراف لذت ببرند. این برجِ مزینِ پنج طبقه بیش از ۷۰ متر ارتفاع داشته و با کنده‌‌کاری‌‌های پیچیده که نشان دهنده تاریخ برج به همراه کتیبه‌‌هایی از قرآن است، پوشیده شده است. این مجموعه مسجد کوات الاسلام، یک دروازه که در سال ۱۳۱۰ ساخته شده است، مقبره‌‌های آلتامیش، علاالدین خلجی و امام زمین و ستون ۲۰۰۰ ساله‌‌ای از منار علایی را شامل می‌شود.

گواردوارای بنگلا صاحب Gurudwara Bangla Sahib

جاذبه‌های دهلی گواردوارای بنگلا صاحب

گوردوارای بنگلا صاحب، مهم‌‌ترین عبادتگاه سیک‌‌های دهلی و از جاذبه‌های بی‌نظیر هند بنایی متعلق به قرن ۱۸ است که در نزدیکی محله “کونات پلیس” دهلی (مرز دهلی نو و کهنه) قرار دارد. از دیدنی‌های این مجموعه می‌توان به استخر باشکوهش به نام ساروار (Sarovar) در قلب این مجموعه بزرگ، همچنین گنبد و میله پرچم طلای معروف آن اشاره کرد.

ساختمان بزرگ معبد به همراه گالری‌‌های هنری آن همیشه به روی بازدیدکنندگان باز است و یک غذای بسیار عالی بدون هیچ هزینه‌‌ای در آشپزخانه بزرگ گوردوارا (Gurdwara) در اختیار گردشگران قرار می‌‌ گیرد. تمام آنچه که معبد از بازدیدکنندگان می‌‌خواهد پوشاندن موها و درآوردن کفش‌‌هاست.

بنای لوتوس یا نیلوفر آبی The Lotus Temple

جاذبه‌های دهلی بنای لوتوس یا نیلوفر آبی

این بنا که با توجه به ۹ بخش جانبی و گنبد خیره‌‌ کننده‌ مرکزی خود، به نام معبد لوتوس نیز معروف است، یک شاهکار معماری در میان جاذبه‌های دهلی به حساب می‌آید. این بنا از سیمان سفید و سنگ مرمر ساخته شده و کل مجموعه به شکل گل نیلوفر آبی به نظر می‌‌رسد. این بنا آنچنان از میان ۹ استخر آبی اطرافش به پا خواسته که به نظر می‌‌رسد هرلحظه امکان دارد شکوفا شود.

دروازه هند India Gate

دروازه هند India Gate

با کمی شباهت به طاق مشهور پیروزی پاریس، دروازه هند طاق سنگی باشکوهی است که به یاد سربازان کشته شده در جنگ جهانی اول بنا شده است و در پای بنای عظیم آن یک آتش ابدی افروخته است. بر دیواره‌های آن نام بیش از ۹۰ هزار سرباز کشته شده در درگیری حجاری شده است. این بنا بر روی یک پایه از سنگ سرخ رنگ قرار گرفته و گنبد کاسه‌‌ای شکل کم عمقی در بالای آن به چشم می‌‌خورد. این سازه بر پارک اطراف تسلط داشته و همیشه پر از مردم محلی و توریست‌‌هایی است که از یک پیک‌نیک و آرامش ساده لذت می‌‌‌برند.

مسجد جامع دهلی Jama Masjid

مسجد جامع جاذبه‌های دهلی

مسجد جامع دهلی یکی از بزرگ‌ترین مساجد هند و آخرین شاهکار معماری شاه جهان به شمار می‌آید. این بنای زیبا دارای سه ورودی، چهار برج زاویه‌دار و ۲ مناره با ارتفاع ۴۰ متر است. بازدیدکنندگان می‌‌‌توانند برای دیدن منظره تماشایی دهلی قدیم از مناره جنوبی بالا بروند و همچنین می‌توانند از استخر بزرگ مرکزی که برای شست‌وشو قبل از نماز استفاده می‌‌شود، بازدید کنند. بازدیدکنندگان باید کفش‌‌های خود را دربیاورند و قبل از ورود پوشش مناسب داشته باشند، غیرمسلمان‌ها در طول نماز اجازه ورود به داخل مسجد را ندارند.

پس از آن بازدید مسجد حتما از چاندی چوک، شاهراه عظیم دهلی قدیم و فروشگاه‌‌های اطراف آن که مخصوص خرید و غذا خوردن است، دیدن کنید. یکی از جاذبه‌های خاص این منطقه بازار نایا (Naya) و گادودیال (Gadodial)، بازارهای معروف ادویه است؛ جایی که شما صدها قلم جنس شامل بادیان رومی، زنجبیل، انار، زعفران، دانه نیلوفر آبی، ترشی و چاشنی غذا را خواهید یافت.

آرامگاه همایون Humayun’s Tomb

 آرامگاه همایون

آرامگاه همایون از دیگر جاذبه‌های دهلی مقبره‌‌ رفیعی است که از مرمر سفید و ماسه سنگ قرمز ساخته شده و در میان باغ مربع شکل بزرگ و دوست داشتنی قرار دارد. این بنا به‌عنوان نمونه اولیه تاج محل در آگرا طراحی شده بود و یک نمونه عالی از معماری مغول است.

آرامگاه همایون نمونه‌ای برجسته از سبک معماری لودی (Lodi) بوده و هشت ضلعی است. در صورت امکان، سعی کنید شب هنگام و در زمان نورافشانی، نگاه اجمالی به این بنای باشکوه داشته باشید.

معبد آکشاردهام Akshardham

جاذبه‌های دهلی معبد آکشاردهام

معبد باشکوه هندوها، آکشاردهام، اگرچه به تازگی تکمیل شده است (در سال ۲۰۰۷)، به نظر می‌‌رسد قرن‌‌‌ها قدمت دارد. این بنای باشکوه که مملو از هلال‌‌هایی با کنده‌‌کاری‌‌های پیچیده و استادانه است، بازدیدکنندگان بی‌شماری را جذب زیبایی خیره کننده‌اش می‌‌کند. از نکات برجسته این بنا می‌‌توان به بنای یادبود اصلی با ارتفاع خیره کننده ۴۳ متر و حکاکی‌‌های غنی آن از جمله حیوانات، گیاهان، خدایان، رقصنده‌‌ها و موسیقیدانانی که همگی از ماسه سنگ صورتی و مرمر ساخته شده‌اند، اشاره کرد.

نکته ویژه درباره این بنا، ۲۳۴ ستون پر نقش و نگاری است که نگهدارنده ۹ گنبد آن است. همچنین حجاری‌‌های سنگی خیره کننده از فیل‌‌ها به منظور ادای احترام به این موجودات (در پایه بنا) به چشم می‌‌خورد که آذین مرکزی مجسمه عظیم سه هزار تنی یکی از این جانوران است. از دیگر ویژگی‌‌های مورد توجه این معبد، سالن نمایش فیلمی از روند ساخت بنا، پانزده دقیقه قایق سواری مفرح به همراه شرح تصویری تاریخ غنی و فرهنگ گوناگون هند و فواره بزرگ موزیکال است که تماشای آن هنگامی‌ که در شب نورافشانی می‌‌‌شود لذت خاصی دارد.

پارک ملی جانورشناسی | National Zoological Park

پارک ملی جانورشناسی

پارک ملی جانور شناسی که به‌عنوان یکی از بهترین باغ وحش‌‌های آسیا شهرت دارد، در سال ۱۹۵۹ تاسیس شد. این پارک شامل ۱۵۰۰ گونه از جانوران و پرندگان بوده و حیات وحش آن از تمام قاره‌‌‌ها از جمله آفریقا، استرالیا و آسیا، گردآوری شده‌‌اند. از ویژگی‌‌های خاص باغ وحش، شمار متعدد شامپانزه‌‌ها به همراه اسب‌‌های آبی، میمون‌‌های عنکبوتی، گورخرها، کفتارها، آهو، جگوار و ببرها است. یکی از جاذبه‌های ویژه برای کودکان، مجموعه زیرزمینی خزندگان است که گونه‌‌های مختلفی از مارها از جمله شاه کبری مرگبار را در خود جای داده‌‌ است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری استرالیا ”استرالیا؛ سرزمین تضادهای شگفت‌انگیز” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۹ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • ناشناس

      ۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…