کتابخانه خانگی

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کتابخانه خانگی با توجه به اینکه در کدام یک از اتاق‌ها قرار است تعبیه شود، چیدمان خاص خود را دارد که بهتر است رعایت شود. با این کار کتابخانه تبدیل به جزئی از دکوراسیون منزل می‌شود.
کتابخانه خانگی

بسیار پیش آمده که مجبور شدیم برخی از کتاب‌ها را از اتاق مطالعه خارج کرده و در یک کتابخانه خانگی که در پذیرایی یا نشیمن ساخته شده است، بچینیم. در اینصورت باید این کتابخانه را نیز به‌عنوان وسیله‌ای ببینیم که باید با دکوراسیون پذیرایی یا نشیمن هماهنگ باشد.

کتابخانه خانگی اگر به درستی چیده شده شود، جزو آن دسته از چیدمان و دکوراسیونی است که فضای اطراف خود و کلیت خانه را بسیار زیبا و دلنشین می‌کند. بنابراین دکوراسیون کتابخانه خانگی مجموعه‌ای از هنر و ترفندهایی است که باید آن‌ها را آموخت. در این مطلب با  مجله دلتا همراه شوید.

آموزش چیدمان کتابخانه خانگی

آموزش چیدمان کتابخانه خانگی

پیش از هر چیز، برای طراحی دکوراسیون و چیدمان قفسه‌های کتاب، باید بدانید که درون یک کتابخانه خانگی که جزوی از دکوراسیون کلی خانه است، نباید فقط تعداد زیادی کتاب بگذاریم. به‌ویژه در مورد کتابخانه‌هایی که اندازه کوچکی دارند، نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود.

چیدمان یک کتابخانه چهار مرحله دارد که با هم این مراحل را بررسی می‌کنیم.

وسیله دکوری بلند

گام اول: وسیله دکوری بلند درون کتابخانه قرار دهید

قبل از اینکه حتی یک جلد کتاب یا هر چیز دیگری درون قفسه کتابخانه قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم یک وسیله دکوری بلند در یکی از قفسه‌های کتابخانه بگذارید. این وسیله می‌تواند یک گلدان بلند، یک مجسمه بلند و باریک یا هر چیز دیگری باشد.

ارتفاع این وسیله باید به اندازه ارتفاع خود قفسه، بلند باشد. با این کار در قدم بعدی می‌دانید ارتفاع اشیایی که قرار است در قفسه‌ها جای گیرند، چقدر باشد.

هر چیز دیگری که در کتابخانه قرار می‌دهید، نباید بلندتر از اولین وسیله دکوری باشد که در کتابخانه قرار گرفته است.

این کار باعث می‌شود که کتابخانه شما پر به نظر برسد و اگر به اندازه کافی کتاب یا اشیای دیگری نداشتید تا در قفسه‌ها بگذارید، دیگر نگران فضای خالی کتابخانه نخواهید بود.

کتاب زیبا

گام دوم: چند کتاب زیبا درون کتابخانه قرار دهید

بهتر است هر کتابی را درون کتابخانه نشیمن یا پذیرایی قرار ندهید. زیرا این کتابخانه برای اتاق مطالعه شما نیست و باید شکل ظاهری آن، زیبایی خانه را دو چندان کند.

بهتر است از کتاب‌هایی با جلد نفیس و زیبا استفاده کنید. رنگ جلد کتاب‌ها باید با کلیت خانه و دکوراسیون کتابخانه هماهنگی داشته باشد.

نکته دیگر اینکه نیازی نیست کتاب‌ها را به ترتیب قد در قفسه‌ها بچینید. اجازه دهید کمی به هم‌ریختگی چاشنی کار شود. در پایان کار، خواهید دید که این به‌ هم‌ریختگی چگونه از یک‌نواختی فضای کتابخانه جلوگیری می‌کند.

ساختار مجزا

گام سوم: به هر قفسه، یک ساختار مجزا بدهید

هیچگاه تمام طبقه‌ها و قفسه‌های کتابخانه را شبیه هم نچینید. برای هر قفسه یک وسیله متفاوت انتخاب کنید که جلب توجه کند.

می‌توانید برای یک طبقه از یک جعبه جواهرآلات استفاده کنید و برای یک طبقه دیگر از گلدان. حتی کتاب‌ها را نیز شبیه هم نچینید. اگر در یک طبقه کتاب‌ها را از سمت راست چیده‌اید، طبقه دیگر را از سمت چپ بچینید.

می‌توانید از مجسمه‌ها، قاب عکس، چراغ و دیگر وسیله‌های تزیینی نیز استفاده کنید. ولی از همه آن‌ها به صورت یکسان در قفسه‌ها استفاده نکنید.

جاهای خالی را پر کنید

گام چهارم: حالا جاهای خالی را پر کنید

حال به مرحله آخر چیدمان کتابخانه خانگی می‌رسیم. وقتی چیدمان قفسه‌ها تمام شد، بگردید به دنبال جاهایی که خالی بودنشان خودنمایی می‌کند و سعی کنید آن‌ها را با وسیله‌هایی پر کنید که با کلیت دکوراسیون کتابخانه خانگی شما هم‌خوانی داشته باشد.

در انتهای کار باید کتابخانه شما دکوراسیونی داشته باشد که وقتی مهمان‌ها از جلوی آن رد می‌شوند، چند دقیقه‌ای مکث کرده و زیبایی آن‌را تحسین کنند. کتابخانه نشیمن، یک کتابخانه شخصی برای اتاق مطالعه شما نیست. کتاب‌های دیگرتان را به اتاق خودتان یا اتاق مطالعه ببرید و در آنجا از آن‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…