انجیر خشک؛ خوشمزه و مغذی

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انجیر خشک یکی از پرخاصیت‌ترین خشکبار است که می‌توان آن‌را در تهیه انواع دسر به کار برد یا به‌عنوان یک میان‌وعده مغذی استفاده کرد.
خواص انجیر خشک

انجیر خشک، خشک شده میوه انجیر است و مواد مغذی فراوانی دارد. در این مطلب از مجله دلتا به خواص انجیر خشک می‌پردازیم. با ماه همراه شوید.

انجیر تازه به دلیل بافت آبداری که دارد بسیار پرطرفدار است، اما این انجیر میوه بسیار ظریفی است و  هر سال فقط برای مدت کوتاهی می‌توان آن‌را تهیه کرد. انجیر تازه فقط ۱ تا ۲ هفته پس از برداشت محصول کیفیت لازم و مطلوب را دارد.

انجیر خشک، در بسیاری از نقاط جهان در تمام طول سال، به راحتی در دسترس عموم است و ماندگاری بسیار طولانی‌تری نسبت به انجیر تازه دارد. این میوه متعلق به خاورمیانه است ولی هم اکنون به شکل وسیعی به سایر نقاط جهان صادر می‌شود.

انجیر خشک چگونه بدست می‌آید؟

هم می‌توان آن‌ها را در آفتاب خشک کرد و هم از طریق فرایند پسابش، آب‌های اضافی را از آن بیرون ‌کشید. این میوه، یک میان وعده مغذی و سرشار از فیبر است.

dried fig 8 انجیر خشک؛ خوشمزه و مغذی

مواد مغذی انجیر خشک

انجیر خشک یک ماده غذایی شگفت‌انگیز است و مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، ویتامینK ، پتاسیم، آهن و منیزیم دارد.

این میوه نسبت به سایر میوه‌ها از مقدار فیبر بیشتری برخوردار است. یک لیوان انجیر خشک که تقریباً ۹ عدد از این میوه درونش جای می‌گیرد، کمتر از ۲۰۰ کالری داشته و چربی ندارد. همچنین این میوه خشک باعث تقویت آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود. از طرف دیگر، حاوی مقدار کمی از اسیدهای چرب امگا ۶، اسید گلوتامیک و اسید لینولئیک است.

خواص انجیر خشک

مهمترین خواص انجیر خشک، توانایی آن در تقویت استخوان‌ها، کاهش فشار خون، بهینه‌سازی هضم، کمک به کاهش وزن و تنظیم علائم دیابتی است.

خواص انجیر خشک برای پوست

انجیر خشک با داشتن مقدار کافی ویتامینE، ویتامین C و کلسیم، باعث تقویت پوست شما می‌شود. این ترکیبات فعال می‌توانند به عنوان آنتی‌اکسیدان در پاک‌سازی رادیکال‌های آزاد بسیار خوب عمل کنند.

همچنین، انجیر خشک از ایجاد استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. استرس اکسیداتیو منجر به ایجاد چین و چروک، لکه‌های پوستی و سایر لک‌ها می‌شود.

این میوه می‌تواند باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شود و پوست جوان‌تر به نظر برسد.

خواص انجیر خشک برای سلامتی

خواص انجیر خشک برای سلامتی

تراکم استخوان

طیف متنوعی از مواد معدنی در این میوه خشک وجود دارد و برای کسانی که مایل به حفاظت از تراکم استخوان‌هایشان هستند، کاربرد عالی دارد.

فشار خون

این میوه خشک با داشتن مقدار قابل توجهی پتاسیم برای کاهش فشار خون بسیار عالی عمل می‌کند.

سیستم ایمنی

ویتامین C یکی از عناصر اصلی سیستم ایمنی بدن است، زیرا می‌تواند به تولید گلبول‌های سفید خون کمک کند و میزان توانایی بدن در برابر عفونت‌های مختلف و همچنین عوامل بیماری‌زای خارجی تقویت کند.

بیماری‌های مزمن

بیماری‌های مزمن

با افزایش میزان مواد معدنی و ویتامین‌ها، به ویژه آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند استرس اکسیداتیو را در سیستم بدن کاهش داده و از بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی و روماتیسم جلوگیری کند.

دیابت

طبق یک مطالعه منتشر شده در ژورنال بین‌المللی تحقیقات پزشکی و علوم بهداشتی در سال ۲۰۱۷،  فیبر موجود در انجیر خشک، قادر به تنظیم ترشح گلوکز و انسولین در بدن است.

کلسترول

ثابت شده است که رژیم غذایی مبتنی بر فیبر، کلسترول اضافی را از سیستم قلبی‌عروقی پاک‌سازی می‌کند، بنابراین انجیر خشک از بیماری قلبی و ایجاد پلاک محافظت خواهد کرد.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۳ خرداد ۱۳۹۹ در ۹:۰۶ ق٫ظ

    انجیر خشک با خواص فراوان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…