دیدنی‌های تهران؛ دشت هویج

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دشت هویج یا دشت گرچال، از زیباترین جاذبه‌های گردشگری منطقه لواسانات است، که سفر و طبیعت‌گردی در آن در پاییز حال و هوای دیگری دارد.
دشت هویج

دشت هویج یا گُرچال یکی از مقاصد پرطرفدار طبیعت‌گردی در نزدیکی تهران است که در میان محلی‌ها به گیاه‌چال نیز شهرت دارد. این دشت که در بالای روستای افجه و در ناحیه گلندوک و لواسان واقع شده طبیعتی بسیار زیبا و آب‌وهوای دلچسبی دارد. در این دشت می‌توانید اوقاتی را به پیک نیک بگذرانید و از طبیعت لذت ببرید یا به گشت‌وگذار در دشت بپردازید و کوهنوردی در کوه‌های اطراف را تجربه کنید. می‌گویند که با توجه به آثار کاروانسراهای صفوی در منطقه و دیگر شواهد تاریخی، در زمان شاهان صفوی، این دشت شکارگاهی پررونق بوده و با طی مسیری به دریاچه و دشت لار می‌رسیده است. با مجله دلتا گشت و گذاری کوتاه در دشت گرچال داشته باشید.

دلیل نامگذاری دشت هویج

گفته‌ها حاکی از آن است که در روزگار گذشته بخش وسیعی از زمین‌های این دشت را به کاشت هویج اختصاص داده بودند و به همین دلیل نام دشت هویج را برای آن برگزیدند. البته امروزه اثری از آن مزارع نیست و نام این دشت تنها یادآور آن دوران است. بد نیست بدانید که در فصل بهار این دشت پر از گل‌های نارنجی خودرو است و شاید دلیل نامگذاری دشت هویج نیز همین باشد.

همچنین در گویش ایرانیان باستان گُر یعنی آتش و چال یعنی جایگاه و گرچال به معنای محل آتش یا آتشدان بوده است. شاید به خاطر گرمتر بودن این دشت نسبت به قله‌های اطراف، این نام را برای آن برگزیده اند.

راهنمای بازدید از دشت هویج

برای داشتن بازدیدی برنامه‌ریزی شده در اینجا قدم به قدم پیش می‌رویم و مسیر روستای افجه تا دشت هویج را می‌پیماییم.

بازدید از روستای افجه: برای رسیدن به دشت هویج باید خود را به روستای افجه برسانید که یکی از جذابیت‌های سفر به دشت هویج است. سقاخانه حضرت ابوالفضل، چنار ۵۰۰ ساله، حمام تاریخی و … از دیدنی‌هایی است که در این روستا قرار دارند و می‌توانید از آنها بازدید کنید.  باید کم کم از زیبایی‌های روستا دل بکنید و برای ورود به راه شاه عباسی آماده شوید.

گذر از راه شاه عباسی: برای رسیدن به دشت هویج باید وارد راه مالرویی شوید که روستای افجه را با دشت هویج متصل می‌کند. این مسیر محل عبور ناصرالدین شاه و دیگر شاهان قاجار بوده و در بخش‌هایی نیز سنگفرش است. این راه مالرو با نام راه شاه عباسی مشهور است و طبیعت زیبایی دارد. در این مسیر می‌توانید به سراغ جاذبه‌های متعددی بروید که آبشار زیبای پسچویک معروف‌ترین آنهاست.

بازدید از آبشار پسچویک: پس از پشت سر گذاشتن روستای افجه و در مسیر رسیدن به دشت هویج می‎توانید از آبشاری زیبا به نام پسچویک دیدن کنید که با ۱۵ متر ارتفاع در میان درختان سر به فلک کشیده قرار دارد. با بازدید از این آبشار می‌توانید چشم انداز زیبایی را از دشت گرچال ببینید.

راه شاه عباسی دشت هویج

خوشگذرانی در دشت هویج: پس از پیمودن راه عباسی، دشت وسیعی را می بینید که مقصد شماست. در این دشت زیبا می‌توانید فعالیت های زیر را تجربه کنید:

  • پیک نیک و عکاسی: در این دشت می‌توانید قاب‌های بسیار زیبایی را برای عکاسی انتخاب کنید.
  • برف بازی: به خاطر کوهستانی بودن منطقه در فصل زمستان دشت به طور کامل پوشیده از برف می‌شود و می‌تواند مکان مناسبی برای برف بازی باشد.
  • کمپینگ و تماشای آسمان شب: دشت هویج از مکان‌های محبوب برای کمپینگ در طبیعت است. این کار به شما فرصت می‌دهد تا شب را در این منطقه بگذرانید و به دور از آلودگی‌های نوری از دیدن شگفتی‌های آسمان شب لذت ببرید.
  • کوهنوردی: اگر از علاقه‌مندان کوهنوردی هستید و این ورزش را انجام می دهید، باید به شما بگوییم که این دشت مسیر عبور کوهنوردان است و برای صعود به کوه‌های اطراف از آن می‌گذرند. از جمله این کوه‌ها می‌توان قله ساکا امیر  (۳۳۰۰ متر)، مهرچال (۳۹۲۰ متر)، آتشکوه (۳۷۳۰ متر)، ریزان (۳۶۵۰ متر)، پرسون (۳۱۰۰ متر) و … اشاره کرد. بنابراین اگر کوهنورد هستید می‌توانید بر روی قله های اطراف دشت هویج به عنوان مقصدی جذاب حساب باز کنید.

دشت گرچال

امکانات دشت گرچال

دشت گرچال فاقد هر گونه امکاناتی است و روستای افجه آخرین مکانی است که امکاناتی را در اختیارتان قرار می‌دهد. این روستا دارای رستوران، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی است.

اقامت در سفر به دشت گرچال

اگر در سفر به این دشت به اقامت نیاز پیدا کردید بر روی گزینه‌های زیر حساب کنید:

  • کمپینگ در دشت
  • اقامتگاه بومگردی در نزدیکی دشت
  • ویلاها و سوییت‌ها در لواسان

کمپینگ دشت گرچال

بهترین فصل بازدید از دشت گرچال

سفر به دشت هویج در تمام فصول به جز تابستان پیشنهاد می‌شود.

بهار: در فصل بهار دشت پر از گل می‌شود و جلوه بسیار زیبایی دارد. همچنین آب و هوا بسیار مطبوع است و در مسیر می‌توانید از دیدن باغ‌های پر از شکوفه لذت ببرید.

تابستان: به دلیل نبود درخت و سایه در دشت سفر به این منطقه در تابستان توصیه نمی‌شود.

پاییز: دشت گرچال یکی از مقاصد محبوب سفرهای پاییزی است؛ اما کمی آب و هوای آن سرد است که به دیدن زیبایی‌ها می ارزد.

زمستان: در این فصل دشت پر از برف می‌شود و از مقاصد محبوب برف‌بازی است.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۳ خرداد ۱۳۹۹ در ۹:۰۷ ق٫ظ

    با صفا وقشنگ

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…