عرضه سهام مسکن در بورس

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به دنبال عرضه سهام پروژه‌های مسکونی در بورس، امکان خرید متری مسکن برای متقاضیان فراهم شده است.
عرضه مسکن در بورس

عرضه مسکن در بورس و تامین مالی پروژه‌های ساخت واحد مسکونی، اما و اگرهای فراوانی را در پی داشته است؛ چنانکه برخی کارشناسان مسکن معتقدند با این اقدام قیمت مسکن افزایش یافته و این گرانی قابل کنترل نخواهد بود.

به گزارش مجله دلتا از روز ۱۶ اردیبهشت ماه امسال تفاهم نهایی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس برای تامین مالی پروژه‌های مسکن و حمل و نقل از طریق بازار سرمایه انجام شد. در فاز اول قرار است هزار واحد مسکونی از این طریق تامین مالی شود. مدیران وزارت راه و شهرسازی معتقدند با اصلاح قانون ساماندهی و ساخت و عرضه مسکن تحرکی در بخش ساخت مسکن ایجاد می‌شود و می توان علاوه بر تامین مسکن تامین خدمات و توسعه شهری را نیز همزمان انجام داد.

هم‌اکنون تفاهمی با سازمان بورس انجام شده تا تامین سرمایه مستقیم بخش خصوصی در صندوق زمین و ساختمان محقق شود. چنانچه بخش خصوصی و فعالان صنعت ساخت و ساز، بخشی از صندوق ها را اجاره کنند توان تامین اعتبار صندوق‌ها وجود دارد.

از سوی دیگر به گفته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، امکان خرید و فروش سهام مسکن که تحت عنوان خرید متری مسکن شناخته می‌شد، در بازار سرمایه ایجاد شده است.

خرید متری زمین در بورس

موافقان و مخالفان عرضه مسکن در بورس

با وجود آن که عرضه پروژه‌های مسکونی و حمل و نقل در بازار سرمایه مخالفان چندانی ندارد، نگرانی بخش خصوصی آن است که این ابزار بیشتر در اختیار بخش دولتی قرار گیرد، که در این صورت به گفته سازندگان، رکود بخش مسکن از بین نخواهد رفت.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان، می‌گوید: هم‌اکنون نیز تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن در بورس فعالیت می‌کنند اما اقدامات آنها تاثیری در خروج مسکن از رکود ایجاد نکرده است. معتقدم بورس مسکن بیشتر به نفع شرکت‌های دولتی و بانک‌ها است و می‌تواند منجر به تشدید بنگاهداری بانک‌ها شود.

وی راهکارهای خروج مسکن از رکود را ایجاد مشوق‌ها، تسهیلات ارزان قیمت، رفع قوانین مزاحم و کاهش هزینه های خدمات مدیریت شهری و نظام مهندسی برای استفاده از توان بخش خصوصی در ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی می‌داند.

از سوی دیگر سید حسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس، تامین مالی پروژه‌های مسکونی را استراتژی دانسته که در سایر کشورها نیز تجربه شده و آثار مثبتی داشته است. وی با اشاره به حجم بالای نقدینگی سرگردان در کشور، بر لزوم هدایت این نقدینگی در مسیر درست تاکید کرده و بورس مسکن را مسیر درستی می‌داند.

پیشنهاد مطالعه : برای آگاهی از آخرین گزارش‌های ملکی “مسکن مهر پردیس در قبضه سوداگران” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…