دیدنی‌های استانبول؛ برج دختر

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برج دختر یا برج دوشیزه از زیباترین دیدنی‌های استانبول است که در میان آب‌های تنگه بسفر قرار دارد.
برج دختر استانبول

برج دختر یا برج میدن (Maiden’s Tower)، نماد تاریخی پایتخت تجاری ترکیه، اولین فانوس دریایی شهر استانبول است که علاوه بر کاربردش با افسانه‌های مختلفی مشهور شده است و بعضی داستان‌ها به شهرت این برج افزوده‌اند. مجله دلتا را با معرفی برج دختر استانبول ورق بزنید.

آشنایی با برج دختر

برج دختر که به برج دوشیزه نیز معروف است، تقریباً ۲۰۰ متر از ساحل اوسکودار (Üsküdar) فاصله دارد و در جزیره‌ کوچکی در ورودی جنوبی تنگه‌ بسفر واقع شده است. اگرچه از تاریخ دقیق ساخت این برج اطلاعاتی در دسترس نیست، اما سبک معماری آن هم‌تراز با سال‌های ۳۴۰ بعد از میلاد است. این جاذبه در گذشته به «لئاندروس و دالامیس»، برگرفته از نام همسر شاه آتن، شهرت داشت. در عصر بیزانس این برج، آرکلا (arcla)، به معنی قلعه‌ کوچک نام داشت.

برج دختر در طول قرن‌ها، کاربردهای متعددی نظیر مرکز جمع‌آوری مالیات تاجران، برج دیدبانی و فانوس دریایی داشته است. در دوران شیوع بیماری وبا در سال ۱۸۳۰، این برج تبدیل به یک بیمارستان قرنطینه و ایستگاه رادیویی شد. این سازه در سال ۱۹۶۴ به وزارت دفاع واگذار شد و سپس ۱۸ سال بعد به یک شرکت حمل‌ونقل دریایی رسید. پس از چند بار نوسازی، این برج حالا یک جاذبه‌ی گردشگری است و در طبقه‌ اول آن یک رستوران غذاهای ترکی با نمایی عالی قرار دارد. در برج دختر یک موزه‌ی رایگان نیز به چشم می‌خورد.

برج دختر

افسانه‌های برج دختر

صرف‌نظر از تاریخ برج میدن، این بنای مشهور تحت تاثیر چندین افسانه نیز قرار گرفته است. بر اساس یک افسانه، مردی جوان به نام لئاندروس عاشق راهبه‌ای به نام هیرو می‌شود که در برج زندگی می‌کرد. هیرو هر شب آتشی برپا می‌کرد تا عشق خود را به‌سوی جزیره هدایت کند. اما یک شب، آتش او بر اثر طوفان خاموش شد و لئاندروس راه خود را گم کرد و در تنگه‌ی بسفور غرق شد. هیرو از غم از دست دادن عشق خود افسرده شد و خودکشی کرد.

براساس روایتی دیگر، یک طالع‌بین به پادشاه می‌گوید که دختر وی بر اثر نیش یک مار می‌میرد. شاه برای محافظت از دختر، دستور ساخت قلعه‌ای در نزدیکی ساحل می‌دهد تا دختر در امنیت زندگی کند. بااین‌حال، یک مار که در یک سبد میوه مخفی شده بود، وارد برج می‌شود و شاهزاده براثر نیش مار می‌میرد.

آخرین داستان، افسانه‌ی باتال‌قاضی (Battalgazi) است. این افسانه در مورد مردی به همین نام است که عاشق دختر تِکفور (حاکم مسیحی شهر) می‌شود. تکفور مانع وصلت آن‌ها می‌شود و دختر را در برج حبس می‌کند. پس از این ماجرا، باتال‌قاضی به جزیره هجوم می‌آورد و عشق خود را می‌رباید و با او به‌سوی غروب آفتاب می‌تازد. ضرب‌المثل «کسی که عنان اسب را می‌گیرد، از اوسکودار عبور می‌کند» اشاره به این داستان دارد و به این معنی است که «کسی که بدون تردید و تعلل، دست به اقدام می‌زند، خیلی زودتر به اهداف خود می‌رسد».

رستوران و کافه برج دختر استانبول

در برج دختر استانبول مکان های بسیار جذابی برای صرف صبحانه، ناهار و شام وجود دارد. توجه داشته باشید برای رفتن به این کافه‌ها زمان‌های خاصی مشخص شده است که باید پیش از رفتن از آن‌ها اطلاع داشته باشید. حتما قبل از رفتن به هر کدام از رستوران های برج دختر استانبول به منظور صرف ناهار، شام یا صبحانه حتما زمان رفتنتان را رزرو کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع غذاهای ترکی “داوود پاشا ؛ خورشت سنتی ترکیه” را مطالعه کنید.

برج دوشیزه استانبول

برگزاری جشن در برج دختر استانبول

این برج به اندازه‌ای در بین گردشگران و اهالی خود شهر استانبول محبوب است که از آن به عنوان محلی برای برگزاری عروسی نیز استفاده می‌کنند. می‌توانید تمامی هماهنگی‌های مربوط به خاص‌ترین روز زندگیتان را بر عهده مسئولان برج دختر استانبول قرار دهید و یک تجربه رویایی و منحصر به فرد برای خود به ارمغان بیاورید. ظرفیت پذیرش برج دختر ۲۲۰ نفر بوده و آماده ارائه خدماتی نظیر ناهار و شام از انواع غذاهای ترکی و بین المللی است.

این برج برای مراسم‌هایی نظیر جشن تولد، جلسه کاری یا مهمانی‌های خانوادگی هم آماده پذیرایی است و می‌توانید برای رزرو مکان و اطلاع از هزینه‌های مربوطه با مسئولان برج تماس بگیرید.

اطلاعات بازدید از برج

برج دختر از لحاظ موقعیتی در بخش آسیایی و منطقه اوسکودار استانبول نیز قرار گرفته است. به منظور بازدید از برج دختر استانبول باید به سمت اسکله کالاتاش رفته و پس از آن با قایق‌هایی که در این منطقه وجود دارد بدون هیچ هزینه ای به سمت این برج تاریخی یا به عبارتی سمبل شهر استانبول بروید. این قایق‌ها از ۹ صبح تا ۹ شب سرویس دارند و معمولا هر ۱۵ یا ۳۰ دقیقه یکبار حرکت می‌کنند. برای برگشت نیز به راحتی می توانید با همین قایق‌ها برگردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…