دیدنی‌های آذربایجان شرقی؛ روستای کندوان

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روستای تاریخی و باستانی کندوان در استان آذربایجان شرقی به روستای صخره‌ای ایران مشهور است.
روستای کندوان آذربایجان شرقی

روستای کندوان آذربایجان شرقی در ۶۰ کیلومتری تبریز نه تنها به عنوان یک اثر بسیار ارزشمند در آثار ملی ایران به ثبت رسیده بلکه شهرت جهانی نیز دارد؛ چراکه تنها روستای صخره‌ای در جهان است که هم‌اکنون در آن سکونت می‌شود. روایت‌های مختلفی برای دلیل نام‌گذاری روستای کندوان وجود دارد. برخی می‌گویند نام کندوان به این دلیل به این روستا اتلاق شده است که شکل صخره‌ها و حفره‌های موجود در آن، کندوی زنبور عسل را در ذهن تداعی می‌کند. با مجله دلتا سفری کوتاه در میان جاذبه‌های روستای کندوان داشته باشید.

چرا سفر به روستای کندوان ؟

  • از معدود روستاهای صخره‌ای جهان است که زندگی در آن به شکلی سنتی جریان دارد.
  • فضا و حال‌وهوای خاص روستای کندوان، که مردم زندگی خود را در صخره‌های کنده شده در دل کوه می‌گذرانند، باعث جذابیت فوق‌العاده آن شده است.
  • سبک زندگی مردم کندوان با بسیاری از روستاهای ایران متفاوت است.
  •  آب و هوا و محیط طبیعی و کوهستانی کندوان از دیگر دلایل سفر به این روستای شگفت‌انگیز است.

آشنایی با روستای کندوان

روستای صخره‌ای کندوان، روستایی از توابع شهرستان اسکو با قدمتی بسیار و معماری خاص است که هر ساله گردشگران زیادی را برای کشف جذابیت‌هایش به سوی خود می‌کشاند. این روستا در گذر زمان و به دلیل گدازه‌ها و مواد مذاب ناشی از فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند، باد، باران و برف و صد البته دخالت دست انسان به حالت امروزی خود درآمده است.

کندوان روستایی با ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریاست که رودخانه کندوان در امتداد آن جریان دارد و جزوی از دهستان سهند به شمار می‌آید. خوب است بدانید کندوان به دلیل ویژگی‌های معماری صخره‌ای و سبک زندگی خاص مردم این روستا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای کندوان تبریز

تفریحات روستای کندوان

  • گشت و گذار در روستا و عکاسی

گشت‌و‌گذار و پیاده‌روی در کندوان به سبب بافت خاص معماری سنگی و صخره‌ای روستا، تجربه‌ای فراموش‌‌نشدنی است. قدم زدن بر پله‌های سنگی که سال‌ها و قرن‌هاست به همان شکل باقی مانده، در کنار آشنایی با شیوه خاص زندگی مردم این روستا در خانه‌های صخره‌ای، می‌تواند خاطره یک روز متفاوت را برایتان به یادگار بگذارد. از عکاسی از مناظر مختلف روستای کندوان نیز در این سفر غافل نشوید.

  • خرید سوغاتی و صنایع دستی 

شما در کندوان می‌توانید از مغازه‌های روستا انواع سوغات و صنایع دستی این منطقه مانند عسل تازه، آب معدنی درجه یک، خشکبار و لواشک‌، دوشاب محلی، میوه‌های تازه، داروهای گیاهی، گلیم، ورنی و لباس‌های سنتی دست‌دوز مانند روسری‌های کلاقه‌ای و … تهیه کنید.

  • پیک نیک

برای پیک نیک و کمپ کردن باید به پارک نزدیک روستا یا دامنه کوه‌ها و تپه‌های اطراف آن بروید.

مسجدهای روستای کندوان 

  • مسجد بزرگ

مسجد بزرگ کندوان، بزرگ‌ترین کَران روستا را به خود اختصاص داده و در چهار طبقه کنده شده است. طبقه اول آغل، طبقه دوم فضای اصلی مسجد، طبقه سوم مسکونی و طبقه چهارم محل انبار است. مسجد دو قسمت زنانه و مردانه دارد و برای جلوگیری از ریزش سقف، ستونی را در میانه قسمت مردانه قرار داده‌اند. نور نیز از پنجره کوچک جنوبی، داخل مسجد را روشن می‌کند. دیوارهای مسجد پوششی از گچ سفید دارد و دورتادور آن با شمع و چراغ و مهر تزیین شده است. روی طاقچه‌ها و رف‌ها نیز جایی برای قرار دادن چای وجود دارد.

کران یا گیران که در زبان محلی به آن قبه نیز می‌گویند، در اصل صخره‌هایی است که خانه‌ها، انبارها و دیگر بخش‌های روستا در دل آن به وجود آمده‌اند.

  • مسجد کوچک

مسجد کوچک‌تری نیز در نزدیکی حمام صخره‌ای واقع شده و به مانند مسجد بزرگ ستونی سنگی سقف آن را نگه داشته است. متاسفانه این مسجد و حمام کناری آن این روزها متروکه مانده‌اند. از مسجد کوچک، در گذشته برای ادای نماز صبح استفاده می‌شد. این مسجد، تنها یک طبقه دارد.

کران اقامتگاه

آب معدنی کندوان 

چشمه آب معدنی کندوان، از جمله مشهورترین و بهترین آبهای معدنی‌ ایران است و به دلیل خاصیت‌های درمانی‌اش بسیار معروف شده است. این چشمه در دامنه کوه و در کنار دره سرسبز روستا واقع شده و به وسیله چند شیر آب در دسترس عموم است. نوع آب این چشمه معدنی برای بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار توصیه شده است. جالب آن که آب این چشمه در شهر تبریز به فروش می‌رسد.

اقامت در روستای کندوان 

برای اقامت در روستای کندوان آذربایجان شرقی گزینه‌های مختلفی وجود دارد؛ شما یا می‌توانید در هتل‌های روستا اقامت کنید یا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سوئیت‌ها. همچنین امکان شب‌مانی در خانه‌های محلی یا کمپینگ نیز برای شما فراهم است.

امکانات روستای کندوان 

از جمله امکانات موجود در روستا می‌توان به برق، آب لوله‌کشی، پارک تفریحی، مسجد، مدرسه، سرویس بهداشتی، مغازه‌های خواربار و سوغات فروشی، بوفه، رستوران و … اشاره کرد. همچنین خوب است بدانید در نزدیکی روستا پارکی وسیع قرار دارد که امکاناتی مانند وسایل بازی برای کودکان، آلاچیق‌هایی برای استراحت، سرویس بهداشتی و نمازخانه را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد.

کندوان

بهترین فصل سفر به روستای کندوان

کندوان مانند دیگر شهرهای استان آذربایجان شرقی آب و هوایی سرد و مرطوب دارد و فصل سرما در آن طولانی و پربارش است.

بهار: تا اواخر فروردین کندوان هنوز درگیر آب و هوایی زمستانی است. بارش برف بیشتر تا اواخر فروردین ماه ادامه دارد؛ اما از ماه اردیبهشت به بعد، بهار مهمان کندوان می‌شود و یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به این روستا به شمار می‌آید.

تابستان: تابستان بهترین فصل سفر به کندوان است. البته توجه داشته باشید که کندوان در تابستان بیش از هر فصل دیگر شاهد حضور گردشگران است و ازدحام جمعیت در آن بالاست.

پاییز: هوا در پاییز رو به سردی می‌رود و بارش برف در این منطقه زودتر از دیگر مناطق ایران اتفاق می‌افتد.

زمستان: سفر به روستای کندوان آذربایجان شرقی در زمستان توصیه نمی‌شود. علاوه بر زمستان سخت و سوزناک و پربارش که راه دسترسی به روستا را سخت می‌کند. کوچ تعدادی از مردم به اسکو در فصل سرد از رونق روستا کاسته و از جذابیت‌های آن می‌کاهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با روستاهای مختلف ایران “ورکانه همدان ؛ روستای رنسانسی ایران” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…