دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

بازار مسکن در نیمه اول سال ۹۹

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناسان مسکن بر این باورند که در ماه‌های آینده بازار به آرامش قیمتی می‌رسد و حتی اگر قیمت‌ها پایین نیاید دست‌کم رشد قیمت متوقف می‌شود.
قیمت پیشنهادی آپارتمان در تهران

درپی بازگشایی دفاتر املاک از ابتدای اردیبهشت که با رونق نسبی معاملات همراه بود، روند افزایش قیمت پیشنهادی آپارتمان در تهران از سوی برخی مالکان نیز آغاز شد. این اتفاق مسئولان قضایی را بر آن داشت تا دستور توقف درج قیمت در آگهی‌های فروش ملک در سایت‌های اینترنتی را صادر کنند که این موضوع کسادی معاملات را در پی داشته است.

به گزارش مجله دلتا پس از کاهش معاملات مسکن ناشی از هجوم سرمایه‌ها به بازار بورس، روند رشد قیمت پیشنهادی آپارتمان در تهران متوقف شده و کارشناسان معتقدند در میان مدت، بازار به آرامش و ثبات خواهد رسید. به نظر می‌رسد انتظارات تورمی، جای خود را به انتظارات کاهشی در بازار مسکن داده و گروهی از خریداران منتظر شکستن نرخ‌هایی هستند که پس از برداشتن محدودیت‌های کرونایی ایجاد شده است.

اما با توجه به شرایط کنونی، بازه زمانی پررونق بازار ملک که معمولا سال‌های گذشته در اردیبهشت ماه بود به تعویق افتاده و احتمالاً پس از افت شاخص بورس، سرمایه گذاری در بازار مسکن افزایش خواهد یافت اما جهش قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد. کارشناسان، نهایت رشد قیمت مسکن در سال جاری را معادل تورم عمومی می‌دانند.

از طرف دیگر رشد بازارهای موازی نگرانی‌هایی را در خصوص تورم آینده مسکن در بین متقاضیان مصرفی مسکن ایجاد کرده و این روزها در جست‌وجوی آگهی‌های مناسب هستند. با این حال برخی از مالکان به دلیل وضعیت مبهم کنونی، فروش را به روشن شدن وضعیت آینده موکول کرده‌اند.

قیمت آپارتمان در تهران

همزمان با بازگشایی بازار مسکن در ابتدای اردیبهشت ماه نرخ‌های پیشنهادی ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. واسطه‌های ملکی می‌گویند که افزایش قطعی قیمت در معاملات حدود هشت درصد است. برخی فعالان بازار، برداشتن قیمت از آگهی‌ها را در ایجاد آرامش بی‌تاثیر می‌دانند. از سوی دیگر عده ای معتقدند در ماه‌های آینده بازار مسکن به آرامش قیمتی می‌رسد و نرخ‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. گروهی دیگر نیز می‌گویند که حتی اگر قیمت‌ها پایین نیاید دست کم رشد قیمت متوقف می‌شود.

طبق اعلام اتحادیه مشاوران املاک تهران، تا ۲۲ اردیبهشت امسال بالغ بر ۴۹ هزار ۳۴۶ معامله ملک در کل کشور انجام شده که کاهش ۱۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شهر تهران نیز در ۲۲ روز نخست اردیبهشت‌ماه ۷۹۱۷ مبایعه نامه به امضا رسید که حاکی از افت ۳۲ درصدی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته است.

بازار مسکن در نیمه اول سال، آرام خواهد بود

بنابر نظر کارشناسان مسکن به دلیل هجوم سرمایه‌ها به بازار بورس، قیمت ملک در نیمه اول سال ۹۹ رشد محسوسی نخواهد داشت. به گفته آنها یکی از عوامل بنیادین تغییر نرخ‌های پیشنهادی در بازار مسکن، کاهش بهره‌های بانکی است که به رشد قیمت‌های اعلامی از سوی برخی مالکان منجر شده اما معاملات چندانی در قیمت‌های نامتعارف انجام نمی‌شود.

کارشناسان معتقدند کاهش نرخ سود بانکی، رکود ناشی از ویروس کرونا، افزایش قیمت ارز از جمله عواملی است که بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد و هرچند در این بین ممکن است قیمت‌های کذایی از سوی مالکان اعلام شود اما آنچه عملا توسط فعالان آگاه و مسلط اتفاق می‌افتد خرید و فروش با قیمت‌های منطقی است.

پیشنهاد مطالعه : برای آگاهی از آخرین گزارش‌های ملکی “قیمت فروش آپارتمان های کوچک” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds