جرائم فضای مجازی

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
علاوه بر انتشار محتوای غیراخلاقی، پلیس به افرادی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به هتک حیثیت و نشر اکاذیب علیه همدیگر می‌کنند، هشدار داده که با اثبات عمل مجرمانه‌شان، باید پاسخگوی قانون و مسئول عمل مجرمانه خود باشند.
جرائم فضای مجازی

انجام دادن هر جرمی چه در فضای مجازی و چه در جامعه می‌تواند مشکلات متعددی را به وجود آورد و بر اساس قانون، ارتکاب این جرائم در فضای مجازی هم می‌تواند مجازات‌هایی را درپی داشته باشد. در این نوشتار به بررسی تخلفات و جرائم فضای مجازی می‌پردازیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

 انجام دادن چه کارهایی در فضای مجازی جرم است؟

بر اساس قانون جرائم رایانه‌ای و قانون مطبوعات؛ انتشار، توزیع و معامله محتوای مبتذل و مستهجن خلاف عفت عمومی جرم است و مرتکب از ۹۱ روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.
علاوه بر انتشار محتوای غیراخلاقی، پلیس به افرادی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به هتک حیثیت و نشر اکاذیب علیه همدیگر می‌کنند، هشدار داده که با اثبات عمل مجرمانه‌شان، باید پاسخگوی قانون و مسئول عمل مجرمانه خود باشند زیرا در صورت ارتکاب چنین امری بر اساس قانون، فرد خاطی به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون تا ۴۰ میلون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

تخلفات فضای مجازی

تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا دعوت به فساد و فحشا و ارتکاب جرائم منافی عفت یا انحرافات جنسی مطابق بند ب ماده ۱۵ قانون جرائم رایانه‌ای و ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی جرم است و مجازات آن از ۹۱ روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات است.
یکی دیگر از جرائم فضای مجازی اشاعه فحشا و منکرات است که مطابق بند ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات جرم تلقی می‌شود. همچنین استفاده ابزاری از افراد اعم از زن و مرد در تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی در بند ۱۰ ماده ۶ قانون مطبوعات آمده است.
علاوه بر آن اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف میان قشر های جامعه به‌ ویژه از طریق طرح مسائل نژادی مانند فروش، انتشار یا در دسترس قرار دادن غیرمجاز گذر واژه‌ها و داده‌هایی که امکان دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی دولتی یا عمومی را فراهم می‌کند از جمله موارد غیرقانونی است که در ماده ۲۵ قانون جرائم رایانه‌ای آمده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با جرم شرط‌بندی در فضای مجازی “مجازات قمار و شرط بندی در فضای مجازی” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۳:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …