چرا باید شکلات بخوریم

۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواص شکلات تلخ بسیار زیاد است. خوردن شکلات، بر اساس آنچه که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است باعث افزایش سلامت روح و روان و همینطور تندرستی جسم می‌شود.
خواص شکلات

شکلات! این ماده غذایی خوشمزه که کوچک و بزرگ آن‌را دوست دارند علاوه‌بر اینکه بسیار پرطرفدار است، برای سلامتی ما نیز ماده غذایی بسیار ارزشمندی شمرده می‌شود. خواص شکلات به‌قدری زیاد و حائز اهمیت است که نمی‌توان و نباید این ماده خوش‌خوراک را از برنامه غذایی خود، حذف کرد.

شکلات‌ عادی از موادی همچون کاکائو، قند، کره کاکائو، چربی‌ها، امولسیون‌ها و طعم‌دهنده‌ها تشکیل شده‌ و علاوه‌بر ارزش غذایی بالا، به‌عنوان یک منبع انرژی غنی نیز محسوب می‌شود.

خواص شکلات

بوی شکلات باعث افزایش امواج مغزی و خود موجب آرامش می‌شود. شکلات دارای اثر ضد باکتریایی روی دهان است که از  پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

از این ‌لحظه به بعد، هنگام خوردن شکلات احساس گناه نخواهید کرد! چرا که علی‌رغم شهرت بدی که در افزایش وزن دارد و در اصل اینگونه نیست، فواید سلامتی بی‌شماری با این محصول شیرین نیز در ارتباطند. در این مطلب به مهمترین خواص شکلات اشاره شده است؛ با مجله دلتا همراه باشید.

محافظت از قلب

برای قلب و گردش خون بسیار مناسب است

مطالعه جدیدی نشان داده که شکلات تلخ به انعطاف‌پذیری عروق خونی کمک کرده و از چسبیدن گلبول‌های سفید به دیواره‌های رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. هر دو مورد ذکر شده از عوامل شایع عفونت‌های شریانی‌است که خواص شکلات نقش به‌سزایی در بهبود آن‌ها دارد.

همچنین در یک مطالعه ۹ ساله سوئدی که بیش از۳۱ هزار زن را مورد بررسی قرار داده، معلوم شد در افرادی که هفته‌ای یک یا دو بار شکلات تلخ مصرف می‌کرده‌اند، خطر سکته قلبی تا یک سوم کاهش یافته است. مطالعات بعدی نیز نشان داده‌است که علاوه بر سکته قلبی، مصرف شکلات خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز کم می‌کند.

باعث رفع سرفه می‌شود

شکلات نیز همانند کدئین به‌دلیل تئوبرومین موجود در آن، سرفه را متوقف می‎‌کند.  ماریا بلویس، استاد بخش داروشناسی در موسسه ملی قلب و ریه در لندن، می‌گوید:

«شکلات علاوه بر طعم دلنشینی که دارد، هیچ‌گونه عارضه جانبی منفی ندارد، در حالیکه کدئین باعث می‌شود تا افراد اغلب احساس خواب‌آلودگی و کسل بودن کنند.»

حاوی املاح معدنی است

شکلات تلخ حاوی مواد معدنی سودمندی از جمله پتاسیم، روی و سلنیوم است؛ همچنین ۱۰۰ گرم شکلات تلخ، تقریباً ۶۷‌ درصد از آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

کاهش کلسترول

میزان کلسترول را کاهش می‌دهد

مشخص شده است که مصرف شکلات، از طرفی سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و از سوی دیگر موجب افزایش کلسترول خوب  می‌شود. خواص شکلات شامل کاهش خطر بیماری قلبی _عروقی نیز خواهد شد.

به کاهش وزن کمک می‎کند

شکلات می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. این یک واقعیت است! عصب‌شناس معروف، ویل کلاور می‌گوید:

«خوردن تکه کوچکی از شکلات، ۲۰ دقیقه قبل از غذا، هورمون‌هایی را در مغز ترشح می‌کند که به مغز پیام سیر شدن می‌دهد. درنتیجه باعث می‌شود کمتر غذا بخوریم.»

برای مادران و نوزادان بسیار مفید است

یک مطالعه فنلاندی نشان داده که شکلات باعث کاهش استرس زنان باردار می‌شود و نوزادان مادرانی که در دوران بارداری شکلات مصرف می‌کنند، بیشتر از نوزادان دیگر، می‌خندند.

خواص شکلات

از خطر ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند

مصرف شکلات تلخ برای بهبود حساسیت به انسولین تایید شده است. بنابراین شکلات تلخ – در حالت معمول – ممکن است در تاخیر یا جلوگیری از خطر ابتلا به دیابت مفید باشد.

برای سلامت پوست مفید و موثر است

فلاونول‌های موجود در شکلات می‌توانند پوست را در مقابل آسیب‌های خورشید محافظت کرده و شما را در داشتن پوستی شاداب، زنده و جوان یاری کنند.

 برای مغز شما مفید است

تصور می‌شود که میزان فلاونوئیدها با کم شدن حافظه در افراد مسن کاهش می‌یابد. به دلیل وجود این ماده در شکلات تلخ، و ویژگی‌های ضدالتهابی آن در درمان آسیب‌های مغزی نیز مفید است.

 به شما احساس خوشحالی می‌دهد

شکلات حاوی فنیل اتیلامین (PEA) است، این همان ماده‌ای است که مغز هنگام عاشق شدن، ترشح می‌کند. فنیل اتیلامین مغز شما را تشویق می‌کند تا آندورفین‌های حس خوب را رها سازد.

همانطور که دیدید، شکلات دارای مزیت‌های باور نکردنی بسیاری است، پس بهتر است روزانه از خوردن چند تکه شکلات، به‌ویژه شکلات تلخ دریغ نکنید.

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۳ ق٫ظ

    مطلب عالی

    پاسخ

  2. مهدی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۵:۱۱ ب٫ظ

    ممنون از مطلب خوبتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…